
Performanța este cu atât mai notabilă cu cât și anul acesta programul festivalului a fost curatoriat pentru a include două locații distincte, atât Jacob Burns Film Center, partener veteran al festivalului, cât și, în premieră, prestigiosul BAMcinématek din inima Brooklynului, gazda filmului independent și arthouse prin excelență.
Making Waves a luat startul în 30 noiembrie la Jacob Burns Film Center, unde biletele pentru filmul de deschidere,
6,9 pe Scara Richter (regia
Nae Caranfil), au fost epuizate cu o zi înaintea începerii festivalului, iar proiecția a fost mutată într-o sală mai mare pentru a acomoda cererile de bilete în plus. Reacțiile publicului din sală au fost pe măsura entuziasmului cu care a fost așteptat filmul.
Decembrie fiind luna filmelor propuse pentru Oscar, proiecția cu
Fixeur (regia
Adrian Sitaru) a fost, de asemenea, primită cu foarte mare interes. Cu câteva zile înainte de premiera newyorkeză,
Fixeur a fost prezentat de regizorul Adrian Sitaru la Los Angeles în fața membrilor Academiei

Americane de Film. Alături de scenaristul/directorul de imagine
Adrian Silișteanu, cei doi s-au bucurat de numeroase întrebări din partea publicului newyorkez, multe dintre ele legate de jurnalism și etica profesională (nu întâmplător un subiect fierbinte în America actuală).
Că această întâlnire a picat la fix spune și Adrian Silișteanu: „În general, cu publicul american sesiunile de Q&Q au o energie aparte, însă la Making Waves chiar am avut marea bucurie să întâlnim cinefili înrăiți, atât români, cât și americani, cărora cinematografia românească le este foarte familiară. Mie personal nu mi s-a întâmplat niciodată, la nici un festival din lume, să dialoghez cu spectatorii după proiecție mai mult chiar decât a durat filmul.”
De săli pline la Jacob Burns Film Center s-au bucurat și filmele
Ana, mon amour (regia
Călin Peter Netzer),
La drum cu tata (regia
Anca Miruna Lăzărescu) și
Breaking News, acesta din urmă dublat de asemenea de un lung Q&A cu regizoarea
Iulia Rugină. „Mi se pare foarte important felul în care Making Waves conectează cineaștii cu publicul din Statele Unite. E o legătură foarte necesară și un dialog care modifică percepții, de ambele părți. Cred că am avut parte de una dintre cele mai frumoase sesiuni de Q&A după proiecția filmului meu. Felul în care acest public, extrem de educat în cinema, privește lucrurile e ceva ce mă ajuta în final pe mine, ca cineast, să mă privesc din afară, cu alți ochi, îndepărtați geografic și

cultural, și să înțeleg ceva din asta.”
O altă întâlnire extrem de veselă și de animată dintre publicul newyorkez și filmul românesc a avut loc la BAMcinématek, chiar în seara deschiderii, în prezența regizorului comediei independente
Două lozuri,
Paul Negoescu: „M-am simțit grozav la Making Waves și nu doar datorită faptului că a fost primul meu contact cu New York-ul impresionant, ci mai ales datorită publicului care a umplut sala de la BAMcinématek și care a stat la Q&A până când a trebuit să eliberăm sala. Dintre cei prezenți, cam jumătate erau români din New York, dar foarte mulți erau cinefili americani, public fidel de cinema arthouse, interesat de film românesc (lucru vizibil după întrebările pe care le-au pus).” Ambele filme din prima zi a festivalului în Brooklyn,
Câini (regia
Bogdan Mirică) și
Două lozuri, au fost proiectate cu casa închisă, secțiunea dedicată tinerilor cineaști încheindu-se cu proiecția filmului produs de
Miruna Berescu,
Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor (regia
Emanuel Pârvu).
Un alt highlight al programului de la BAMcinématek a fost retrospectiva regizoarei
Anca Damian, care a reușit să câștige admirația celor prezenți prin cele două tulburătoare documentare hibride și animate ale sale:
Crulic: Drumul spre dincolo și
Muntele Magic. Foarte intens receptată a fost și proiecția cu sală plină a filmului
Perfect sănătos din deschiderea retrospectivei, urmată de un Q&A de aproape o oră cu actorul
Anghel Damian și regizoarea Anca Damian: „Proiecțiile organizate în cadrul retrospectivei filmelor mele la BAM mi-au prilejuit întâlnirea cu publicul festivalului Making Waves, festival unic prin abordarea curajoasă și statornică a spectatorilor de peste ocean cu filme românești, și în același timp și cu publicul Cinematecii din New York. Dezbaterile după terminarea proiecțiilor, întâlnirile organizate cu profesioniștii, și nu în ultimul rând munca și profesionalismul celor trei oameni care stau în spatele acestui festival - Corina Șuteu,
Mihai Chirilov și Oana Radu, au fost de cel mai înalt nivel.” Prezenți la film, scriitorul Andrei Codrescu și celebra fotografă newyorkeză Nan Goldin l-au apreciat în mod special, Goldin purtând o consistentă discuție cu Anca Damian și realizând ulterior o sesiune fotografică cu Anghel Damian în studioul său din Brooklyn.
Despre faptul că filmele românești sunt și trebuie să fie în continuare prezente pe marile ecrane din Statele Unite, și asta nu doar în festivaluri, s-a discutat și în cadrul întâlnirii dedicate industriei,
Film Industry Talks, moderate de regizoarea Mona Nicoară, totodată curator al festivalul de documentar FARAD, și Corina Șuteu, președintele Making Waves. La fel ca până acum, Making Waves construiește punți între noile talente ale filmului românesc și reprezentanți importanți ai industriei de film americane. În cadrul Film Industry Talks s-a dialogat despre distribuția filmelor românești în America, dar și despre programarea filmelor europene în SUA în general și despre ce înseamnă o campanie de Oscar eficientă și costurile unei astfel de campanii.
Distribuitorii și programatorii americani nu au lipsit de la aceste discuții. Jonathan Howell (Big World Pictures – distribuitorul american al filmelor
Aferim!,
Victoria și cel mai recent,
Inimi cicatrizate), Rodrigo Brandao și Nicholas Kemp (Kino Lorber – distribuitor al filmului
Marți după Crăciun) și Fumiko Takagi (Criterion Collection – care urmează să lanseze în America ultimele două filme ale lui Cristian Mungiu,
După dealuri și
Bacalureat) sunt doar câțiva dintre promotorii filmului românesc în Statele Unite. Alături de ei au participat la Industry Talks și directorul artistic al Festivalului de film Tribeca, Frederic Boyer, și curatorul independent Irena Kovarova, care a realizat în ultimii ani un program itinerant Ruben Östlund în SUA și un program Kelly Reichardt în Europa.