Ce face un om mânat de nobila dorinţă de a împărtăşi confraţilor — şi nu numai acestora — experienţa unor ani de viaţă şi de muncă, reflecţiile sale asupra meseriei pe care a îmbrătişat-o? El scrie o carte, asumându-şi toate riscurile implicate de această dificilă şi delicată întreprindere. Uneori şi riscurile materiale, aşa cum a făcut operatorul Nicolae N. Marinescu, publicând în 1973, la Editura Litera, primul volum (numit cu modestie «fascicol») al cărţii intitulate «Probleme A 7» sau «Probleme ale celei de-a 7-a arte». Şi mai modest, de data aceasta în formă rotaprintată, a apărut la sfârşitul anului «fascicolul II».
La ce reflectează un operator? În primul rând, fireşte, la probleme tehnice. Dar nu numai atât. Primul volum cuprindea, pe lângă capitole dedicate funcţiei lumină, funcţiei mişcare, funcţiei culoare în imaginea cinematografică, şi preocupări în care interesul pentru tehnică se împletea cu cel pentru estetică — «Peliculă-film-operă-imagine» — sau pentru istoria cinematografului — «Neorealism» sau «Momentul 1925 în cinematografia sovietică». Mai puţin heteroclit în compoziţie, volumul al doilea este aproape în întregime dedicat unei probleme estetice majore: timpul şi spatiul în film. Autorul o tratează în vădită cunoştintă de cauză şi, chiar dacă pe alocuri devine prolix, chiar dacă acordă pe alocuri un spaţiu exagerat prezentării teoriilor unor mari filozofi şi esteticieni, efortul său de a lămuri cum stau practic lucrurile atunci când se face un film — prevalează şi merită toată lauda.
Un capitol aparte, adresat tehnicienilor profesionişti, este cel consacrat problemelor ecranului lat, în care N.N. Marinescu propune un nou sistem, menit să eludeze incovenienţele existente şi astăzi în tehnica realizării imaginii «scope». Din păcate, proiectul său, propus încă din 1975, nu a intrat încă în faza de experiment, singura în stare să-i certifice valoarea.
Am reproşa autorului frecventa alunecare în digresiuni autobiografice, precum şi pasajele de dialog argotic, nejustificate. Ne permitem să-i recomandăm ca atare o mai mare rigoare în stăpânirea materialului. Acest lucru se învaţă scriind, şi N.N. Marinescu, operator la studioul «Alexandru Sahia», trebuie să scrie în continuare. El are ceva de spus nouă, profesioniştilor şi iubitorilor de cinema, ştie să o facă, într-un stil alert şi accesibil, si acesta este esenţialul.