REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film





Călin Căliman


  • Critic și istoric de film
  • Născut(ă): 17.05.1935 la Braşov (Brașov)
  • Decedat(ă): 25.04.2018 la București
Absolvent al Facultății de Litere din cadrul Universității București (promoția 1957) și al IATC „I.L. Caragiale”, secția teatrologie – filmologie. Din 1959 și până la moarte este titular de rubrică la revista Contemporanul

De-a lungul anilor, a publicat peste 6000 de articole în diferite cotidiane și reviste culturale (printre care Teatrul, Cinema, Contemporanul, Contemporanul. Ideea europeană, Noul Cinema, Caiete critice , Curentul, Ecart). A susținut in anii ’60-’70 o rubrică de cultură cinematografică la Televiziunea Română, a colaborat vreme de peste patru decenii la emisiunile culturale ale Radiodifuziunii Române.

A fost printre membrii fondatori al Asociației oamenilor de artă din institutiile teatrale și muzicale (ATM) și membru al Uniunii Cineastilor (UCIN).

A susținut cursuri de „Istoria filmului”, la I.A.T.C. (1969-1970): la Universitatea „Columna” (1992-1996), la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică (1997-2002), Universitatea „Hyperion” (unde a fost cadru didactic asociat din 1997). A fost membru în numeroase jurii la festivaluri cinematografice din țară și de peste hotare. În anul 1985, a primit Premiul Uniunii Cineaștilor de critică cinematografică, „pentru îndelungata sa activitate în promovarea filmului romanesc”. 

 Volume: Filmul documentar românesc (1967), Ion Bostan (1997), Secretul lui Saizescu (1997), Jean Mihail (1997), Secretul lui Bachus (1998), Istoria filmului românesc 1897-2000 (2000), Cinci artiști ai imaginii (2009), Ilarion Ciobanu (2010), Istoria filmului românesc 1897-2010 (2011),  Al.G. Croitoru zis și Mister Keystone (2016). În 2017, apare lucrarea Istoria filmului românesc 1897-2017 În 2019, la Brașov, se lansează volumul Filmul, mon amour.

Galerie Foto


Cunoscut pentru:

Premii

  • 1985
ACIN Premiul pentru critică cinematografică
  • 2011
UCIN vol. "Istoria filmului romanesc" Premiul pentru istoriografie
  • 2015
UCIN Premiul de excelenţă
  • 2018
UCIN Premiul Academic și Trofeul UCIN (In Memoriam)

Articole și Interviuri

A fost un an fast?
​Actori, roluri și destine
​Actualitatea filmului de actualitate
Adolescenţa: o problemă cu probleme
Asediul
“Astă seară dansăm în familie” – cronică de film
„Aventuri la Marea Neagră” - cronică de film
“Atunci i-am condamnat pe toţi la moarte” – cronică de film
„B.D. la munte și la mare” - cronică de film
Binecuvântată fii, închisoare (1)
Birlic, un actor de neuitat
Brigada Diverse în alertă
​Bună seara, Irina!
„Canarul şi viscolul” - cronică de film
Capul de zimbru
„Casa dintre câmpuri” – cronică de film
Centenar Paul Călinescu - Un regizor cât veacul
​Cineamatorii. Aplauze pentru cineaștii „fără aplauze”
Cota zero/ Breack-dance Ia Poiana Rusca
Erau de toate…
Fănuș Neagu, cineastul
“Felix și Otilia” – cronică de film (2)
Filmul nostru… şi ideile lui fixe. Comedii cu suspine
„Frații” – cronică de film
„Gaudeamus igitur”. Să ne bucurăm, deci? - cronică de film
Geo Saizescu descoperă America
Haiducii lui Şaptecai
lon Truică şi „Lumea lui”
Întoarcerea lui Mircea Săucan
Jean Petrovici și „ultimii păpușari”
Malvina Urșianu și „șansa filmului de autor”
„Martor” și „participant”
„Mihai Viteazul”: Un succes
Misiunea de campanie pe frontul apelor
Niki Ardelean, colonel în rezervă
„Oamenii de pământ ai lui Ioan Cărmăzan”
O comedie de patrimoniu naţional
Ora documentarului?
„Ora eternă”
Panait Istrati şi cinematograful
“Pădurea pierdută” - cronică de film
“Pentru că se iubesc” – cronică de film (1)
​Pagini de istorie, pagini de antologie (II)
Paul Călinescu - Profil regizoral
Puterea și adevărul (1)
Răzbunarea regizorului Alexa Visarion
Regizorul Ion Bostan - Un împătimit al filmului documentar
Revelaţii, după trei decenii
„Şah la rege” - cronică de film
Să mergem mai departe
„Săptămâna nebunilor” - cronică de film
Sărutul
„Secretul armei… secrete”
Sindromul indiferenţei criminale
Tineretul şi filmul – Tinereţe fără bătrâneţe
Tranziția animației
Un clasament şi câteva pansamente
“Un film cu o fată fermecătoare”, după 46 de ani
Un film la trei zile
Un film singular
​Visul lui Tănase
„Viitorul începe azi” – cronică TV
Cineclub FILM: „Un om în loden”, de Nicolae Mărgineanu
Zestrea domniţei Ralu
Zile şi nopţi contemporane - „Mere roşii”
„Zodia Fecioarei” sau permanenţele mitologiei - cronică de film
90 de la primul film istoric românesc - ”Independența României”
Călin Căliman, Mister Contemporanul
Lansare de carte și comemorare Călin Căliman, la Brașov

Trivia


  • A fost căsătorit cu criticul de film Dana Duma; fiul lor Valeriu Căliman este monteur și regizor de animație.
  • „Am văzut cu Călin Căliman multe, multe filme românești, ne-am luat de cap pentru nu știu câte, am râs împreună la atâtea și atâtea prostii, am tremurat pentru soarta celor hărăzite, mai presus de toate ne-am găsit împreună în ideea aceea a lui Perpessicius: «în orice naufragiu creatorul trebuie să caute o perlă», încât pot scrie că am suficiente motive pentru ca istoria lui să fie binevenită în Cinemateca mea personală.“ – Radu Cosașu.