Cele două sesiuni ale concursului CNC din 2016 au validat, în cele cinci secțiuni ale sale, peste 70 de câștigători, cărora li s-au repartizat credite teoretic rambursabile de aproximativ 50.000.000 lei. Mulți bani,
dar insuficienți pentru realizarea filmelor respective. Unele dintre proiectele validate nici nu vor ajunge vreodată pe ecran, pentru că nu vor strânge bugetele necesare sau pentru că regizorii își vor descoperi alte priorități. Am auzit spunându-se „A trecut prea mult timp și nu mai cred în proiectul ăla”. Dar, în orice caz, câștigătorii din 2016 vor ajunge în filmări și, în cel mai fericit caz, pe ecrane abia în 2018.
Deocamdată, în 2017 jocurile sunt făcute, sau aproape. Există filme deja aliniate la start, primele fiind
6,9 pe scara Richter de Nae Caranfil,
Fixeur de Adrian Sitaru și
Ana, mon amour de Călin Netzer. Altele bat la ușile festivalurilor și, conform cutumei stabilite tacit, premiera românească e condiționată de cariera internațională. Dar filme susceptibile de a fi gata în cursul anului ar fi. Iată câteva într-o ordine aleatorie:
Aniversarea de
Dan Chișu,
Vara s-a sfârșit de Radu Potcoavă,
Breaking News de Iulia Rugină,
Marița de Cristi Iftime,
Soldații de Ivana Mladenovici,
Partea nu prea fericită a lucrurilor de Emanuel Pârvu,
Charlton Heston de Andrei Crețulescu,
Un pas în urma serafimilor de
Daniel Sandu,
La drum cu tata de Anca Miruna Lăzărescu. Se configurează astfel un an al debuturilor în lungmetraj, ceea ce e promițător.
Mai complicat e să ghicim un profil pentru 2018, în ciuda celor 70 de câștigători ai concursurilor de anul trecut. Există câțiva regizori harnici și care au privilegiul de a fi susținuți cu asiduitate de producătorii lor. Așa că putem miza pe tandemul
Radu Jude –
Ada Solomon dublu învingători cu documentarul
Țara moartă și lungmetrajul de ficțiune
Pentru asta te-ai născut; pe cuplul
Cristina Iacob –
Adrian Sârbu a căror
Ramonă e deja în filmări; pe Dan Chișu care a abandonat statutul de cineast independent și a participat cu
Jandarmul la ambele sesiuni ale concursului 2016, acordându-i-se de fiecare dată note mari pentru scenariu, dar pierzând prima dată la jocul punctajelor; pe Daniel Sandu care pentru lungmetrajul
Tatăl mută munții îl are producător pe
Cristian Mungiu, ceea ce este din start o importantă recomandare; pe
Radu Muntean care niciodată nu se lasă pe tânjeală și al cărui proiect se numește
Alice T. Sunt doar câteva supoziții dintr-un noian de posibilități.