Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



Competiția BIEFF 2017 - despre spiritualitate în era digitală


     Competiția Internațională BIEFF 2017 invită publicul la introspecție și dezbatere asupra unor dimensiuni profunde ale naturii umane, în cele două programe tematice Searching for Transcendence: Spirituality in the Digital Age și Cutting the Cord: Family Love and Its Discontents.
     Venim pe lume legați de un cordon metaforic al legăturilor familiale și sociale cu rol decisiv în programarea a cine suntem și ce putem deveni. Filmele din programul competitiv Cutting the Cord „investighează natura profund contradictorie a legăturilor noastre afective, care pe de o parte ne hrănesc, ne protejează și ne susțin în dezvoltarea noastră personală, în timp ce, pe de altă parte, ne pot limita libertatea și impulsul natural de a explora viața, prin modele de comportament și de gândire mai mult sau mai puțin conștiente, dar adânc imprimate în propriul psihic,” spune Adina Pintilie, curatorul selecției BIEFF.
     Câștigător al Ursului de Aur pentru scurtmetraj la Berlinale 2017, Small Town de Diogo Costa Amarante ne atrage într-un seducător flux al conștiinței despre momentul acela înfricoșător în care avem revelația condiției noastre muritoare. Tot din competiția Berlinale, revin la BIEFF artiștii Jonathan Vinel și Caroline Poggi, cu Our Legacy, o meditație despre sex, iubire și Internet, ce traversează în maniera lor unică linia de demarcație între jocul video și filmul digital.
     Atunci când familia nu reușește să satisfacă nevoi psihologice esențiale, jocurile pe calculator oferă un sentiment de libertate și posibilitatea de a relaționa cu indivizi care împărtășesc aceeași pasiune. Să evadezi din când în când într-o lume paralelă, sub înfățișarea unui erou puternic, curajos și sigur pe sine, poate fi reconfortant. Refuzul întoarcerii în realitate creează însă o dependență distructivă. Unul dintre favoriții festivalurilor internaționale de film în 2017, I Was a Winner, de Jonas Odell, urmărește istoriile personale ale câtorva dependenți de jocuri pe calculator.
     Filmele din programul Searching for Transcendence poartă spectatorul, prin experiențe reamintite sau directe, către pragul transcendenței. Transpunere în 3D a unei patrule sud-coreene de-a lungul zonei demilitarizate de la granița cu Coreea de Nord, 489 Years, de Hayoun Kwon, pune problema (im)posibilității de a reprezenta și experimenta spațiul tranzițional al granițelor văzute ca limite ce separă mai mult decât simple geografii.
If It Was este o intervenție lo-fi a subconștientului ludic și copilăros al artistei Laure Prouvost în spațiul muzeal. Artista, câștigătoare a prestigiosului Turner Prize, reimaginează muzeul ca pe un teritoriu unde vizitatorul își poate da frâu liber impulsurilor și dorințelor.
     Subtil și sigur pe sine, multipremiatul Limbo, de Konstantina Kotzamani, prezentat în premieră internațională la Festivalul de Film de la Cannes (Semaine de la Critique), este o fabulă meditativă cu rezonanță biblică, ce operează în afara granițelor realității.
Fiesta Forever, de Jorge Jácome, este o plimbare virtuală prin peisajul post-clubbing, bântuit de amintirile fantomatice ale experiențelor vieții de noapte. Vizitând ruinele generate pe computer ale câtorva cluburi, rătăcim printre ziduri care pot vorbi, amintindu-și declarații de iubire, emoții trecătoare și întâlniri predestinate între suflete pereche.
     Detalii: Bieff.ro
(10.03.2017)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: adina pintilie, bieff 2017, bucharest international experimental film festival, festival de film experimental

Opinii: