Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



Cercul magic (1975)

The Magic Circle


87 min. - Film polițist - AG - 15.12.1975


Sinopsis : Ecranizare după romanul cu acelaşi titlu de Nicolae Mărgeanu.

Regie: David Reu

Scenariu: Nicolae Mărgeanu, Cora Vulcănescu

Actori Principali: Octavian Cotescu, Constantin Codrescu, Mircea Anghelescu


Galerie foto




Distribuție

Octavian Cotescu Mircea Vigu
Constantin Codrescu Mihai Onu
Mircea Anghelescu Stambuliu
Vezi tot genericul

Producători

Casa de filme Patru

Date de producție

Filmări 10.05.– 24.07.1975. Cheltuieli de producție 2.601.000 lei.
Ecran normal, peliculă ORWO color, 10 acte, 2379 m.

Distribuitori

Româniafilm

Festivaluri

Soundtrack

  • Cântă: Dida Drăgan, Dan Aldea și formația Sfinx.
  • Versurile cântecului sunt scrise de Nina Cassian.

Trivia

  • Debutul în lungmetrajul de ficţiune al documentaristului David Reu.
  • Debutul actriţei Olga Delia Mateescu
Opinia actorilor
„Maiorul Vigu reprezintă un personaj important în cariera mea artistică.
Am încercat să fac din Vigu un om stăpânit de luciditate, dar şi de pasiune; el nu îşi îndeplineşte „o sarcină de serviciu”, ci fiecare caz înseamnă participare totală şi mai ales afectivă. Pe măsură ce se apropie de rezolvare, Vigu — omul care nu incriminează, ci înlătură bănuielile — acuză regretând; dincolo de vorbe, de gest, se ghiceşte permanent tristeţea celui care descoperă mereu urâtul, crima...
Întâlnirea cu David Reu a fost mai mult decât o colaborare, a fost o bucurie să lucrez cu acest regizor care nu mi-a făcut nicio clipă impresia de debutant — un simţ deosebit al vieţii, al amănuntului, un spirit de observaţie lucid, un dar de a polariza în jurul său întreaga echipă.
Cred că rezultatul va fi aşa cum am sperat cu toţii!” (Octavian Cotescu, Pliant de prezentare film)
 
„Cu ani în urmă, am citit cartea lui Mărgeanu; pe măsură ce-i parcurgeam paginile, pictorul Onu îmi apărea tot mai mult ca un personaj pe care aş fi vrut să-l interpretez. M-a interesat totdeauna acea categorie de eroi ambigui, care colindă printre meandre sufieteşti greu de definit, iar cinematograful — exceptând Moara cu noroc şi lanuli din ciclul Haiducilor — ,n-a prea fost darnic cu mine. David Reu însă mi-a oferit acest rol... Am făcut un film, am câştigat un om! Colaborarea cu el n-a fost o colaborare actor-regizor, ci om-om. David Reu nu s-a mulţumit să „distribuie” un actor; el a întreprins o adevărată prospecţie psihologică, a făcut totul pentru a avea o imagine cât mai completă despre personalitatea actorului căruia îi încredinţa un personaj, adică un om. Şi pictorul Onu nu este un personaj oarecare, ci un destin covârşit de conştiinţa marii erori, a marilor neînţelegeri şi adânci tăceri care-l despart pentru totdeauna de ceilalţi. lubesc filmul şi sper ca „cercul magic” al cinematografului să nu se închidă pentru mine cu acest film, ci dimpotrivă!” (Constantin Codrescu, Pliant de prezentare film)
 
Opinia producătorului
„Istoria recentă a cinematografului nostru a demonstrat că dintre documentariştii Studioului „Al. Sahia” se selecţionează regizorii de excepţie ai filmului de acţiune şi suspens, şi cred că David Reu cu filmul său Cercul magic confirmă acest adevăr.” (Corneliu Leu, Pliant de prezentare film)
 
Opinia compozitorului
 „Printr-o colaborare fericită cu regizorul cred că am izbutit ceea ce îşi doreşte probabil fiecare compozitor: muzica sa să devină parte integrantă din substanţa dramatică a filmului. (Paul Urmuzescu, Pliant de prezentare film)
 
Opinia scriitorului
„Filmul este o şcoală a conciziei, adesea dureroase. Câte alte secvenţe n-ar fi vrut autorul să apară pe albul dreptunghi magic pentru a-şi justifica psihologic eroii, pentru a legitima logic acţiunile lor. Dar a trebuit să renunţe, să renunţe la fiecare pas... cu atât mai mult cu cât, faţă de versiunea literară a poveştii, a ţinut să introducă fapte şi atitudini noi, menite să sublinieze şi mai pregnant caracterul profund umanist al exercitării justiţiei în România epocii socialiste. O şcoală a renunţărilor, deci. Ceea ce nu-I împiedică totuşi să creadă că şi cariera cinematografică a principalului său erou, Mircea Vigu din Miliţia judiciară, e abia la început!” (Nicolae Mărgeanu, Pliant de prezentare al film)