Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film





D.I. Suchianu


  • Critic de film
  • Născut(ă): 02.09.1895 la Bucureşti
  • Decedat(ă): 17.04.1985 la Bucureşti
Sociolog, eseist, jurist, istoric, critic literar. Membru în comisia de cenzură a filmelor (1929-1941); fondator şi preşedinte al Sindicatului cinematografiştilor din România (1933); director general al Direcţiei cinematografiei (1938-1940); semnatarul rubricii de cinema în "Contemporanul" (1956-1958) şi în "România literară". Apare în propriul său rol în Un film cu o fată fermecătoare (1966). "Elegant, sportiv, ruginiu, creţ, clipicios, graseindu-și teoriile și paradoxele (cu sorbituri intermitente ca de supă), foarte pitoresc, uneori parodiant hazos, alteori frenetic, facând scenă din locul lui, - ceilalti, în raport cu el, devenind sala, adică spectatori. Aşa e Suchianu: un om-spectacol pe care unii îl aplaudă, iar alţii nu" (Ionel Teodoreanu).
"A fost cu siguranţă mâna destinului ca anul în care s-a născut DUMITRU ION SUCHIANU să fie 1895 – anul în care se apărea pe lume şi cinematograful. Încă de la prima proiecţie a fraţilor Lumiere, cinematograful a uimit şi a fascinat. Şi D.I. Suchianu a căzut victimă acestei  atracţii, dar a completat-o cu o cultură modernă şi umanistă care îl făcea capabil să fie scânteietor prin inteligenţă, erudiţie şi subtilitate oricând vorbea în public şi în primul rând despre filme. Era pentru el o necesitate să descifreze sensurile ascunse ale filmului, să prezinte ceea ce numea “povestea povestirii cinematografului”. Unea în felul acesta în mod inegalabil solida sa erudiţie, neagresivă şi tradusă la nivelul cel mai accesibil, cu hazul şi cu căutarea mereu vie a “tâlcului” ascuns, mânuind în mod personal paradoxul. Mulţi dintre cititorii de azi nu au avut ocazia să-l vadă vorbind, el părăsind în 1985 lumea terestră cu cinematograful ei cu tot. Dar pentru cine vrea să-şi facă o idee oricât de palidă despre inimitabilul “stil D.I.S”, despre  ironia sa (“hazul este cea mai darnică ofertă de fericire pe care un om o poate face semenilor săi”) bogata sa activitate publicistică  îi stă la dispoziţie. De asemenea şi cărţile sale: “Marlene Dietrich”, “Vedetele filmului de odinioară”, „Erich von Stroheim”, “Cinematograful acest necunoscut”, “Filme de neuitat” (vol.I şi II, în colaborare cu Constantin Popescu) sau “Foste adevăruri viitoare”.  Ultimul titlu sugerează cu prisosinţă iubitorul de paradox care a fost D.I.S., mare cultivator şi de vorbe de duh în premieră absolută: ”prostul complex”, “cretinismul bine dispus”, “bragagiul cultural”, “imbecilitatea sumbră”. O lectură din cărţile lui este un prilej sigur de bucurie. Nu trebuie ratat. (Rodica Pop-Vulcănescu)

Galerie Foto


Cunoscut pentru:

Premii

  • 1973
ACIN Premiul pentru cea mai bună lucrare cu caracter teoretic privind filmul românesc

Articole și Interviuri

​Al doilea „western românesc”
​Alte cupe de cristal – documentarul există, chiar dacă e ignorat
„Am fost șaisprezece” – cronică de film
„Ancheta” – cronică de film
​Autointerviu la 80 de ani
Avantaje şi dezavantaje
​„Bună seara, Irina!” – cronică de film
​„Capcana mercenarilor” – cronică de film
Capul de afiş la noi
Casa dintre câmpuri
„Castelul din Carpați” – cronică de film
Ciulinii Bărăganului
Comoara de la nuvelă… la film
​„Cumpăna” – cronică de film
„De-aş fi…Harap Alb” - cronică de film
Decolarea (Cine-bilanț - 1971)
Decolarea (2)
​„Detașamentul Concordia” – cronică de film (1)
Deviza mea: plăcerea de a face plăcere
​D.I.S. – criticii noștri
D.I.S. în cetatea filmului
​„Dragostea mea călătoare” – cronică de film (1)
Dragul nostru D.I.S.
​„Drumul oaselor” – cronică de film
„Dumbrava minunată” – cronică de film
Experiment valoros?
Elisabeta Bostan
„Fata morgana” – cronică de film
“Felix și Otilia” – cronică de film
Filme de desen animat
​Filme politice
​Filmele studenților
​Filmul istoric
„Fiul munților” – cronică de film
Iancu Jianu pe ecran
„Jargonauții” lui Daneliuc
„Labirintul” – cronică de film
​„La răscrucea marilor furtuni” – cronică de film
​„Lumina palidă a durerii” – cronică de film
„Mireasa din tren” – cronică de film
Mofturi 1900
​„Munții în flăcări” – cronică de film
„Năpasta” - cronică de film
Nu există film bun care să nu spună ceva interesant despre omul nou
Odihnă între ai noştri
„O lacrimă de fată” – cronică de film
„O lume fără cer” – cronică de film
​„Partidul, inima țării” – cronică de film
„Pădurea nebună” - cronică de film (1)
Pledoarie pentru frumos
​Poezia realității – cronica documentarului
Portret colectiv
„Porţile dimineţii” – cronică de film
Povestea dragostei
Premiere româneşti: „Mere roşii”
„Probleme personale” – cronică de film
„Pruncul, petrolul, și ardelenii” – cronică de film
„Punga cu libelule” – cronica de film
„Quo vadis homo sapiens” - cronică de film (1)
„Rețeaua S” – cronică de film
​„Rug și flacără” – cronică de film
Scurtă istorie
„Secvenţe”
„Sentimentul” Caragiale
SINE IRA E STUDIO în confruntare, Baltagul
„Spectacolul spectacolelor” – cronică de film
„Stele de iarnă” – cronică de film
​„Stop-cadru la masă” – cronică de film
​Succese românești
​„Șantaj” – cronică de film
„Ștefan Luchian” – cronică de film
Tinerețe fără bătrânețe
„Un saltimbanc la Polul Nord” – cronică de film
​„Vânătoarea de vulpi” – cronică de film
Victor Iliu, profesorul nostru
„Zbor planat” – cronică de film

Trivia


  • Premiul ACIN 1973 i s-a acordat: „pentru contribuția adusă la dezvoltarea artei noastre cinematografice”.
  • Are roluri secundare în Un film cu o fată fermecătoare şi Ștefan Luchian.
  • În 2006 apare cartea ”Magistrul. Povestea bis a maestrului D.I.Suchianu” de Irina Margareta Nistor (Editura Kullusys București).
Trei suchianisme:
1. Ticăloşia, ca şi apetitul, vine mâncând.
2. Sunt oameni care zic: nu trebuie să vezi tu bine, ci să fii tu bine văzut.
3. Prostia nu e o infirmitate, ci o tehnică. Proştii nu sunt mulţi. Sunt o elită. Par mulţi, pentru că se vâră peste tot.