Eureka pentru o nouă mentalitate
Desfășurat la București, seminarul „Când audiovizualul întâlnește finanțele” a fost prezidat de președinta Eureka Audiovisuel, doamna Sylvie Forbin și a avut ca principal scop identificarea celor mai potrivite surse de finanțare pentru producția națională de film. Baza de discuție a oferit-o Ordonanța guvernamentală din 24 octombrie 1997 privind înființarea și funcționarea Oficiului Național al Cinematografiei, prezentată în detaliu de secretarul de stat, cunoscutul cineast Radu Gabrea. Doamna Forbin și experții europeni în audiovizual care au însoțit-o au salutat Ordonanța ce asigură alinierea României la legislația europeană în domeniu și au sugerat câteva idei pentru perfecționarea ei. Cea mai importantă modificare în relansarea cinematografiei românești ar trebui să se producă însă în câmpul mentalităților pentru că, așa cum spune Sylvie Forbin „Statul nu își mai poate asuma, în nici una dintre țările foste comuniste, o finanțare de sută la sută, dar poate crea un cadru legislativ care să dreneze resurse financiare către producția de film”.
Filme în format mic
Mai apăsat decât în anii precedenți, palmaresul anual al APTR (Asociația Profesioniștilor din Televiziune) a răsplătit contribuția unor cineaști care se încăpățânează să demonstreze că se poate face cinema și în formatul micului ecran. Dintre premianți merită reținuți operatorii Marian Stanciu (pentru reportajul Subsol), Liviu Pojoni (pentru filmul Scrisorile prietenului); documentariștii Lucia Hossu Longin (România versus Cheng), Florin lepan (Peisaj după embargo) și Cornel Mihalache (Toarcla − Dumnezeu e cel care aduce pachetele) sau debutanții în scurt metraj de ficțiune Vali Hotea (Meditație) și Sinișa Dragin (Ploaia). O specială emoție a însoțit acordarea premiului pentru lung metraj, care a revenit, post−mortem, regizorului Mircea Veroiu pentru filmul-testament Scrisorile prietenului.
Reportajele produse de TVR lași s-au remarcat prin prospețime și incisivitate și au obținut Marele Premiu. Ele se numesc Fan Fan, rechinul pușcăriilor de Marian Voicu, Orizont răsfrânt de Cristina Hermeziu, La Dunăre de Carla Tompea, Codrina de Irina Păcuraru și Alaska − ultima frontieră de Constantin Lăcătușu.
Starea documentarului
Că această stare poate fi privită cu optimism ne-a convins Gala filmului documentar românesc organizată de Fundația pentru o societate deschisă − România și Uniunea Cineaștilor. Cele șapte pelicule prezentate au fost produse în cadrul programului Documentary Film Fund al fundației amintite și poartă semnătura unor tineri realizatori. Au impresionat prin simplitate și firesc Masa pe roate de Adina Vărgatu, un reportaj sobru despre o inițiativă umanitară din Cisnădie; Pomenirea lui Gabor Bygiok Gavrilă de Andreea Mogoș și Moldovan Arpad Zsolt, portretul insolit al unui bulibașă emancipat. A interesat și a incitat Licitație cu suflete de Laurențiu și Anca Damian, o incursiune în lumea clienților și vânzătorilor de obiecte de artă. Tânărul Florin lepan și-a reconfirmat umorul și plăcerea de a descrie personaje bizare în Radio Jebel, epopeea tragi−comică a instalării unei stații de radio într-un sanatoriu de boli psihice. Pe locul întâi în topul preferințelor s-a impus însă Viață de câine de Alexandru Solomon, un eseu inteligent despre „câinii cu ochi de oameni și oamenii cu ochi de câine din jurul nostru”, cu un spiritual comentariu semnat de Mircea Cărtărescu.