Dimensionarea pe ecran a prezentului din perspective unor preocupări social-politice și morale de stringentă si imediată actualitate constituie, pentru cineaști, una dintre preocupările și îndatoririle primordiale în procesul creator. Acest imperativ al actualității decurge din viață. Din realitățile de gând, faptă și simțire ale României contemporane și ale oamenilor ei. Marile mutații politice, sociale și morale ale socialismului petrecute în țara noastră, îndeosebi după Congresul al IX-lea al partidului — piatră de hotar în evoluția ascendentă a României pe coordonatele edificării societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintării spre comunism — reprezintă, pentru cinematograful românesc, un nesecat izvor de inspirație de meditație, de angajare și de acțiune. Iar argumentele actualității — argumente ale vieții de fiecare zi, ale unei realități în continuă și prodigioasă devenire — sunt pentru cronicarul în imagini al prezentului hotărâtoare în complexul proces de făurire și dezvoltare a conștiinței socialiste, țel suprem al artei, al tuturor demersurilor cultural-educative întreprinse în societatea contemporană. După cum sublinia și secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, în magistrala Expunere rostită de la tribuna marelui forum democratic desfășurat la sfârșitul anului trecut, s-au realizat de-a lungul anilor multe opere de artă valoroase, dar avem nevoie de noi romane, de noi poezii, de noi piese de teatru, de lucrări în domeniul artei plastice, de lucrări muzicale, de
filme și mai bune în anii ce vin.
Filmul inspirat din actualitate ocupă un loc central în efortul conjugat al cineaștilor de a acționa în consens cu preocupările ideologice, educative și culturale de prim ordin care animă societatea noastră. Menite să sintetizeze pe ecran dimensiunea spirituală a prezentului socialist, chipul contemporan al României, aceste filme ale realității imediate constituie, de ani și ani, dar nu dintotdeauna — „coloana vertebrală” a întregii producții cinematografice naționale, a fiecărei stagiuni de premiere. În mod cât se poate de firesc,
conceptul actualității în filmul românesc a cunoscut, prin ani, o evoluție ascendentă, impunându-se și consolidându-se prin acumulări multiple și felurite, de experiență creatoare.
La una dintre întâlnirile de lucru cu creatorii din domeniul cinematografiei, secretarul general al partidului punea în atenția cineaștilor o problemă cardinală:
„Din totalul filmelor pe care le-am realizat un număr prea mic abordează cu profunzime și curaj problemele contemporane” Deloc întâmplător, scurtă vreme după aceea apărea pe ecrane filmul
Puterea și adevărul (scenariul:
Titus Popovici, regia:
Manole Marcus) care rămâne peste ani (peste 17 ani!) una dintre cele mai importante creații ale cinematografiei socialiste tocmai pentru că aborda cu profunzime și curaj problemele contemporane. Este, aceasta, o atitudine lucidă, responsabilă și angajată față de realitate. Aceasta atitudine — evidentă în diferite etape pe spirala evolutivă a cinematografiei naționale — a permis cineaștilor noștri, de atunci încoace, realizarea unor filme puternice și adevărate despre constructorii României de astăzi și de mâine.
Timpuri noi și în cinema
S-au deschis mereu căi noi de investigare a actualității în filmele românești realizate în cei aproape 24 de ani care au trecut de la Congresul al IX-lea al partidului, cinematografia noastră dovedindu-se preocupată de surprinderea trăsăturilor specifice unui timp structuralmente nou în toate domeniile vieții politice, economice și sociale. Cineaștii s-a străduit în acești ani — prin cele mai reprezentative creații ale lor — să înscrie evoluția artei filmului în contextul progresului general, de esență, pe care I-a parcurs țara întreagă în toate sectoarele de activitate. Unul dintre primele filme care au izbutit să aducă pe ecran însemnele spiritualității socialiste din epoca inaugurata de Congresul al IX-lea al partidului a fost
Proprietarii de
Șerban Creangă (pe un scenariu scris în colaborare cu Mihai Creangă) exprimând pe plan artistic tripla calitate — de proprietar, producător beneficiar — a omului muncii în societatea noastră. Pornind de la această constatare — însemn de epocă, un astfel de film considerat pe bună dreptate „deschizător de drum” — propunea, la capătul unei substanțiale dezvoltări etice, sensuri concluzive, reprezentative pentru mutațiile de conștiință care însoțesc perfecționarea continuă a vieții sociale. Pe drumul deschis de acest film s-au înscris, prin timp, alte și alte demersuri artistice consacrate unor fapte de muncă și de viața caracteristice anilor noștri. Cinematografia națională s-a apropiat cu consecvența de ambianța constructiva a unor mari edificii ale socialismului — de la
Zile fierbinți de
Sergiu Nicolaescu la
Cale liberă de
Nicu Stan — Care au propus, în prim-plan, portrete și psihologii specifice timpului nostru, de la
Orașul văzut de sus de
Lucian Bratu la
Vulcanul stins de
George Cornea — extrăgând din actualitate fapte de eroism muncitoresc — de la
Explozia de
Mircea Drăgan la
Fapt divers de
Andrei Blaier — filme vorbind despre deschiderile de perspectiva ale Congresului al IX-lea și aducând în atenție biografii cărora anii de înnoire spirituală a tării le-au redat demnitatea ultragiată și încrederea în sine. Ca în filmele
Vifornița de
Petre Sălcudeanu,
Mircea Moldovan.
O lumină la etajul zece de
Malvina Urșianu. Unele dintre cele mai valoroase realizări din perioada de referință — mă gândesc printre altele la titluri precum
Gioconda fără surâs de Malvina Urșianu,
Reconstituirea lui
Lucian Pintilie,
Drum în penumbră de
Lucian Bratu,
Filip cel bun de
Dan Pița,
Cursa de
Mircea Daneliuc,
Ilustrate cu flori de câmp de Andrei Blaier,
Mere roșii de
Alexandru Tatos,
Iarba verde de-acasă de
Stere Gulea,
Mireasa din tren de Lucian Bratu și-au bazat forța de convingere pe intensitatea combustiei etice, și exemplele, de diferite naturi, ar putea — firește — continua, ele sunt la îndemâna spectatorilor în ceea ce ne privește vom mai face o singură specificație: un film precum
Puterea și adevărul, pe care l-am mai amintit în aceste rânduri, alături de alte câteva titluri — cum ar fi
Clipa de
Gheorghe Vitanidis pe scenariul lui
Dinu Săraru — constituie argumente în favoarea unei alte vocații „de tip nou” primordiale a cinematografiei noastre:
vocația filmului politic.
Un singur an cinematografic, anul recent încheiat, nu poate reprezenta, firește, prin forța lucrurilor, în procesul de durată al consolidării conceptului de actualitate în filmul românesc, decât un „moment” al devenirii. Ce experiențe se cuvin, totuși, reținute din producția cinematografică a anului 1988? Și ce învățăminte?
Să reținem, în primul rând, dată fiind amploarea sa politică, filmul de montaj al regizorului
Virgil Calotescu și al scenaristului Nicolae Dragoș,
Timp eroic pe plaiuri de legendă. Imaginea țării de azi, cu cele mai reprezentative edificii ale celei mai fertile epoci din întreaga sa istorie, se compune caleidoscopic, prin secvențe cu adevărat reprezentative, filmul omagiind astfel, prin timpul spectaculos înnoit al locurilor și al oamenilor, pe ctitorul marilor zidiri contemporane, președintele României socialiste, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Experiența unui asemenea film, cu vibrație patriotică, cu imagini etalon și cu verb patetic, încărcat de emoția trăirii acestui timp eroic pe plaiuri de legendă, vorbește de la sine despre valoarea de document, pentru prezent și pentru viitorime, a acestui „montaj de sinteză”, cronică vie, în imagini, a societaății socialiste românești.
Filmele anului — variate ca gen și ca orizont — impun multe alte acumulări de experiență utile, necesare dezvoltării armonioase a cinematografiei noastre. Să reținem firescul de viață al unei pelicule precum
Niste băieți grozavi de
Cornel Diaconu, personajele sale creionate cu har și haz (hazul continuând să rămână o „rara avis” în ansamblul producției, cu toate excepțiile de rigoare). Să reținem tenta de realism poetic a unui film ca
Nelu de
Dorin Mircea Doroftei (un debut de marcă al anului) pe scenariul lui
D.R. Popescu, ofertant prin problematica, prin acuitate a observației morale și psihologice. Să reținem preocuparea regizorului Tudor Mărăscu de a conferi intrigii din
Miracolul („miracolul” fiind transformarea „micii Sahare” dintr-un colț al Olteniei, într-o zonă fertilă, roditoare), parametrii unei metafore moral-filozofice cu sensuri. Să mai reținem demersul artistic al regizoarei
Elisabeta Bostan din
Zâmbet de soare, autoarea investind cu un plus de fantezie, de imaginație, de ritm, de culoare investigația universului tânăr al anilor noștri, ca și
Extemporal la dirigenție de pildă, un al treilea film al regizorului
Nicolae Corjos din ciclul „Liceenilor”. Exemple ar mai fi în acest sens, dar mai important în economia discuției de față mi se par a fi câteva din învățămintele anilor cinematografici recenți. Chiar dacă au fost abordate genuri mai puțin încercate, comedia muzicală, de pildă, (prin
În fiecare zi mi-e dor de tine de Gheorghe Vitanidis), gen foarte îndrăgit de public, paleta tematică și de gen a anului trecut n-a fost prea bogată, existând chiar și pericolele unei monotonii tematice, manifestat prin accente prea apăsate pe melodramă, ca de pildă:
Să-ți vorbesc despre mine, Păstrează-mă doar pentru tine,
Duminică în familie sau prin simplificări psihologice, chiar atunci când unele filme (cum ar fi
Orele 11), își propun temă și conflicte cu impact imediat în actualitate. În general — și acesta ar fi principalul învățământ de reținut din experiența anului cinematografic '88 — universul de gând, de faptă și de simțire al cinematografiei noastre este mai sărac în raport cu multitudinea de semnificații a realității cotidiene. Ne întoarcem, practic, la sublinierile pe care le făceam la începutul acestui articol: șansa de a convinge și de a emoționa, de a învinge timpul, nu poate surâde decât filmelor angajate plenar în dezbaterea unei problematici de profunda actualitate. Cinematografia noastră a dovedit-o nu o dată, are forțele necesare câștigării unei „bătălii pentru calitate” pe care are datoria morala să o câștige. Anul acesta, anul Congresului al XIV-lea al partidului, poate reprezenta un pas important în drumul spre un mâine valoros al cinematografiei naționale.