Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



”Balaur”, de Octav Chelaru: Erotismul interzis


     După câteva scurtmetraje selectate sau premiate la festivaluri, Petrecere privată și Haine negre, Octav Chelaru debutează în regia de lungmetraj cu Balaur, o poveste despre demonii interiori.
Nu mă așteptam ca un lungmetraj de debut, al lui Octav Chelaru, IT-ist din Iași, fără studii de cinematografie, dar cu o pasiune, talent și tenacitate deosebite, să fie atât de tensionat, bine scris și regizat.
     Produs de Radu Stancu pentru deFilm, Balaur este în cinematografe și a avut o proiecție specială la Noaptea albă a filmului românesc.
     Scenariul este inspirat de o poveste reală, petrecută într-un oraș de provincie, unde o profesoară matură (Mălina Manovici), soția unui preot (Alexandru Papadopol) și mama unor copii adolescenți, obișnuită cu controlul și autocontrolul, face pasiune pentru un elev de 16 ani (Sergiu Smerea), coleg cu fiul ei (Voicu Dumitraș). Criza de maturitate, cu regret pentru viața prea cuminte pe care a avut-o și lipsa de perspectivă, cu privirea critică pentru trupul marcat de timp, o conduce pe Ecaterina la un comportament compulsiv, cu sex în mașină și vinovăție după, dar fără să-și asume consecințele. Numai că adolescentul se îndrăgostește de ea și e terorizată de faptul că ”o să afle lumea”.
     Am mai auzit și văzut povești despre femei mature și parteneri prea tineri, care au o legătură erotică, nimic nou sub soare, doar că Octav Chelaru a mizat pe tensiunea bine gradată și pe actorii din rolurile principale, Mălina Manovici și Sergiu Smerea, impecabili în rol. Știam cât de talentată este Mălina, dar Sergiu Smerea este o revelație, și sunt perfect susținuți de ceilalți actori: Alexandru Papadopol, Voicu Dumitraș, Richard Bovnoczki, Ana Maria Moldovan, Marian Râlea, Oana Ștefănescu, Gabriel Spahiu.  
Dacă ar fi doar secvența în care Ecaterina se privește în oglindă, analizându-și trupul care dă semne de îmbătrânire, sub privirea atentă a directorului de fotografie Barbu Bălășoiu, și n-ai cum să uiți filmul.
Imagine: Nicolae Cara
Montaj: Radu Georgescu 


Galerie Foto

Cuvinte cheie: balaur film, defilm casa de productie, malina manovici, noaptea alba a filmului romanesc 2022, octav chelaru, sergiu smerea

Opinii: