REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Trei zile şi trei nopţi (1976)

Three Days and Three Nights

108 min. - Film politic - AG - 06.12.1976

Sinopsis : Ecranizare după romanul „Apa” de Alexandru Ivasiuc.

Regie: Dinu Tănase

Scenariu: Alexandru Ivasiuc, Roxana Pană

Actori Principali: Petre Gheorghiu, George Constantin, Ion Caramitru, Amza Pellea


Galerie Foto:

  • Trei zile şi trei nopţi (1976)
  • Trei zile şi trei nopţi (1976)
  • Trei zile şi trei nopţi (1976)
  • Trei zile şi trei nopţi (1976)
  • Trei zile şi trei nopţi (1976)
  • Trei zile şi trei nopţi (1976)
  • Trei zile şi trei nopţi (1976)

Vezi toată galeria

Distribuție:

Petre Gheorghiu Dăncuş
George Constantin Piticu
Ion Caramitru Duca
Vezi tot genericul

Producători

Casa de filme Unu

Date de producție

Filmări ianuarie – iunie 1976 la Sibiu și la Buftea (Palatul Știrbei). Cheltuieli de producție 4.827.000 lei.
Ecran lat, color, 11 acte, 2999 m.

Distribuitori

Româniafilm

Trivia

  • Debutul regizoral în lungmetrajul de ficţiune pentru marele ecran al operatorului Dinu Tănase.
Opinia producătorului
„Confirmate sau nu de către public şi critică, ierarhiile valorice se nasc inevitabil în producţia unei case de filme; nu voi ascunde, aşadar, că Trei zile şi trei nopţi se situează printre „copiii preferaţi” ai unei producţii însumând zece titluri. De ce? Pentru că a întrunit integral speranţele puse în el şi pentru că a demonstrat afirmaţia programatică potrivit căreia cinematografiei noastre îi sunt acum vital necesare valorile noi, confirmând totodată o cale — şi ea programatică — de descoperire a acestora. Ce-am sperat de la Trei zile şi trei nopţi? Să fie nu numai un film bun, ci mai mult: un film important, prin miza politică şi forţa artistică; să transforme în spectacol captivant un crâmpei din istoria noastră trăită şi în personaje vii emoţionante, pe câţiva din anonimii a căror luptă şi jertfă stau zidite în temelia zilei de azi. Am aşteptat apoi să consacre două talente care până acum s-au exprimat unul cu rezulate strălucite în proză, altul într-o remarcabilă imagine de film. Din colaborarea lui Alexandru Ivasiuc cu Dinu Tănase a rezultat un cuplu de creatori situat în zona atât de mult dorită a superioarei conştiinţe artistice. Dar pentru că filmul a fost şi va rămâne întotdeauna opera regizorului, a rezultat, mai ales, un câştig cel puţin pe măsura aşteptărilor: un regizor adevărat, matur de la debut, perfect pregătit pentru abordarea celor mai ambiţioase şi dificile proiecte. Câte din aşteptări s-au împlinit şi cât anume din aprecieri au acoperire numai dumneavoastră, spectatorii, puteţi judeca.” (Ion Bucheru, directorul Casei de filme Unu, Pliant de prezentare film, 06.12.1976)

Opinia scenaristului
„Filmul este creaţia regizorului pentru că el este cel care foloseşte limbajul specific al acestei arte sintetice, mai aproape de pictură decât de literatură. M-am bucurat că tocmai unul dintre cei mai talentaţi operatori români, Dinu Tănase, va face filmul după romanul meu „Apa”, tocmai pentru că bănuiam, şi cred că bănuiala mea a fost adeverită, că va şti, mai bine decât mulţi alţii, să dea valoare plastică conflictului care m-a obsedat pe mine sub formă de cuvânt, conflict pe care l-aş rezuma astfel: Ce se fac oamenii care sunt puşi să controleze, în momente de turnantă ale istoriei, evenimente ce adesea scapă de sub control, tocmai datorită ritmului înalt în care se desfăşoară. Cu alte cuvinte, cum controlezi atât de greu controlabilele mişcări de masă, când mulţimea este altceva decât suma individualităţilor care o compun? Şi, mai ales, în asemenea condiţii, cum poţi să rămâi eficient, fără să sacrifici de la început iniţiativa colectivă, sentimentul participării? Însă toate acestea, fără talentul lui Dinu Tănase, fără plinătatea imaginii, fără concretul ce-l oferă ochiului, fără forţa multor dintre actori, ar fi probleme teoretice şi cuvinte. Nu voi nega eu, ca scriitor, importanţa cuvântului. Însă filmul nu este ilustrarea literaturii, ci recompunerea înţelesurilor din imagini, mişcarea ritmată a aparatului şi mişcarea gestului actorului. Spectatorul va decide în ce măsură Trei zile şi trei nopţi le-a îmbinat organic.” (Alexandru Ivasiuc, Pliant de prezentare film, 06.12.1976)

Opinia regizorului
„Vă prezentăm filmul Trei zile şi trei nopţi, o formulă de film politic, de dezbatere, o încercare de a recompune evenimente şi destine surprinse într-un moment politic decisiv din istoria Partidului şi a ţării de la care anul acesta, s-au împlinit 30 de ani, din dorinţa de a transmite spectatorului de azi o imagine a patosului şi entuziasmului acelor ani, acelor oameni, acelor locuri. ...Şi dacă veţi zâmbi când vă voi spune că am vârsta acelor evenimente, înseamnă că am avut dreptate tot timpul filmărilor — şi încă puţin după aceea — să regret că nu m-am născut cu douăzeci de ani mai devreme.” (Dinu Tănase, Pliant de prezentare film, 06.12.1976)

Opinia criticului
„Un stil lapidar și dur, fără emfază sterilă ori machiavelisme tenebroase, o izbândă regizorală certă, care certifică nu o reușită singulară, ci – cred – o vocație.” (Valentin Silvestru)

Trei zile şi trei nopţi (1976) - Photo