Cronica animaţiei
Pe când cinematograful românesc era înzestrat mai mult cu entuziasm decât cu aparate, animaţia noastră şi-a manifestat deja apetitul pentru genul
science-fiction prin filmul lui Aurel Petrescu
Păcală în Lună (1920). În cei şaizeci de ani trecuţi de la temerarul său pas, continuitatea tematică a fost asigurată de creaţia lui
lon Popescu Gopo, al cărui omuleţ a călătorit de nenumărate ori în spaţiu şi timp, căutând un loc potrivit pentru delicata lui floare. Poezia cosmosului a devenit o tentaţie şi pentru alţi autori, dintre care
Victor Antonescu pare cel mai pasionat. După ce a coordonat ciclul de filme
Aventuri submarine, iată-I acum deschizând un nou serial pentru adolescenţi,
Misiunea spaţiaIă Delta. Episodul
Planeta oceanelor iniţiază aventurile unei patrule spaţiale plecată să neutralizeze o navă la bordul căreia se află un robot defect, pus pe «fapte mari».
Trebuie spus de la bun început că echipa de realizare a ales una din căile cele mai dificile ale genului. Parcurgem o perioadă cinematografică ce stă sub semnul obsesiei «science-fiction».
Odiseea spaţiaIă 2001 a consacrat modelul reflexiei filozofice, iar
Războiul stelelor pe acela al basmului cu recuzită tehnologică. Animaţia mondială înclină mai degrabă spre această formula. Serialul
Misiunea spaţială Delta refuză tentaţia amintitelor soluţii şi încearcă să construiască aventura pe o bază ştiinţifică solidă. Fenomene fizice, curiozităţi astronomice sau inovaţii cibernetice constituie pretextul întâmplărilor. Episodul lui Victor Antonescu imaginează, de pildă, călătoria pe o ciudată planetă a oceanelor, în care materia are o structură macrocelulară, iar organismele cele mai simple sunt gigantice, prin comparaţie cu nava eroilor. O amoebă asemănătoare cu cele de pe pământ devine un adversar periculos, pofta ei de mâncare pantagruelică ameninţă viaţa echipajului. Inteligenţa şi vitejia vin în ajutorul protagoniştilor, astronauţi cu siluete adolescentine şi reacţii rapide.
Aşa cum era firesc, echipa de realizare şi-a concentrat eforturile înspre latura de atractivitate a serialului. Decorurile, recuzita, cromatica şi mişcarea sunt elaborate cu minuţiozitate şi meşteşug. Filmul suportă comparaţia cu oricare altă peliculă a genului realizată de studiouri prestigioase, ca de exemplu cele japoneze. Stimabilă este şi preocuparea autorului pentru includerea datelor ştiintifice într-o structură dramaturgică de suspans. Montajul rapid şi dinamismul mişcării sunt dealtfel atribute ale stilului său personal.
Suportul ştiintific asigurat cu mare competenţă de Andrei Bacalu, scenaristul episodului, acordă serialului o sobrietate aparte, destul de rar întâlnită în creaţiile acestui gen. Se face simţită însă nevoia unei mai precise definiri a personalităţii eroilor, mult prea asemănători în comportament. Detaliile «care fac poezia» sunt necesare în relaţiile dintre ei, căldura omenească nu poate decât să înfrumuseţeze aventurile tor temerare. Deşi la Inceput de drum, serialul promite episoade atrăgătoare, pe placul publicului şi al specialiştilor. Coleg cu Antonescu,
Laurenţiu Sîrbu a încheiat deja un alt film,
Planeta liliacului, confirmând calităţile plastice ale ciclului. Cu toată dificultatea drumului ales,
Misiunea spaţială Delta este o contribuţie onorabilă a cineaştilor la dezvoltarea genului «science fiction», preocupare constantă a animaţiei.