Aviația — fascinanta terra (aproape) incognita pentru cinematograful nostru în căutare de noi teritorii explorabile. Cu o singură „Decolare” sau „Mahmudie” misiunea artistica nu-i împlinită. Rămân noi spații de cucerit. Ceea ce ne propun Mihai Vasilescu (scenariul) și
Francisc Munteanu (regia) cu acest
Zbor... de ultima ora este o cursă cu peripeții printre uragane de nori („nuclee orajoase” le spun piloții) și una, mai terre a terre a eroului în halat și papuci înfruntând furtuna conjugală nu mai puțin riscantă. Situație inedită pentru ambii autori: aviatorul-scenarist se afla la prima sa tentativă cinematografică, iar scriitorul-regizor la cea dintâi „subordonare” scenaristica. Că Francisc Munteanu și-a încredințat altădată partiturile unor regizori-colegi e de înțeles. Invers pare neașteptat. Dar poate că și surpriza face parte din tactica unui alergător de cursa lunga în ale filmului cum e domnia sa. După un
Petic... vrea să cucerească întreg cerul și își ia aliați de nădejde. Pilotul Mihai Vasilescu cunoaște nu numai viața lor, a vulturilor supersonici, dar înțelege și răbdarea celor care-i așteaptă — solii fidele — să aterizeze la Otopeni după o cursa cu rămânere peste noapte (sau fără.)
Între cei doi parametri bine fixați dramaturgic: furtuna la 5000 metri altitudine ce întrerupe contactul avionului cu comenzile de la sol și permite subordonarea co-pilotului — și furtuna din atrăgătorul apartament de la etajul doi gata să distrugă echilibrul și cariera „insubordonatului” Codreanu, acțiunea decurge normal. Cele două planuri se interferează alert, filmul e povestit în imagini cu detașarea cu care regizorul și-a impus în proza un stil reportericesc, iar pe ecran un gen de cinema narativ-obiectiv care începea cu
Soldaţi fără uniformă (reușit cap de serie) și ajungea la
Un petic de cer, agrementat de momente amuzante cu „lipici” la publicul tânar, mai ales. Story-ul se articulează firesc, fluent, „nava” aterizează cu bine după un zbor îndeaproape supravegheat, pe un soare strălucitor, deasupra aeroportului unde o soție din nou iubitoare, un director din nou binevoitor și un prieten dintotdeauna devotat urează succes pilotului proaspăt reabilitat. Date exacte furnizate de scenariu — exacte din punct de vedere tehnic (manevrele din carlingă, incidentele de la balizaj) — dar și exacte sub raport sentimental: bine cunoscutele reproșuri ale nevestelor — „Tu înafară de avioane nu mai vezi nimic! Și la mine te uiți tot ca la un aparat de bord” ceea ce stârnește probabil interes la specialiștii în materie de trafic aerian, iar la sala obișnuită o reacție de amuzament prin aceste replici vii, colorate. Incidente insolite sus, (un caz, se pare rarisim în lumea aviatica, de insubordonare în timpul zborului: co-pilotul preia din proprie inițiativă comanda navei) și altele, cotidiene, ca-n viață (schimbați doar obiectul reproșurilor) obișnuite la multe cupluri terestre. Între senzațional și banal, între cer și pământ, filmul înaintează cu prudența, strecurându-se printre intemperii, ferindu-se cu grijă (cu prea multă grijă) și de erori, dar și de tensiunea pe care ne-o promitea începutul filmului
Zborul... demarează vijelios dar sfârșește într-o imagine convențional-idilică. Peripețiile de cursă lungă sunt destule, s-ar putea replica: o întrerupere de la zbor, o acțiune de divorț a soției plictisită de așteptare, o tentativă de evadare într-o altă legătura sentimentală care riscă să distrugă liniștea conjugala și cariera promițătoare a aviatorului, dacă n-ar fi omul cu experiență care să intervină eficace — suficiente motive, deci ca măcar în final Codreanu (așa se numește ghinionistul) să aibă parte de putină liniște și timp favorabil pentru viitorul zbor. Dar senzația de calm artificial la care conduc autorii. În final, acest temperament neliniștit, impulsiv (mai mult prin datele lui dramaturgice decât prin cele interpretative) periclitează adevărul personajului. Și cum e vorba de protagonist, riscul planează asupra întregului film. Forțând rezolvările, autorii diminuează tensiunea momentelor de criză profesionala și familială. Îmbolnăvirea grava tocmai a celui care ar fi putut justifica actul de insubordonare a co-pilotului, apariția altei femei în viața mult mai înțelegătoare și calmă decât soția etc.) Capcană comoda în care n-ar fi trebuit să cadă niște temerari ai aerului, de ce nu și ai solului?
Cu experiența sa de dirijor de echipa, Francisc Munteanu își păstrează câțiva dintre colaboratorii filmului precedent:
Cristina Deleanu, — în rolul doctoriței discret îndrăgostită și tandră fără ostentație,
Ion Dichiseanu (rezoneurul poveștii),
Gheorghe Cozorici (directorul omniprezent),
Stela Popescu și
Sebastian Papaiani în apariții scurte la care sala reacționează, dar și actori proaspăt aterizați în formație:
Gheorghe Dinică în postura unui trufaș până la inconștiență (e posibil așa ceva pentru un pilot cu o experiență ireproșabilă, cum ni se dă a înțelege?)
Constantin Diplan — un prieten vesel dar ineficace,
Marin Moraru (într-un angelic contabil „periclitând” armonia conjugală a protagoniștilor). În rolul cuplului în criză sentimentală,
Vladimir Găitan (corect dar fără eforturi interpretative, de aceea fără performanțe) și
Enikö Szilágyi-Dumitrescu — de data aceasta nu în postura de frumoasă fatală, ci de frumoasă imprudentă, cât p'aci să piardă dragostea soțului. Noroc cu retrospectivele marine filmate au ralenti, care funcționează ca un memento liric al unei iubiri (se va demonstra) încă neconsumate!
Un harnic scormonitor de unghiuri și culori inedite (e drept, într-un peisaj inedit)
Marian Stanciu.
Temistocle Popa secondează, muzical, cu aceeași pricepere, în momentele de tensiune în aer ca și la sol, cu accente când dramatice, când liric-evocatoare, tentativa de evaziune sentimental-profesională a eroilor.
Un
Zbor... planat, adesea agreabil tensionat, zbor de rutină pentru un regizor cu experiență (dar de ce nu și ambiția?) unor zboruri cinematografice mai îndrăznețe.