Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film




Mircea Veroiu


  • Regizor, scenarist, actor
  • Născut(ă): 29.04.1941 la Bucureşti
  • Decedat(ă): 01.12.1997 la Bucureşti
După absolvirea Institutului de Cultură Fizică şi Sport în 1964, urmează cursurile secţiei de regie din cadrul Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică "I.L.Caragiale", fiind coleg de an (promoţia 1970) cu Dan Piţa.

„Mircea Veroiu (n.1941) este unul dintre cineaştii care au debutat colectiv cu documentarul Apa ca un bivol negru (1971), lungmetrajul care a marcat certificatul de naştere al aşa numitei « generaţii `70 ».  Alături de alt semnatar emblematic al acestui film, Dan Piţa, Veroiu a devenit un cineast remarcat şi înternaţional, datorită celor două ecranizări după Ion Agârbiceanu realizate împreună, Nunta de piatră (1972) şi Duhul aurului (1974). Adaptarea unor surse literare relevante a rămas o constantă în filmografia sa: de la Dincolo de pod (1978, după Ion Slavici), la Printre oglinzi paralele (1981, după Camil Petrescu), de la Adela (1985, după Garabet Ibrăileanu) la Craii de Curtea Veche (1993, după Mateiu Caragiale). După ce Adela a fost premiat la Festivalul de la Bergamo, prestigiul lui Veroiu se bucură de recunoaşterea unor critici importanţi, precum Bengt Forslund, care îl numeşte  « unul dintre cei mai importanţi regizori europeni»). În 1986 el părăseşte România şi se refugiază în Franţa, unde lucrează la un studio video, dar nu reuşeşte să realizeze niciun film. Revine, după revoluţie, în ţară şi mai regizează Somnul insulei (1993), Craii de Curtea Veche (1994) Farul (1996) şi Femeia în roşu, lansat cu doar două luni înainte de moartea sa, în 1997.” (Dana DumaCineaști în era digitală, Editura UCIN, 2020) 
 

Trivia

Din presa internațională
„Fiecare dintre operele sale, de o extremă luciditate, este însoțită de o scriitură cinematografică în care lumina, încadraturile și imaginile au o valoare expresivă, debordantă”. (Ettienne Ballarini, „Jeune cinéma”, septembrie 1985)
„Itinerarul creativ al lui Veroiu merge de la probele de frumusețe plastică hieratică și fulgurantă ale începuturilor până la austeritatea progresivă și la eleganța clarobscururilor puse în serviciul melodramei cu amplă respirație, iată deplina și lucida maturitate stilistică dobândită de regizor cu Adela”. (Leonardo Autera, „Corriere della Sera”, 2 aprilie 1985)