Două opinii despre Transtrav
Lucian Pintilie: Transtravul este fără îndoială un procedeu foarte interesant. Noutatea Iui, înaintea laturei tehnice, constă în variatul conţinut ce-l poate sugera, în funcţiile deosebite pe care le conferă plasticii cinematografice. Cum punerea la punct şi definitivarea lui tehnică s-a făcut după ce echipa noastră începuse filmările cu
Duminică la ora 6, transtravul — ca formă de expresie artistică — nu apare perfect integrat concepţiei plastice a filmului. Ca orice lucru nou, neexplorat încă, el a fost întrebuinţat de noi în forme destul de primitIve. Rămâne evident pentru mine că procedeul are posibilităţi de extensie mult mai mari şi ceea ce doresc colegului meu Sergiu Huzum este ca alţi regizori să-l utilizeze mai fecund.
A. Petculescu (inginer—şeful serv. tehnic C.P.C. Buftea): În domeniul tehnicii cinematografice există două categorii de procedee: unele, strâns legate de procesul industrial— şi aici orice descoperire sau inovaţie are un efect în special economic — şi altele, care ţin mai ales de procesul de creaţie. Transtraval e un procedeu aparţinând celei de a doua categorii. De aceea importanţa lui trebuie căutată în planul expresiei artistice. De altfel acest lucru a fost subliniat şi la Milano, unde congresul UNIATEC, ţinut în luna octombrie 1964, a manifestat un viu interes pentru invenţia românească. Deşi transtravul nu şi-a luat încă locul între procedeele tehnice des folosite, i se pot prezice de pe acum posibilItăţi de amplificare. Apariţia obiectivelor cu transfocatoare având ecartamentul distanţelor focale mărit, va prelungi considerabil efectul mişcării de transtrav, senzaţia elasticităţii spaţiului devenind mult mai evidentă. Aş dori să amintesc meritul deosebit pe care l-a avut echipa de ingineri şi tehnicieni condusă de ing. Răduleţ în realizarea practică a dispozitivului care sincronizează mişcările obiectivului cu cele ale căruciorului de traveling, problema fiind din punct de vedere tehnic foarte complicată. (
Cinema nr. 4, aprilie 1966)