Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



Genul co(s)mic


     Spuneam într-un număr trecut ca un semn de recunoaştere a genialităţii co­mice este anularea de către aceasta a legilor fizicii, a legilor materiei în genere, obiectele începând să se manifeste după tipicuri umane, simpatizând, urând, iubind, batjoco­rind. Reciproca este perfect valabilă: înzestrat cu o singură capacitate de mimetism, comi­cul poate oricând, la nevoie, să devină pentru câteva clipe obiect, împrumutând personalita­tea acestuia, până trece pericolul. Evadatul Charlot era un minunat lampadar pe lângă care treceau urmăritorii... de aici şi sentimen­tul de libertate totală, de indicibilă voluptate, al trecerii dintr-o lume într-alta. Și tocmai aici, în negarea obişnuințelor vieții noastre cotidiene, stă atributul major al genialității comice: lirismul. Toți marii comici — un Cha­plin, un Keaton, un Tati au fost mari poeţi. Scene, ca dansul pâinişoarelor din Luminile orașului, lupta cu catargul şi parâmele din Malec-marinar de apă dulce sau balul turişti­lor din Vacanţa domnului Hulot sunt străbă­tute de fiorul unei autentice poezii. Un alt semn de recunoaştere a marelui co­mic este atributul vestimentar sau facial spe­cific: jobenul lul Max, melonul lul Charlot, ochelarii lui Lloyd, pălăriuţa plată a lui Malec, trenciul lui Tati, şosetele albe ale lui Jerry Lewis ieşind din pantalonii invariabil prea.
     Nu ne mai oprim şi asupra măştii și a atitudinii corporale predilecte pe care şi-a compus-o fiecare (aceste semne denotând o întreagă ideologie merită un studiu aparte), căci deocamdată pare mai interesant să pri­vim îndărătul lor. Ce vor, în fond, aceşti co­mici?
     Ei, de fapt, nu vor nimic altceva decât să fie lăsaţi în pace, doresc adică puţină linişte într-o lume neliniştită. Suflete curate, generoase, în care înfloreşte floarea rare a ino­cenţei, ei îşi apără dreptul la fericire — al lor şi al altora. Fraţii Marx îşi abandonează pla­nurile când e vorba să ajute un cuplu de în­drăgostiti, Chaplin şi Lewis înghit orice, dacă la mijloc e soarta unui copil, Tati devine complicele puştilor din mahalaua pariziana. Pentru a-şi apăra propria inocenţă şi a altora, pentru a dejuca intenţiile rele ale impostori­lor, profitoritor, uzurpatorilor aceşti oameni curaţi îşi imobilizează întreaga energie fizica şi, mai ales, întreaga lor fantezie. Ultrasensi­bili, marii comici au fost adevărate seismo­grafe ale lumii de ieri și de azi. Ei au fost primii care au semnalizat marile primejdii pândeau omenirea: războaiele, maşinismul excesiv ce duce la robotizarea oamenilor, înăbuşirea valorilor spiritului într-o societate mecanizată, uniformizarea până la pierderea identității, regimurile dictatoriale. De la Ge­nerala şi până la Dictatorul, de la Timpuri noi şi pâna la Unchiul meu, intuiţia geniului co­mic a funcţionat ireproşabil. Dublată de o ne­măsurată dragoste de semeni şi de natură, această formidabilă intuiţie i-a ajutat pe poe­ţii, pe visătorii co(s)mici să învingă întotde­auna în filmele lor, găsind cele mai potrivite soluţii pentru anihilarea răului sub toate for­mele sale, mecanizate sau nu. Cunoaşteţi vreun gest mai frumos, mai poetic şi mai practic totodată decât cel cu care unchiul Tati aruncă o rază de soare pe colivia bietului ca­nar prizonier într-o curte întunecoasă? Cei 40 de ani de comedie cinematografica derulați la Cinematecă se opresc în 1960. Co­media de azi a devenit mai cerebrală şi întru­câtva mai rece, deşi publicul este tot atât de setos să râdă. Parodiile, mai numeroase ca al­tadată, au un haz nebun, cu condiţia să cu­noști prototipul parodiat. Altădată nu se pu­neau condiţii. Era geniul comic în stare pură.
(Cinema nr. 5, mai 1983)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: aura puran, cinemateca, comedie

Opinii: