Cronica publicului
Dacă opera artistică moderne este „opera aperta”, cum o numea Umberto Eco, cu deschidere continuă spre fantezia re-creatoare a publicului, de ce nu s-ar justifica și o cronică a privitorului-auditoriului — cititorului la acele spectacole sau cărți care propun deschis o colaborare, o participare activă (pe lângă cea pasiv-emoțională) la solicitarea imaginii, semnului, notației — conotației? Desigur,
Zâmbet de soare nu-i „Numele trandafirului” și nici „Măiastra” care se propună șarade complicate, de dezlegat în trepte, la nivelul unu-doi-trei al receptării. Dar ceea ce m-a frapat în reacția unei săli arhipline de tineri nu numai — la prezentarea în avans de la cinema „Studio” (cu invitați, rude și prieteni de toate vârstele) a noului film semnat de
Elisabeta Bostan — era o stare de emoție activ creatoare... nu doar pasiv receptivă. Ca la un spectacol de teatru unde freamătul sălii, participarea simpatetică, stimulează jocul actorilor, diferențiindu-i seară de seară în funcție de recitatele „diagramei afective” în dialogul scenă-sală, aș spune că noul film al Elisabetei Bostan și al
Vasilicăi Istrate creștea văzând cu ochii (și auzind excelentele melodii ale lui
Marius Țeicu — Eugen Rotaru) la fiecare gest comic al perechii crăiești,
Carmen Galin și
Mircea Diaconu, cu strălucitele ei — anacronice? — prejudecăți față de amorul extravagant al odraslei, la bonomia exuberantă a doicii —
Ileana Stana lonescu — la hazul spontan al ghinionistului sol de Zmeu în interpretarea lui
George Mihăiță sau la melancolia nefericitului inorog îndrăgostit, subtil parodiat de
Petre Nicolae.
Cuplul tânăr
Bianca Brad —
Tudor Petruț cu farmec, desigur (în ultima vreme tinerii au avut șanse mari și pe ecran și în sală trilogia
Liceenilor — și nu numai ea a făcut să țâșnească „noul val” cu putere) dar împreună cu el, alături de ei, susținându-le elanul începutului, actori cu experiențe, într-o formă de ele mari, cu o poftă juvenilă de joc și joacă. Și aceasta sporește vizibil reușita, publicul înțelege, publicul admiră, publicul aplaudă la scena deschise generoasă colaborare între generații.
„Un admirabil spirit de echipă specific filmelor dirijate de Elisabeta Bostan” punea punctul pe i, inspirata prezentatoare a avanpremieră, totodată scenarista
Zâmbetului..., Vasilica Istrate. Într-adevăr, asta era. Bucuria și profesionalitatea cu care s-a lucrat pe platou s-au prelungit și în sală. Zâmbet pentru zâmbet, bucurie pentru bucurie.