REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film





Dana Duma


  • Critic de film
  • Născut(ă): 20.10.1951 la Braşov (Brașov)
Absolventă a Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” - secţia Teatrologie-Filmologie (promoţia 1974). Redactor la Arhiva Națională de Film (1974-1979) și la Animafilm (1979-1989). Profesor universitar dr. la UNATC. Director al revistei „Film”, editată de Uniunea Cineaștilor din România. Semnează cu regularitate articole în presă, atât mainstream, cât şi de specialitate – românească şi internaţională, şi face parte frecvent din juriile unor festivaluri internaţionale (Veneția, Locarno, Berlinale, Valladoid ș.a.). Secretar al Asociației criticilor de film din cadrul UCIN. Volume: Autoportretele filmului (1983), Gopo (1996), Woody Allen, bufon şi filosof (2004), Benjamin Fondane cineast (2010), Istoria filmului românesc de animație. 1920-2020 (2020), Cineaști în era digitală (2021), Gopo 100 (2023). Editor in Chief al revistei Close Up: Film and Media Studies, editată de UNATC. A co-editat volumele Cinema 2000 (2000), Tendinţe în filmul european (2005), Personalitatea cinematografului latino-american (2006). A colaborat la realizarea volumelor internaţionale 1001 Movies You Must See Before You Die (2003, Quintessence Editions, London) şi New Romanian Cinema (2019, Edinburgh University Press).
 

Galerie Foto


Cunoscut pentru:

Premii

  • 2005
Premiile UCIN pentru Carte de Cinema  „Woody Allen, bufon şi filosof” (2004)
  • 2017
Arhiva Națională de Filme - 60 de ani Diploma de excelență
  • 2019
Premiul Național pentru Excelență în Cultură, Revista Contemporanul
  • 2021
Premiile UCIN Premiul Academic
  • 2023
Premiile UCIN Revista Film Premiul de Excelență

Articole și Interviuri

A opta, dar nu ultima dintre arte
Amprenta stilului
Animația românească la răcoare
Arhiva Națională de Filme – 60 de ani
Arta este produsă de o elită
​Atenție, nu sunteți oameni de zăpadă
Aventură şi cinefilie
Balanța
Balanța lui Pintilie: O lecție de libertate
Binefacerile digitalului
​Bun venit umorului care muşcă
​Candoare fără prejudecăţi
Cartea de film la noi – Eliza
Cel mai iubit dintre pământeni (1)
Cinematografia română a fost la Nyon vedeta festivalului
​Cosmosul şi serialele
Criticii videogramelor
Cronica unor zile care au zguduit estul
Cu fața spre public
Cu Radu Gabrea, după 20 de ani
​Documentar. Portrete ale contemporanilor noștri
Există o ştiinţă a serialului? Da!
​„Fantasia” ucenicului vrăjitor
Fascinantă și riscantă
Feerie și pedagogie
Furia: Tânăr și disperat în țara manelelor
​Gestul
Gheorghe Preda și exercițiile sale de uimire
​Gustul amintirilor
Hazul şi necazul păpuşilor
Ironia catifelată
Istoria ne-oficială
Lansare de carte la Cinemateca Eforie
​Laudă materiei
Maramureș International Film Festival 2015
Moravuri de tranziţie
Muntele cu glas de sirenă
Nae Caranfil confirmă, dar surprinde
„Nesiguranța este acea forță care ne obligă să încercăm”
Nu numai pentru copii, dar și despre ei
​O inimă încăpătoare
​O lume într-o sticlă
O parabolă cu accente personale
O victimă plină de umor
O viziune a sentimentelor
​Omulețul și floarea lui
Pepe&Fifi
Poezie şi rigoare
Polul Sud
Privește înainte cu mânie
Profesiunea animator
Profesiunea: autor de cinema
Regizorii noştri filmează! – Cello maestro
“Femeia în roşu”: un film de Mircea Veroiu
​RosenEmil. Descriere a interiorității
Somnul insulei (1)
„Stare de fapt” - Un film de Stere Gulea
Eroismul și arta colajului – cronică de film „Muntele magic”
Apocalipsa globalizării și comedia corală - cronică de film ”Sieranevada”
Tocirea, după cinci ani de detenție
Unde fugi, maestre?
Un film-concept
Un film cu o fată fermecătoare
​Un pod cu tâlc
Un thriller politic
Unica hippie—aristocrată a cinematografului nostru
Vinovatul
„Vinovatul” este povestea unei generaţii.
„Vreau să vorbesc despre lucruri eterne”
Vulpe vânător (2)
Drumeț în calea lupilor
A unsprezecea poruncă (1)
Harababura - cronică de film
Chiolhanuri şi lehamite
Craii de Curtea Veche – Cineaştii noştri filmează!
Craii de Curtea Veche
Femeia în roşu
Senatorul melcilor – Liderul nefast
O „poetică” incomodă
Un film-manifest
Un lung adio
Un microcosmos feminin - cronică de film ”Miracolul din Tekir”
Vocaţia poeticului
Vocile memoriei
Patetismul metaforei
Proba de etică mediatică - cronică de film ”Fixeur”
​Satisfacţiile experimentului
Satisfacţiile unui autor consecvent
​Serialul şi punctualitatea
Şansa de a fi noi înşine - cu Irina Miagkova
O accesibilă lume mirifică
​O amintire cu rang de metaforă
​O hartă a sentimentelor
O parodie de vacanță
​O poveste de iarnă
​O vacanță cu animația
Ora documentarului: strigăte şi şoaptă
Noi văzuţi de ceilalţi. În Europa, pe Sena
6 filme, 5 debuturi la Studioul de film TVR
​Realismul fabulei
Regizorii noştri filmează! Natură moartă un film Dan Piţa
Pădureanca și spațiul mioritic
Pledoarie pentru a opta artă
Proiecție specială ”La capătul liniei”, după 24 de ani
Revista academică ”Close Up”, numărul 1 / 2018
Revista Film nr.4 și ”Faust XX”, de Ion Popescu Gopo, la Cinematecă
”Când se lasă seara peste București sau Metabolism” – cronică de film
Investigaţie în registru soul - cronică de film
Anatomia compromisului - cronică de film
A apărut noul număr al revistei „Close up”
”A fost sau n-a fost?” și revista Film nr.4 la Cineclub Film
Nemăsuratul optimism al „omuleţului”
Lansare ”Close Up” la Ziua UNATC “IL Caragiale”
„Amintiri din epoca ecranului de argint”, de Ioan Pavel Azap și Doru Pop
„Ilustrate cu flori de câmp” și „Amintiri din epoca ecranului de argint” la Cineclub Film 22
Mircea Săucan, proiecții și lansare de carte la Cineclub Film
​Tandru portret de femeie
​Totul despre animația românească
Un consistent ghid pentru cinefili
​Un eseu atașant
​Un Făt Frumos al viitorului
Un scenarist creator de lumi
Un zâmbet îngândurat
​Viața nu e vis
Volum dedicat Noului Cinema Românesc, publicat în Marea Britanie
Înscrieri la masterul de filmologie de la UNATC – Facultatea de Film
rEvolutions la Central European Film Festival Timișoara 2019
”Lovind o pasăre de pradă” de Iosif Demian, la Cineclub Film
TIFF 2019 – Masă rotundă despre istoria comunicării cinematografice româno-chineze
Spargerea iluziei - cronica filmului “Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”
Rigoarea divertismentului - cronică de film ”La Gomera”
Tehnologie, rafinament şi emoţie - cronică de film ”Călătoria fantastică a Maronei”
IPIFF Indie 2019: Retrospectiva Ion Popescu Gopo
A apărut Revista FILM nr. 2/2020
”Istoria filmului românesc de animație. 1920-2020”, realizată de Dana Duma
Oglinda unui gen centenar
A apărut un nou număr al revistei “Close up”
Un tânăr de 60 de ani: GOPO
Lansarea cărții ”Istoria filmului românesc de animație. 1920-2020” la TIFF 2020
Dana Duma despre “Istoria filmului românesc de animație 1920-2020”
Zoltán Szilágyi: Întoarcerea liderului: între subversivitate şi luciditate
Film românesc și Competiție de scurtmetraje la ESTE FILM Festival
Animația autohtonă la TIFF 2020
#ScreeningHistory - 100 de ani de animație românească, celebrați la Animest.15
Programul și biletele la prima ediție Animest disponibilă în toată țara
A apărut Revista Film nr. 3 / 2020
Începe Animest.15, prima ediție a festivalului disponibilă online, în toată țara
În culisele Animest.15 - din ce orașe s-au văzut filmele de animație ale anului?
Revista „FILM” nr.4 / 2020, o ediție aniversară
Carte de cinema: ”Cineaști in era digitală”, de Dana Duma
Cineaşti în era digitală: dialoguri relevante despre cinematograful de azi
Discuții despre cinema cu Dana Duma
Dana Duma, Istoria filmului românesc de animație, 1920–2020, Editura Academiei Române, 2020
Cronică de film ”Berliner”: Despre oameni şi like-uri
Lansare “Romanian Cinema Inside Out: Insights on film culture, industry and politics 1912 - 2019”
Dana Duma în dialog cu Cristian Pătrășconiu
O nouă ediţie a revistei „Film”
Un poem dinamic
„Gopo 100”, noua carte a Danei Duma, se lansează pe 5 mai la Cinemateca Eforie
Ion Popescu Gopo la centenar
Gala Premiilor UCIN pentru 2022
Lansarea cărții „Gopo 100”
Nae Caranfil and The “Maximalist” Aesthetics
Un musical suprarealist
60 de ani de Animafilm, sărbătoriți la Cinemateca Eforie cu două animații cult
Lansare de carte: „Reprezentarea de gen în cinematograful românesc” de Iulia Voicu
The Animated Documentary as Narrative on Traumas

Trivia


  • Căsătorită cu criticul de film Călin Căliman. Fiul lor este Valeriu Căliman, realizator de film de animaţie și cadru didactic universitar la UNATC.