Recenta premieră în cuplaj cu filme realizate la Studioul «Sahia» — un scurt şi un lungmetraj — a avut darul de a repune în discuţie o vocaţie de tradiţie a acestui studiou, dincolo de îndatoririle curente ale cronicii şi reportajulul.
Este vorba de două filme de artă, în accepţia originară a formulei:
Curajul marilor spaţii de
Mirel Ilieşiu şi
Teatrul cel Mare de
Constantin Vaeni, acesta din urmă realizat în colaborare cu Casa de filme Trei. Epitetul «mare» figurează, după cum se vede, în ambele titluri şi el traduce în fond un sentiment firesc, pe care-I încercăm totdeauna când filmul se confruntă cu artele tradiţionale, mai mari nu numai prin vârstă, ci uneori şi prin valorile lor. Filmul faţă în faţă cu artele plastice şi cu eseul literar-critic, în prima dintre pelicule, iar în a doua cu reprezentaţia teatrală şi cu ceea ce nu mai ţine neapărat de artă, dar oricum — o manifestare uneori vecină, gazetăria.
Experienţa, filtrată critic, poate deveni de două ori utilă, nu numai pentru cineaşti, ci si pentru public, în planul familiarizării multiple cu artele şi al educaţiei estetice. Dar numai filtrată critic, pentru că premisele, ca şi rezultatele, diferă substanţial la cele două filme prezentate în cuplaj.
Mirel Ilieşiu, deţinător al unui mare premiu la Cannes, pentru unul dintre numeroasele sale filme de artă anterioare,
Cântecele Renaşterii, a abordat şi de data aceasta genul cu toată aplicaţia mijloacelor şi cu întreaga gravitate a dăruirii, pe care o asemenea întâlnire a artelor e în măsură să le inspire şi să le ceară. Ideea inedită, prin care filmul său capătă implicit o structură şi o respiraţie proprie, este aceea pe care o sugerează titlul:
Curajul marilor spaţii. Tema — prezentarea tapiseriilor Teatrului Naţional — este văzută de autor doar ca punct de plecare într-o lungă căutare a unei concepţii şi a unei forme prin care filmul să-şi justifice el însuşi existenţa. Arta, cultura, respectiv grandioasele tapiserii ale noului nostru lăcaş de teatru, apar în acest film ca o construcţie de tip aparte. Sunt surprinse şi urmărite, în ordinea unui eseu de aleasă ţinută, momentele revelatoare ale înălţării tapiseriilor pe ziduri, ale lucrului pe schelă, cu întoarceri la procesul de fabricare a culorilor şi firelor, fără a fi omise detaliile semnificative ale gesturilor umane care dau relief şi sens travaliului artistic. Tapiseria prinde corp sub ochii noştri, până când conturul e definitivat şi firele care o legau de materia din care se compune sunt tăiate. O nouă realitate ia miraculos fiinţă, în toată splendoarea pe care efortul şi geniul uman i-o pot conferi.
Cu obişnuita sa elocinţă, comentariul lui Dan Hăulică marchează, la această nouă întâlnire de care beneficiază cinematograful, un plus de adecvare la imagine şi la articularea secvenţelor, ridicând filmul la nivelul unei iniţieri de largă accesibilitate, în tainele unei arte a fanteziei şi a soluţiilor moderne, în care se afirmă din plin jocul sugestiv al formelor geometrice, alături de inserţiile de chipuri umane sau citate care ne reprezintă. La rândul său, al treilea membru al tripletei de excepţie care semnează acest scurtmetraj, operatorul Doru Segal, fructifică funcţional viziunea regizorului. Înălţate pe fundalul întunecat al sălii încă neluminată de candelabre sau pe zidurile imaculate ale holurilor, tapiseriile devin ele însele personaje într-un monumental spectacol, în care negrul sau albul înconjurător joacă rolul unei cutii de rezonanţă, accentuând sugestia aşteptării, a efortului, a căutării. Astfel, nu numai tapiserille lui lon Nicodim, Virgil Almăşan şi Gheorghe lacob, Florin Ciubotaru şi Şerban Gabrea, ci şi filmul lui Mirel Ilieşiu, Dan Hăulică şi
Doru Segal capătă valoarea unui concludent test de cultură, de maturitate culturală a unei societăţi.
Dispoziţia cu care a pornit Constantin Vaeni la realizarea documentarului de lungmetraj,
Teatrul cel Mare, deşi îşi revendică unele racorduri cu starea de spirit a scurtmetrajului care-I precede în proiecţie, este totuşi de altă factură.
Ceea ce ne frapează este lejeritatea afişată de autor din capul locului, când ne propune o incursiune în istoria Teatrului Naţional din Bucureşti, ocazionată de o întâmplare: în una dintre secvenţele filmate pentru o altă producţie a Casei de filme Trei, a aceluiaşi regizor,
Vacanţă tragică, o trupă de actori ai Naţionalului bucureştean a reconstituit un moment de teatru ambulant, de la începutul secolului, din vremea «căruţei cu palaţe», într-un târg moldovean. Dacă tot am filmat o asemenea secvenţă, de ce n-am mai filma şi altele, în continuare, care la urma urmelor au făcut un lungmetraj, şi încă unul de rezonanţă istorică şi culturală, cam asta ne spune autorul, prin intermediul comentariului, încă din prima secvenţă, de la iarmaroc.
Marcat de acest punct de plecare, filmul prezintă istoria Teatrului Naţional dintr-un unghi histrionic, oferindu-ne citate copioase din spectacole filmate azi, în culori şi din spectacole filmate în trecut, de pentru jurnalele de actualităţi, în alb-negru. Evocarea este când nostalgică, când patetică, în genul «să ne amintim de vremurile când trupa de teatru trebuia să plece pe furiş, pentru că actorii nu aveau cu ce plăti hotelul». Accentele par să fie la început dictate de o ordine de carte şcolară, foarte lungi citate rezervându-se în deschidere «Coanei Chirita» şi «Scrisorii pierdute», apoi capătă prioritate reminiscentele unor prime contacte personale cu lumea teatrului, din anii '50, cu alte citate disproporţionate din spectacole filmate cu tehnica reporterilor de acum 25 de ani, criteriul rămânând acela de a găsi cât mai multe figuri de actori imortalizaţi pe peliculă, în ipostaze mai ales pitoreşti, în salturi sau izbucniri violente şi grimase acuzate. În schimb, calitatea textelor şi calitatea spectacolelor nu face deloc obiectul comentariului, care oscilează în continuare între nostalgie şi patetism. Dacă am înţeles, cu oarecare indulgenţă, de ce s-a pornit de la căruţa cu paiaţe, n-am mai înţeles de ce filmul a rămas, pe întinse portiuni, la nivelul acestei forme de reprezentare, dar mai ales n-am putut accepta deloc facilitatea cu care autorii se complac în a acredita oarecum respectivul atelaj ca un fel de simbol pentru înalta instanţă a spiritualităţii româneşti, care este Teatrul National.
Este adevărat că se pronuntă şi unele consideraţii de ordin general, cum ar fi — cităm din memorie: diversitatea repertoriului diversifică tematica sau abordarea unei epoci depinde de modul cum ea e abordată sau includem un omagiu adus colaboratorilor inclusiv recuziterilor ş.a.m.d. Aportul comentariului, handicapat de compozitia rapsodic-ilustrativă a scenariului şi a filmului, nu depăşeşte ceremonia unor atari formule gazetăreşti.
Dacă ceva din anvergura ideatică şi prestigiul artistic al Teatrului Naţional, la care şi-au adus şi îşi aduc contribuţia nu numai actorii, ci şi regizorii — niciodată numiţi în film, dimensiunea regiei fiind ignorată — răzbate totuşi din această peliculă, meritul provine din abilitatea, pe care regizorul Constantin Vaeni şi-o redescoperă episodic, de a realiza un decupaj şi de a monta materialul filmat. Aceste virtuţi sunt evidente mai ales în secvenţele dedicate spectacolului cu «Danton» de Camil Petrescu sau celui cu «Căsătoria» de Gogol.
Constantin Vaeni se dedică, în aceste episoade, cu o anume voluptate, ecranizării unor fragmente din spectacolele în cauză, intuindu-le exact punctele de maximă tensiune, subtextul vibrant, recurgând la contrapunctul imaginii cu acompaniamentul muzical preluat din alte tablouri, alternând cadrele în mişcare cu stop-cadre repetate, cum e acela memorabil al lui Danton —
Mircea Albulescu, fixat într-o grimasă amară, care revine mereu şi care ne e parcă adresată, odată cu privirea adumbrită a eroului revoluţionar, de un rar dramatism.