Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



”Cadoul de Crăciun”, de Bogdan Mureșanu, portofoliu de nominalizare la Oscar


     În fiecare an apar scurtmetraje, premiate la festivaluri naționale și internaționale, care acumulează premiile necesare unei potențiale nominalizări la Oscar. De data asta șansele sunt mari și cresc cu fiecare lună. Filmul realizat de Bogdan Mureșanu, după Tuns, ras și frezat și Negruzzi 14, este deja un succes. Un bulgăre de recompense, începând cu Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la Transilvania Film Festival 2018, se rostogolește în continuare. Clermont-Ferrand, Izmir, Tampere, Alcine, Cottbus, Premiul Gopo sunt câteva dintre festivalurile la care Cadoul de Crăciun a primit Marele premiu sau Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj.
     De curând, Bogdan Mureșanu a fost invitat ca membru în juriul Festivalului DaKino, iar organizatorii au pregătit o proiecție cu filmele lui. Regizorul este uimit de evoluția internațională a filmului, dar are deja în lucru alte proiecte.
     Cadoul de Crăciun urmărește povestea unei familii (Ioana Flora, Adrian Văncică, Luca Toma) din București, în decembrie 1989. Avem toare ingredientele epocii: frigul din casă, mâncarea se găsește greu, frica de Securitate. Spațiu claustrofobic, de apartament la bloc, cu camere mici și holuri strâmte. Nebunia începe când părinții află că fiul i-a trimis o scrisoare lui Moș Crăciun, în care cere, pe lângă altele, ceva care să-l facă fericit pe tată: ”să moară nea Nicu”. Copilul a pus scrisoarea la poștă și nu vrea să o recupereze, nici să scrie alta în care ”nea Nicu” e un vecin de la alt etaj. Paranoia părinților e în contrast cu inocența încăpățânată a puștiului în susținerea adevărului. Bogdan Mureșanu a găsit și o ieșire credibilă din poveste – evenimentele din decembrie 1989. Tatăl e salvat de manifestațiile din stradă.   
     Viața într-o perioadă de dictatură, tensiunea crescendo a momentului, reacțiile părinților și ale copilului, totul e construit cu mare grijă la detalii. Filmați de Tudor Platon, cei trei actori se comportă cu naturalețe și, chiar dacă au făcut multe repetiții, au spontaneitate și credibilitate. Juriul de la Clermont-Ferrand a apreciat și realizarea tehnică a filmului, de la imagine la sunet, nu numai scenariul și regia.  
Imagine: Nicolae Cara
Montaj: Radu Georgescu  

Tags: adrian vancica, bogdan muresanu, cadoul de craciun scurtmetraj, ioana flora, kinotopia, tudor platon

Comments: