Cele mai așteptate premiere și cele mai apreciate filme românești ale anului vin la cea de-a 18-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania. 37 de producții semnate de regizori autohtoni vor fi proiectate anul acesta în Zilele Filmului Românesc: 15 lungmetraje, multe dintre ele debuturi regizorale, și 22 de scurtmetraje. Autorii lor vor fi prezenți la Cluj alături de sute de profesioniști din industrie pentru un maraton de cinema românesc, care include cinci titluri în premieră absolută și o selecție de filme premiate în marile festivaluri internaționale. 23 de producții concurează pentru cele

trei premii ale secțiunii: lungmetraj, scurtmetraj și debut.
Regizorul
Claudiu Mitcu revine în programul Zilelor Filmului Românesc, de data aceasta împreună cu
Mihai Mincan, alături de care semnează
Emigrant Blues: Un road movie în 2 1/2 capitole, un documentar original inspirat de poveștile românilor plecați la muncă în Spania. Filmul va fi proiectat în premieră absolută în competiția românească, la fel ca și
Arest, cel de-al
doilea lungmetraj regizat de
Andrei Cohn, despre un arhitect (
Alexandru Papadopol) care este arestat în 1983 și împarte celula cu un colaborator al Securității (
Iulian Postelnicu).
Încă dezorientată după moartea tatălui său, protagonista debutului în regie al lui Radu Dragomir,
Mo, ajunge împreună cu prietena ei din copilărie în dormitorul profesorului la care tocmai a ratat un examen. Proiectul a fost selecționat încă din faza de lucru la Sarajevo, în 2017, în programul secțiunii CineLink, iar acum este gata să-i șocheze pe spectatorii TIFF, în

premieră absolută pe marele ecran. Din distribuție fac parte
Răzvan Vasilescu, Dana Rogoz și
Mădălina Craiu.
Munteni, bănățeni, ardeleni, unguri, tătari, sași, germani sau evrei, cu toții reușim, cumva, să trăim împreună între granițele ce definesc România. Regizorul
Șerban Georgescu încearcă în documentarul
Jurnalul familiei –escu să
deslușească modul în care istoriile individuale se suprapun peste istoria colectivă a românilor, căutând răspunsuri împreună cu Ioana Pârvulescu, Mihaela Miroiu, Sorin Ioniță, Stelian Tănase, Theodor Paleologu, Vintilă Mihăilescu și ajutat de imagini din arhive personale. Prima proiecție oficială a filmului va avea loc la TIFF, în cadrul Zilelor Filmului Românesc, în afara competiției, la fel ca premiera mondială
Parking este cel mai recent lungmetraj regizat de
Tudor Giurgiu și filmul care va deschide cea de-a 18-a ediție TIFF, în Piața Unirii din Cluj-Napoca. Povestea bazată pe romanul „Apropierea”, scris de Marin Mălaicu-Hondrari, urmărește aventurile unui poet (
Mihai Smarandache) care emigrează ilegal în țara în care va descoperi marea iubire, dar și durerea depărtării de casă.
O surpriză pentru cinefili va fi cea mai recentă producție a regizorului
Corneliu Porumboiu, proiectată la TIFF imediat după
premiera mondială de la Cannes. În
La Gomera, un poliţist român implicat în trafic de droguri ajunge pe insula omonimă din Spania pentru a învăţa El Silbo, un limbaj fluierat folosit de localnici, crucial pentru succesul operațiunii.
Monștri., debutul regizorului
Marius Olteanu, este singurul titlu românesc aflat și în competiția românească, și în cursa pentru Trofeul Transilvania. O poveste de dragoste despre compromis, presiuni sociale și revelații dureroase din viața unui cuplu, filmul de-o admirabilă rigoare formală va putea fi urmărit la TIFF pentru prima dată în România, după ce a fost prezentat în premieră în secțiunea Forum a Berlinalei din acest an și distins cu Marele Premiu la Sofia. Premiată pentru cea mai bună regie la Festivalul de la Varșovia,
Anca Damian co-semnează, alături de
Lia Bugnar, și scenariul la
Moon Hotel Kabul, cu
Florin Piersic jr. în rolul unui jurnalist de investigație a cărui viață este complet dată peste cap de moartea misterioasă a femeii cu care avusese o aventură de-o noapte.
De succes în circuitul festivalier s-a bucurat și
Alice T., cel mai recent film regizat de
Radu Muntean, o poveste despre relația complicată a unei fete cu mama sa adoptivă, pe fondul unei adolescenţe zbuciumate și a unei sarcini pe care eroina intenționează să o păstreze. Filmul a fost lansat anul trecut la Locarno, unde protagonista,
Andra Guți, a primit Premiul pentru cea mai bună actriță. La limita dintre realitate și ficțiune,
Un prinț și jumătate, în regia
Anei Lungu, spune povestea a trei prieteni nonconformiști a căror relație este pusă în pericol de moartea celui de-al patrulea membru al grupului. Protagoniștii sunt
Marius Manole,
István Téglás și Iris Spiridon, totodată coscenarista din viața căreia se inspiră povestea filmului, proiectat în 2018 la Sarajevo. Inspirat din realitate este și debutul duo-ului regizoral Cătălin Rotaru și
Gabi Virginia Șarga, cu drama
Să nu ucizi, bazată pe scandalul dezinfectanților din

spitalele românești și prezentată anul trecut la Festivalul de la Varșovia.
Lansat recent, documentarul
Distanța dintre mine și mine (regia
Dana Bunescu și
Mona Nicoară) explorează fricțiunea dintre memoria personală și arhiva oficială, construind un portret viu al poetei avangardiste Nina Cassian. Cel de-al doilea documentar din competiția românească,
Timebox este debutul
Norei Agapi, bazat pe cea mai amplă arhivă personală de peliculă din România. Tatăl regizoarei, fotograful și operatorul ieșean Ioan-Matei Agapi, a surprins momente-cheie ale Epocii de aur și imagini din istoria familiei în kilometri de peliculă, iar astăzi se confruntă cu indiferența statului care îl evacuează din imobilul în care a trăit o viață întreagă. Filmul a fost distins, în 2018, cu Premiul pentru cel mai bun documentar la Festivalul de la Jihlava.
Cinefilii care au ratat
Moromeții 2 (regia
Stere Gulea), desemnat anul acesta Cel mai bun film la Gala Premiilor Gopo, vor avea ocazia să descopere continuarea, după 30 de ani, a celebrei ecranizări regizate de același Stere Gulea, în care Ilie Moromete (
Horațiu Mălăele) şi fiul său, Niculae (
Iosif Paștina), văd instalarea comunismului cu ochi diferiţi, de unde și conflictul mocnit dintre ei. Despre diferitele perspective asupra istoriei vorbește și filmul lui
Radu Jude,
„Îmi este indiferent
dacă în istorie vom intra ca barbari”. „Un atac caustic şi foarte actual la adresa negării Holocaustului în România şi a miopiei față de istorie” (Variety), filmul a făcut turul marilor festivaluri și a fost premiat cu Globul de Cristal la Karlovy Vary, în 2018.
Selecția Zilelor Filmului Românesc e întregită de 22 de scurtmetraje, multe dintre ele realizate de clujeni sau de absolvenți ai Facultății de Teatru și Film, Universitatea Babeș-Bolyai. 13 filme scurte concurează pentru premiul secțiunii:
Telefonul (regia
Anca Damian) – animația distinsă cu Premiul Juriului la Hong Kong, prezentată în Competiția din acest an la Sundance și proiectată în 2018 la Toronto,
Afganistanii (regia
Adrian Silișteanu),
Patul lui Procust (regia Adrian Împărățel), prezentat anul trecut la Locarno,
Havana, Cuba (regia
Andrei Huțuleac),
Opinci (regia Anton și Damian Groves),
Albastru și roșu, în proporții egale, (regia Georgiana Moldoveanu) – prezentat în 2018 la Cannes, în cadrul secțiunii Cinéfondation,
Doina (regia Pavel Brăila),
Turnul din Pisa (regia Bogdan Ilieșu),
Forma inimii în praf (regia
Gheorghe Preda),
Celed (regia
Anghel Damian),
Extrasezon (regia
Ioachim Stroe),
Un băiat normal (regia George Dogaru),
Dumnezeu mama (regia Mihai Ghiță). Nouă scurtmetraje vor fi proiectate în afara competiției:
Blue Boy (regia Manuel Abramovich), premiat cu un Urs de Argint la Berlin în acest an,
Speranța (regia Sandra Rad),
Cum înalți un zmeu (regia Lorand Gabor),
Capra cu trei iezi (regia Victor Canache),
Mișu și Ionică – Moartea găinii (regia Ivasca Emy-Mirel),
Nu trage perdeaua (regia Andrei Florescu),
Învierea domnului Constantin (regia Cornel Brad),
The Poison Child (regia Mick Davis) și
Cele două execuții ale Mareșalului (regia Radu Jude).
Detalii:
www.tiff.ro