Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Corespondenţă Cannes 2015: Radu Muntean, în continuare în atenția criticii


     Criticii francezi se trezesc mai greu și, ca să nu vorbesc cu păcat, mă gândesc că, poate, unde sunt obligați să acopere toate secțiunile paralele, nu pot cuprinde chiar toate titlurile. Astfel îmi explic de ce chiar la bursa cotațiilor din revista "Le Film francais" nu toți membrii echipei angajate să acorde note văd toate filmele. Chiar și așa, Un etaj mai jos stă bine, cu steluțe care vor să semnifice „mi-a plăcut mult” iar una chiar „pasionant”. Important este, însă, că cele mai onorante aprecieri vin din partea criticilor de la publicațiile care chiar contează, revista "Positif" și ziarul "Le Monde", cotidianul-amiral al presei franceze. Așa cum mă așteptam, primul ziar a acordat atenție filmului lui Radu Muntean a fost "Libération" care îl ține sub observație, ca să spun așa, pe cineastul nostru. Chiar dacă echipa de critici a publicației renumite pentru severitatea (uneori și excentricitatea) opțiunilor s-a schimbat, observ că dintre concurenții secțiunii Un certain regard cinestul român a rămas prinre preferați. În pagină nu se află decât două articole, unul fiind dedicat lui „Radu Muntean, care evoluează de vreo zece ani, în surdină, în siajul a ceea ce s-a numit Noul val românesc, reprezentat anul acersta și de compatriotul său Corneliu Porumboiu cu Comoara - scrie Clementine Gallot. Cineastul din București a concurat, deja, în 2010 cu Marți, după Crăciun, tur de forță liniștit care, în câteva secvențe, ne restituia degradarea unui cuplu. Construit conform  aceluiași principiu al combustiei lente, acest polar calm, turnat, de data aceasta, în planuri fixe, trimite crima în afara câmpului și urmărește fără efuziuni parcursul unui individ oarecare, tăcut, interpretat de Teodor Corban, parcurs care va sfârși paroxistic. Evitarea programatică a unui arc narativ care să stârnească întrebarea, logică, de altfel, (Pătrașcu își va denunța vecinul), scenariul optează  pentru un dublu refuz al oricărei psihologii ostentative sau al reglării de conturi. Revista "Screen International" adaugă dosarului de presă una dintre cele mai bune cronici, semnate de Lee Marshall. „Un etaj mai jos este portretul devastator al unui om slab și al societății slabe pe care o reprezintă, la egalitate în pierderea măsurii morale”. După ce reface traseul eroului, criticul conchide : „În cele din urmă, ceea ce ne impresionează cel mai mult în Un etaj mai jos este modul în care subminează naiva nostră credință în făptuirea justiției și în mitul omului  conflictual care ar trebui, eventual, să facă ceea ce se cuvine, ceea ce este drept”,
P.S. Astăzi, am găsit în „casierul” meu o frumos cartonată publicitate a scurtmetrajului lui Andrei Crețulescu Ramona (la Semaine de la critique) cu cele trei programări de marți, miercuri și joi. Două pentru presă și industrie, una pentru public. 

Tags: corespondenta speciala cannes 2015, festival cannes 2015, radu muntean, un etaj mai jos film

Comments: