
Cu toată situaţia de excepţie în care ne menţinem, de peste şapte luni, a apărut numărul 3 pe 2020 al revistei Film. Conţinul său apare ca o cronică a luptei pentru supravieţuire a cinematografului, atât în România, cât şi pe alte meridiane. Peisajul ar fi descurajant : ”filmări suspendate, studiouri falimentate, festivaluri mutaten pe internet, sălile de cinema închise-deschise-întredeschise”, cum aminteşte editorialul semnat de
Dana Duma.
Din fericire, reacţia multor oameni ai filmului a fost energică şi revista trece în revistă iniţiative menite să menţină în viaţă arta a şaptea, urmărind întâlnirea faţă în faţă cu publicul. "Dovedind ingeniozitate curatorială, dar şi vigoare organizatorică, câteva festivaluri au umplut grădinile de vară (uneori improvizate) dotate cu mari ecrane, adunând un popor de spectatori care se topeau de dorul filmului". Sunt semnalate mai ales eforturile TIFF-ului clujean şi ale festivalului One World Romania de a respecta cu sfinţenie protocoalele sanitare şi regulile de distanţare fizică pentru a nu pune în pericol publicul Au rezultat ediţii foarte reuşite, în care s-a remarcat mai ales prezenţa documentarului, căruia îi consacrăm dosarul numărului:”Documentarul contează”. Sunt abordate, din diferite perspective, ipostazele diverse ale documentarului, în texte semnate de
Laurenţiu Damian,
Ioan Pavel Azap,
Georgiana Muşat, Dana Duma, Liri Chapelan,
Călin Boto.
Sunt analizate şi ediţiile 2020 ale altor festivaluri, din România şi din străinătate, precumAnonimul, Film 4 Fun, Toronto, Locarno, Il Cinema Ritrovato de la Veneţia.
Rubrica Prim-plan include două interviuri foarte consistente, ambele realizate de
Marilena Ilieşiu. Protagoniste sunt două personalităţi care au fost premiate recent, în contexte diferite, pentru rezultate de excepţie ale carierei lor în cinema. Una este
Alina Şerban, premiată de Asociaţia Actorilor din Germania, pentru rolul din filmul
Gipsy Queen, iar cealaltă este
Maria Ploae, figură emblematică a cinematografului românesc, distinsă cu Premiul omagial al acestei ediţii a TIFF.
La rubrica "Reflecţii critice",
Angelo Mitchievici semnează un eseu despre "manii şi pandemii în cinematografie", în timp ce
Marian Rădulescu se angajează "în căutarea muzicii pierdute" în filmul românesc. La rubrica "Interferenţei" Anca Ioniţă analizează relaţia dintre teatru şi film pornind de la recentul film al lui
Radu Jude,
Tipografic majuscul.
În acest număr semnează: Laurenţiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieşiu,
Mihai Fulger, Anca Ioniţă, Angelo Mitchievici, Ioan-Pavel Azap,
Tereza Barta, Marian Sorin Rădulescu, Luminiţa Comşa,
Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Muşat, Liri Chapelan și Călin Boto.