Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



Cu verva marilor comedii burlești


     În desenul obișnuit o linie exprimă doar sugestia unei mișcări practic ea ramâne în stare de inerție. Cel care mișcă o linie, cel ce o scoate din starea de inerție și o însuflețește este artistul animator. Prin mișcarea liniei, el trebuie să spuna ceva, să exprime o stare de liniște sau de neliniște, de tensiune sau destindere, de bucurie sau tristețe. Cel ce gândește și pune în relație desenele unui film este tot animatorul. Datorită lui, desenele capătă viață și, prin mișcare, personajele filmului își definesc caracterul. Există o calitate a invenției plastice și a nervului animației. Un virtuoz în această artă este Victor Antonescu. El a pătruns adânc în lumea tainică a mișcării: pentru el fiecare deplasare pe oglinda ecranului are o semnificație și exprimă o stare sufIetească, o idee. În desenele pe care le animă, nu imită, nu decaIchează mișcările din realitate, ci inventează noi gesturi caracteristice pentru fiecare personaj, pentru fiecare scenă a filmului. E făuritorul a mii de personaje de o expresivitate deosebită, mișcate într-un univers fascinant. Totul joacă în acest univers de o vivacitate nebună, datorită unui talent și unui profesionalism impecabil. RegizoruI orchestrează cu succes grupuri de personaje (vezi celebre dueluri dintre mușchetarii-șoricei și motanii din garda cardinalului), cu o alternanță de ritmuri amețitoare, țâșnite din tradiția comediei burlești. La Victor Antonescu decorul e „mai neutru” decât la alți colegi desenatori, tocmai în intenția de a lăsa personajelor libertate nelimitată de acțiune. Chiar atunci când folosește mișcarea ciclică, repetată a gesturilor și atitudinilor unui erou, el o integrează organic în țesătura dramatică încât pare strict necesară, obligatorie. Există o permanentă stare de tensiune în animația peliculelor sale: momentele de liniște, de pauză, te fac și ele curios, te pregătesc pentru ceea ce va urma. Cu rigoare și forță narativă, filmele sale sunt de o precizie matematică ― înlănțuiri de gaguri distribuite cu o decisă finalitate artistică, la care concură, egal de active, desenul, culoarea, mișcarea și efectele sonore. În plus, mai mult decât alții, colegul nostru are pasiunea mecanismelor, mașinăriilor și roboților, folosiți cu succes în sensul aceleiași finalități.
     Dintre realizările sale de excepție sunt de reținut Greierele și furnica ― gândit caleidoscopic, cu o mișcare vioaie și inventivă, Stejarul și trestia ― cu o animație elegantă, neliniștitoare, Somn agitat ― imaginat cu umor de calitate și ritm antrenant, Asediul ― o adevarată mostră de virtuozitate în mișcare. Pe lângă seriaIul Cei trei mușchetari, Victor Antonescu a realizat primul film românesc de lung metraj în desen animat — Robinson Crusoe, impresionant prin pitorescul atmosferei și verva mișcării.
     La toate aceste calități de scenarist, desenator, animator și regizor, se mai adaugă harul didactic. Poate nimeni nu a făcut mai mult decât el pentru a comunica învățături și cunoștințe despre arta animației celor interesați să îmbrățișeze această profesiune. La cursurile de inițiere în arta mișcării, transmite cu generozitate, tact și disciplină pedagogică, elementele esențiale ale artei noastre. Mulți dintre foștii săi elevi îi sunt astăzi colegi care continuă și desăvârșesc cele învățate de la el. Cu aceeași dragoste, se ocupă de îndrumarea cineamatorilor în cinecluburi, în cadrul taberelor de inițiere și la întâlnirile de lucru.
     Prețuit în țară și peste hotare, recompensat cu numeroase premii, el a reușit să se impună în arta animației ca o personalitate cu un stil de neconfundat. FostuI maestru al sportului și campion național de tir a devenit acum maestru al animației și continuă să „țintească” cu măiestrie ecranul cu imagini făurite cu fantezie și virtuozitate.
 
 
(Almanah Cinema 1987)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: animatie, ion truica, victor antonescu

Opinii: