Bucureştiul nu e Londra. Şi nu cred să apuc ziua în care statisticile se vor strădui să îmi demonstreze că, şi la noi, vânzările de platane le-au subclasat pe cele de chitare. Cu toate astea putem vorbi, şi la noi, ca şi la Londra, de o mişcare electro sau, dacă vreţi neapărat, de o comunitate imaginată (în sensul pe care îl oferă sociologul Benedict Anderson) în care
mullet heads pasionaţi trăiesc electro. Azi, mai mult decât oricând, electro transgresează muzica, devenind un mod de viaţă. Despre viaţa (sau lipsa ei) din spatele acestei noţiuni şi-a propus să ne vorbescă Matei Alexandru Mocanu prin documentarul căruia în curând va pune punct.
Ideea acestui film, intitulat (poate puţin preageneric pentru ceea ce îşi propune)
Electro, s-a concretizat pe 12 mai, când s-a tras prima dublă. Două luni mai târziu, filmările au fost gata, iar odată cu finalizarea postproducţiei, vom putea, în octombrie, lua parte la o primă vizionare în Embryo. "M-a interesat o privire cât mai obiectivă asupra fenomenului electro, cu focus pe scena bucureşteană, pentru că aici, cu excepţia Timişoarei, se întâmplă cele mai multe manifestări de gen, aici, unde fenomenul e cel mai bine dezvoltat, electro e deja
life style. Cu toate astea, nu mă concentrez numai asupra Bucureştiului (există şi imagini de la Summer Breaks din Deva) întrucât temele, gusturile corespund cu cele din alte oraşe importante; subculturile din marile oraşe nu sunt atât de diferite cum se crede în general, spune Matei, care nu este doar regizorul acestui documentar, ci şi scenaristul şi producătorul.
Ca structură, filmul va fi împărţit în capitole, iar partea grafică, combinaţie neobişnuită până acum în documentarele de la noi de neconvenţional & experimental, pare a fi unul dintre punctele G ale proiectului. Dincolo de carcasa estetică
Electro are şi argumente în încercarea sa de a surprinde, într-o apropiere sociologică, realitatea prezentă, nu cea trecută, a comunitaţii electro. Interviurile cu muzicieni (dintre care Gojira, Haute Culture, Brazda lui Novac), promotori (CosminTapu, Miki de laTralala, AVmotional) şi fani vor scoate la iveală şi vor analiza părţile glam ale mişcării, dar şi pe cele neplăcute, legate de neconcordanţa între statutul de star şi realitate, lipsa labelurilor, snobismul extrem aferent curentului sau calitatea unor artişti. „E un film sociologic” - spune Matei care încearcă să identifice, să decorticheze, să decodeze, să sistematizeze noţiunea de comunitate electro, felul ei de subzistenţă şi, de ce nu, sa înscrie pe o hartă socio-culturală subcultura electro. „E clar că nu-i voi putea satisface pe toţi, dar nici nu mi-am propus asta.”
Soundtrackul este semnat exclusiv de artişti români: Gojira, Vania, Silent Strike, Aria Urbana etc., fie cu piese mai vechi de-ale lor, fie cu bucăţi compuse special pentru film, iar locaţille în care s-a filmat, MNAC, Embryo, Web, Tralala, Testpoint, Underworld sunt destinaţii care au fost martore la evoluţia fenomenului. Şi acum, pe genericul final, restul de contributori: The Model,
Tom Wilson, Mircea "Kate_Rinca" Mocanu, Mihai "Psalmplasma" Popa, Dana Anghel, Raluca Neagu, Bogdan Ciupercă, Ionaş şi editorul Filip Mureşan. Unii dintre ei şi mulţi alţii reuşesc constant, dar din păcate destul de rar, să facă Bucureştiul să vibreze.