Unele repere și accente tematice încep să se adune și să fie confirmate, prin racord și reluare, în filmele noastre dedicate insurecției, luptei revoluționare și participării românești la războiul antifascist, încât ele ies de sub incidența întâmplătorului și conturează, cel puțin pe porțiuni, un profil distinct al acestei categorii de pelicule.
Filme ale ultimului deceniu, diferite valoric și calitativ, aparținând unor genuri și formule diverse, la mare distanță unele de altele prin subiect, ambianță, tipologie, cu mereu alte semnături ale regizorilor autori și scenariștilor colaboratori, au totuși puncte de contact semantice și coordonate comune care le afirmă originalitatea într-un dublu sens: prin ineditul fiecăruia dintre ele, dar și printr-o solidaritate intrinsecă — a viziunii, a vibrației ideatice, a articulațiilor expresive.
Emisia continuă de
Dinu Tănase, prezentat în premieră în ajunul celei de-a 40-a aniversări a Revoluției de eliberare socială și națională, antifascistă și antiimperialistă, rimează — nu la suprafață, ci prin sonorități și sugestii intime — rimează, de pildă, cu mai vechile
Zidul de
Constantin Vaeni, scenariul
Dumitru Carabăț și
Costache Ciubotaru sau
Pe-aici nu se trece de
Doru Năstase, scenariul
Titus Popovici.
Sunt o noutate, aceste racorduri, care ne obligă cu atât mai mult la o analiză a ceea ce de obicei ne scapă în cronici — ceea ce exista între subiect și realizare: investiția ideatică, nucleele și tehnicile dramaturgice, personajele văzute nu factologic sau strict interpretativ, ci ca „actanți” ai unui demers „auctorial”, ca să preluăm unii termeni scurți și cuprinzători, dintre cei vehiculați deocamdată solitar, în filmologia noastră, de scenaristul și profesorul estetician Dumitru Carabăț, în speță pentru a numi angajarea și aportul ideologico-estetic al cineastului realizator.
Astfel vom observa că eroul principal este, de fiecare dată, în aceste filme, un tânăr militant, dăruit unui crez, unei cauze, limpede definite din capul locului sau în curs de clarificare. Un tânăr ostaș, la propriu sau la figurat, provenit dintr-un mediu muncitoresc, țărănesc sau intelectual, dar ei însuși format în perioada declanșării revoluției ca intelectual: participant la editarea unui ziar ilegal al Partidului Comunist Român (
Zidul), artist muzician înregimentat la școala de ofițeri de rezervă din apropierea graniței de vest (
Pe-aici nu se trece). Iar în filmul de față, tânărul locotenent Radu Gherghina (un nume atât de apropiat și nu fără temei de al sublocotenentului Gheorghidiu, al lui Camil Petrescu din „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”) are o profesie încă neprecizată, între studiile de istorie întrerupte de război și lecturile din Camus pe care le practică în timpul convalescenței sale active, după rănirea pe front, detașat în unitatea militară de pază a stației de radio-releu, de importanță strategică, echidistantă de toate granițele, de la Bod—Brașov. Toți acești eroi au și un antecesor, un fel de arhetip cinematografic, în personajul Tânărul („ziarist, scriitor”) din filmul
Viața nu iartă, prin care
Iulian Mihu și Manole Marcus au introdus, acum aproape 30 de ani, mai mult decât un personaj, un motiv fundamental în filmografia națională, pornind de la schițele lui Alexandru Sahia, ecranizate de ei înșiși („Moartea tânărului cu termen redus”, îndeosebi).
Dacă în
Zidul, tânărul comunist se zidea efectiv într-o cameră-celulă, spre a tipări acolo ziarul ilegal în anii imediat premergători insurecției eliberatoare, în
Emisia continuă, obiectivul este vizibil asemănător și anume asigurarea transmisiilor de radio în chiar ziua crucială. Ambele subiecte având o factură documentară, luate din istoria reală a luptei Partidului Comunist Român și a forțelor patriotice antifasciste, respectiv pentru editarea ziarului „România liberă” și pentru transmiterea instantanee a mesajelor insurecției de la 23 August 1944, prin antenele situate în centrul țării, dar și în principalul drum de retragere al trupelor hitleriste înfrânte la București. Tinerii combatanți, pentru care milităria e departe de a fi starea lor naturală, apăra înainte de toate și asigură perpetuarea unui bun de ordin spiritual — ziarul, radioul — mijloace ale unui crez, simțit din ce în ce mai mult ca al lor înșile, și al unei colectivități care cuprinde între granițele sale întreaga națiune, dar într-o nouă înțelegere a destinelor sale. Eroii luptă cu armele de foc, însă nici o clipă, nici în toiul încleștării, ei nu-și uită propriile unelte de lucru și vocația primordială: în filmul lui Vaeni — scrisul, fie și pe zid, în cel ai lui Doru Năstase — lumea sunetelor muzicale, în al lui Dinu Tănase — cititul, cărțile de care nu se desparte nicicând tânărul locotenent Gherghina, dintr-o nevoie tot atât de organică precum e pornirea către coarnele plugului a soldatului consătean din plutonul său, cel ce se exercită, fie și gratuit, într-o secvență, ca plugar, în jurul gardului stației de radio.
Interesant este că
Emisia continuă e adus în mod necesar la acest făgaș tematic, deși premisele scenaristice literare nu-I prefigurau neapărat. Regizorul face totul pentru a cristaliza datele preliminare ale subiectului în această direcție, în decupajul regizoral și în film, operând modificări radicale și inventând masiv. O constatăm, în cazul de față, în situația fericită de a putea compara „la lumina zilei” filmul lui Dinu Tănase și nuvela lui Aurel Mihale, apărută în librării sub titlul „Ipoteza C”, în volumul „Șase nopți și șase zile” (Cartea românească, 1984). Și anume — caz rar — apărută după premiera filmului, după ce constituise, în linii mari, ceea ce în limbajul de serviciu numim prima variantă a scenariului, iar în termenii consacrați ai profesiei este subiectul (
soggeto,
story), după care a urmat scenarizarea, adaptarea, asigurate din mers de cineaștii înșiși, de pildă în decupajul regizoral. Facem trimiterea și comparația, nu în virtutea reflexului oțios al discuției film-scenariu, cinematograf-literatură, nu pentru a găsi, astfel, o cârjă în urmărirea și aprecierea filmului, ci pentru a-i decela acestuia structura proprie și una din șansele afirmării unui mod cinematografic autohton de raportare la istoria trăită sau încă vie prin ecourile sale în conștiința generațiilor actuale de cineaști și cinefili. Dovada că subiectul inițial oferit de scriitor și filmul realizat la Casa Cinci și-au urmat fiecare, rodnic, drumul său: ceea ce publică Aurel Mihale post-factum nu e un scenariu, ci o nuvelă, subintitulată de altfel ca atare, iar ceea ce vedem pe ecrane nu e, nici faptic, nici cronologic, un produs fabricat „după” literatura în cauză, e un film de Dinu Tănase. Fără ca aceasta să diminueze câtuși de puțin importanța inepuizabilei surse de subiecte, eminamente cinematografice, din literatura acestui excelent cunoscător al vieții ostășești a epocii, Aurel Mihale, despre care Nicolae Manolescu scria încă din 1963: „nepreocupat să analizeze reacțiile personajelor, zugrăvește ce vede, așa că „Fuga” e un roman aproape cinematografic, cu o mișcare uimitor de vie” și cu adausul de mai târziu al lui Mircea lorgulescu, elogiind „rigoarea ilustrativă evidentă”.
Este de-a dreptul fascinantă chiar simpla trecere în revistă a unora dintre punctele în care se exercită puterea de metamorfozare a filmului, în speță a regizorului înzestrat cu personalitate, cu arta și știința de a aduce datele preexistente ale subiectului în matca unor preocupări apropiate de optica vârstei și a experienței personale. Căci, tânărul locotenent Radu Gherghina
devine eroul principal al narațiunii
în film, uzurpând acest rol deținut în subiect (nuvelă) de mai vârstnicul căpitan Alexandru Rențea (rebotezat Cernea). Mai precis, acest cuplu masculin cunoaște o inversare de roluri, sub raportul ponderii și al centrului de atenție, iar junele locotenent e întinerit suplimentar prin aceea că nu mai e căsătorit: nevasta care vine de la București la Bod nu mai e a lui, e a căpitanului, împreună cu copilul. Degrevat de această sarcină, tânărul are, în schimb, alte mari probleme. Mai întâi, el este cel care a făcut frontul, el a trecut prin foc, tot el e rănitul — nu cu o mână lipsă, cum era căpitanul n nuvelă (în film, Cernea e perfect teafăr și fără experiența frontului), ci cu o rană interioară, cu o schiță oprită undeva în plămân și anume oprită, ca să zicem așa, dilematic, cum stă bine unui intelectual: dacă o ia spre stânga, nu prezintă nici un pericol, se poate opera lesne, dacă se duce spre dreapta (căci acea schijă incorporată are un fel de autonomie) situația se complică foarte mult și riscul e maxim, cum i se explică lui Gherghina la spital, în prima secvență. Această ciudată rană interioară, cicatrizată la exterior, dar cu un agent activ nevăzut, e un fel de rău existențial al neliniștii, sub semnul căruia începe filmul, iar tânărul ofițer Camus sub braț se simte și se declara din capul locului un teren de experiență al destinului și al istoriei. E o stare de spirit citită și pe figura interpretului ales de regizor, debutantul
Florin Anton, atât de aplicat în a juca scepticismul colorat cu insolența mușcătoare, prin care eroul se trădează a nu fi totuși un resemnat. Cu fața ciupită de vărsat, cum nu se poate mai „funcțională”, tânărul actor e o efigie ingenuă și în același timp macerată de experiența prea timpurie, de suferința precoce, mărturisite în câteva scurte, fulgurante
flash-back-uri, care rămân nelămurite, ca o obsesie tulbure a ororilor războiului: o fată sub dărâmături — înțelegem vag, mai târziu, dintr-o replică întâmplătoare, că ar fi fost logodnica locotenentului. Stagiul pe care îl face în compania de pază a stației de radio, izolată departe de oraș, departe de munții tutelari, către care parcurge drumul pe jos, cu „Le mythe de Sisyphe” sub braț, e pentru Gherghina o convalescență, dar poate și anticamera marginalizării, cum se dovedește îndată, căci întors de la examenul medical, ofițerul găsește la stație ordinul de reformare.
Filmul se deschide astfel într-o tonalitate meditativă și dramatică. Aproape toate secvențele și cadrele primei parți, care nu sunt ale unui fiim „de acțiune” și nu pot fi povestite palpitant, îl arată pe regizor în deplinătatea aptitudinilor și atribuțiilor de autor, așa cum s-au conturat ele treptat, de la
Trei zile și trei nopți până la
La capătul Iiniei, în perspectiva de a merge „dincolo”, mult mai departe de acest „capăt”. Secvențele începutului, simple, cotidiene, în detaliile lor realiste, uzuale — vrând a face în cadrul de viață restrâns al stației de radio istoricul a 24 de ore istorice — capătă o densitate ritualică și se situează în această perspectivă a autodepășirii. Poate pentru prima dată, în lungul său drum de la operatorie la regie, antr-o competiție în care merge „neck and neck” doar cu
losif Demian, luând tot întâia dată un avans în această cursă, Dinu Tănase atestă atât de concludent rara facultate de a suspenda pe nesimțite, fără artificii, timpul real și gravitația obișnuită a gesturilor și vorbelor, situându-și personajele, în asemenea momente, într-un spațiu al gândirii, guvernat de, alte legi, în care cuvintele cad rar, încărcate ca și mișcările oamenilor de un sens și ascultând de o chemare neștiută. Astfel sunt toate secvențele care încep cu întoarcerea celor doi ofițeri — Gherghina și Cernea — la stație, după vizitele făcute în oraș, locotenentul la spital, căpitanul la expoziția de pictură a doamnei general von Horst. Este mai ales secvența de la gardul stației, unde Petrică, soldatul ordonanță, consătean al locotenentului, încearcă plăcerea aproape uitată a plugăritului („Altceva ce să fac? Glia și pușca”). Ofițerul, care tocmai primise de la sergentul de serviciu și desfăcuse plicul cu ordinul de reformare („—S-a întâmplat ceva, dom’lent? — S-a! Nu mai sunt locotenent”), îi dă soldatului să-i țină cărțile, se apleacă el însuși, precum într-o amintire, asupra coarnelor plugului, cu un fluierat ușor, țărănesc dar stilizat, mușcându-și buzele ca într-o voluptate reprimată și mână un timp ancestralul atelaj, ascultând spusele ostașului care-i vorbește din urmă, cu reverența specifică a țăranului român față de intelectuali, ea însăși o manifestare de culturalitate: „— Ana lui Ducaru zice c-o să vă-ntoarceți în sat să fiți învățător, în locul lui domnul Tiberiu, care-o murit ast'primăvară. — Cine e Ana asta? — O fată bălaie, una care-o crescut ca din apă, n-o ieșit încă la horă”.
Este starea fastă, de har, a acestui film — și
Emisia continuă este, cel puțin în aceste porțiuni, un film — o stare în care, de la temă și idee, cu plurivalențele lor semantice, funcționează acea globalitate
sine qua non a vocilor artei. Ele au măsura lor exactă, ascultate simultan ori în succesiuni și, substituiri, cum numai filmul și un regizor de talent le poate orchestra, prin fiecare articulație a imaginilor, a dialogului, a interpretării, a ființelor și lucrurilor din cadru (vorbesc și boneta de soldat, cu care plugarul își șterge fruntea și apoi calul, și lama plugului în brazdă și din nou coperta cu „Le mythe de Sisyphe”) și nu în ultimul rând a sunetului și a muzicii. Dintre acestea toate, capacitatea și curajul regizorului de a stăpâni timpul (mai puțin spațiul, câmpul din cadru și din afara lui), puterea de a valora timpul de împlinire a fiecărui cadru, a fiecărei sugestii, de a le decupa și acumula organic, fluent, până la gradul de percuție care le asigură transformarea în semn, ies cu deosebire în evidență. E un moment care trebuie marcat în evoluția încă tânărului cineast, secondat aici de operatorul
Anghel Deca care semnează „imaginea și camera” (iată, deci, că operatorii au reușit să impună consemnarea pe generice a diferitelor lor funcțiuni specializate, luând-o înaintea aportului scenaristic, ideatic, al regizorilor și al colaboratorilor lor, ca adaptatori ai subiectului), demers susținut de mai sus pomeniții actori Florin Anton și
Dan Condurache, de tot atât de bine distribuiții
Remus Mărgineanu (soldatul ordonanță Petrică) și
lon Fiscuteanu (sergentul Pîrvu, care rostește cel mai tandru acel „dom’lent” și mută întreg limbajul cazon într-un registru omenesc), de compozitorii
Răzvan Cernat și Adrian lorgulescu despre a căror partitură ar trebui scris separat ș.a.m.d.
Dar, înainte de a încheia, trebuie să ne întoarcem la fondul acestui film, despre care îndeosebi va mai trebui scris, la funcția esențiala a regizorului creator, spre a mai semnala cel puțin câteva dintre contribuțiile sale implicate în materia filmului însuși, la scenarizarea și adaptarea subiectului. Pentru că nu numai personajul și motivul dramatic al tânărului erou sunt scoase de sub incidența întâmplătorului și plasate într-un orizont de largă respirație ideologică, de semnificație formativă, de eficiență a expresiei. Același lucru se întâmplă cu aparent diminuatul căpitan Cernea (fost Rențea), oarecum trecut în umbră prin preeminența acordată de tânărul regizor tânărului locotenent. Comandantului i se atribuie acolo, în penumbră, un rol de Argus: „diletant,... cu ochi de Argus” se autocaracterizează el, cochetând cu modestia, la expoziția de pictură a doamnei generat, de la începutul filmul. Aici ofițerul român vorbește germană, iar uneori i se răspunde în franceză, pe teme oarecum estetice, dar el profită de ocazie, cu transparențe indiscreții asupra unor secrete militare, culese printre ofițerii nemți prezenți Ia vernisaj, scenă care nu fusese deloc prevăzută inițial, cum nu fusese nici această funcție arhetipală. Un Argus afișat ca atare încă din prima fotogramă de după generic, în care Dan Condurache, cu privirile dilatate imperios sub ochelarii bine aleși de la recuzită, e văzut o clipă, dintr-un unghi de efect, într-un cadru fix, fixându-ne la rându-i scrutător, ca un avertisment tacit asupra celor ce se vor întâmplă și pe care tocmai el le-a pus la cale, conspirativ. Sugestie redată cu arta demonismului fermecător și implicit parodic, al cărui monopol îl deține incomparabilul actor. Un întreg plan secund al acțiunii este astfel introdus în film și funcționează ca subtext, ca liant secret și explicație ultima a evenimentelor ulterioare, într-o țesătură abilă, traducând ceva din subtilitatea politică a marelui act istoric evocat. Fără a o declara niciodată ritos, dimpotrivă, derutându-ne chiar în clipele cheie ale transmiterii la radio a Mesajului, printr-un soi de impasibilitate manieristică, după ce acceptase, nu fără un vizibil surâs malițios, să fie acuzat cu insolență de locotenentul din subordine că ar cocheta cu inamicul și cu arta sa, Cernea (Dan Condurache) e, devine în film, în felul lui, un ilegalist. El este unul dintre acei ofițeri ai armatei române care au acționat în legătură directă cu Partidul Comunist Român, pentru pregătirea și desfășurarea insurecției. Iar un cineast ca Dinu Tănase știe că pentru această filiație, personajul trebuie să și întreprindă ceva, ceva care să se vadă și să conteze în film, să aibă ponderea dramaturgica specifică și efectul de limbaj adecvat. De aici procurarea și aducerea, din primele secvențe, a pieselor de rezervă pentru stația de radio, de aici nevoia improvizată a căpitanului de a-și aprinde în drum țigara de la ceferistul de la canton (
Vasile Nițulescu), legătura sa de partid, nu înainte de a-i fi cerut, mereu înșelator în subtilitățile sale, un foc locotenentului de alături, deși știa că acesta nu fumează („- A, uitasem!”).
În celelalte porțiuni ale filmului, aceste facultăți creative ale autorului funcționează intermitent. Ele se perpetuează totuși până spre final, în nu puține momente la fel revelatoare. Iată, de pilda, înfruntarea ultimă, între căpitan și locotenent (încă o invenție regizorală), în subsolul stației, la uzina electrică, în prezența mecanicului (
Paul Lavric): e clipa critică ce precedă transmiterea Mesajului, când cineastul vede și aude totul, potențat de diapazonul momentului — ținuta, nasturii, semnalul roșu al lămpii de alarmă, roata uriașă a instalației automate care va fi acționată numai în caz de întrerupere a curentului electric provenit din afară, dar pe care mecanicul, cu propriul său joc secund, o pune pe neașteptate în funcție, ca într-o repetiție generala premonitorie, spre a tempera parcă, în același timp, zelul inoportun al ciocnirii dintre cei doi ofițeri.
Alte linii virtuale ale subiectului — inginerul stației (
Mitică Popescu), ruda lui tocmai sosită de la București (
Rodica Negrea), cutare soldat, „șmecher, dar trage bine” și îndeosebi „civilii” de la masa de seară și apoi din subsol nu cunosc asemenea dezvoltări, rămân fără partitură, fără chip. Pe aceste porțiuni, în criză de dramaturgie, regizorul caută compensații, încearcă să facă
altceva, și anume tocmai pe dos decât se obișnuiește. Uneori reușește foarte bine, prin artificii regizorale, imagistico-sonore Eficientă este folosirea relanti-ului în momentul transmiterii Mesajului, cu muzica la rându-i rarefiată, ca o titanică smulgere dintr-o inerție seculară, la care cheamă și vocea timbrată, cum numai el știe, a lui
Victor Rebengiuc. Reușesc, de asemenea, prin dilatare filmică, unele momente tratate fie într-o variantă de western distilat, cum zicea cineva (apariția târzie pe cisternă în plină bătălie cu agresorii, a sublocotentului adversar al ascetismului — Ștefan Mîntulescu cu șoferul respectiv — Adrian Georgescu), fie în linia unui poem patetic sau elegiac (prima emisiune a stației din 24 august, la ora 6 dimineața sau moartea ordonanței). Alteori, aceste întoarceri exprese ale lucrurilor pe dos — cum e, de pildă, folosirea prea parcimonioasă a însăși emisiunii stației, refuzul de a juca acest efect scontat — sunt un minus al filmului. Discutabile sunt apoi excesul cantitativ și abținerea programatică de a clarifica, în episoadele bătăistice mult întinse din partea a doua și a treia, nu numai care în cine trage, dar și de unde și încotro, de ce și cu care efect (cu toate că intenția prezentării războiului ca o baie confuză de praf și sânge e evidentă, ca și performanța demonstrației de profesionalitate, într-un registru lesne de speculat, din care alții fac aproape totul și care se dovedește a fi „la moindre des choses”).
Cred că reușește, în schimb, inversarea soluției tradiționale de final, când mor toți eroii și anume după ce victoria era practic obținută. Nu sub semnul fatalității sau al zădărniciei, ci ca un ultim act meditativ al regizorului despre condiția luptătorului: prin sacrificiul său, prin dispariția prematură, eroul nu mai apucă să se bucure de opera înfăptuită, având doar privilegiul postum al unei efigii care nu îmbătrânește niciodată. Nu e adevărat — pare a ne spune, metaforic, regizorul cu acest gest de adio — că „eroii nu au virstă”. Eroii sunt întotdeauna și rămân tineri.