Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film




Amza Pellea


  • Actor
  • Născut(ă): 07.04.1931 la Băileşti (Dolj)
  • Decedat(ă): 12.12.1983 la Bucureşti

Absolvent al Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică "I.L.Caragiale" (promoţia 1955, clasa Mihai Popescu). Debutează pe scena Teatrului Naţional din Craiova. Vine la Bucureşti, mai întâi la Teatrul ”Constantin Nottara”, apoi la Teatrul de Comedie. Primele roluri în film i le dau colegii săi de Institut, Mircea Drăgan (În vreme de război) şi Mihai Iacob (Blanca).

"Dacă i-aş face o fişă pentru uzul meu personal, aş nota: actor inteligent. Deosebit de agreabil în timpul filmărilor. Nu l-am văzut niciodată enervat chiar dacă, din motive mai mult sau mai puţin obiective, a fost silit să aştepte ore întregi până să filmeze. Element liant într-o distribuţie, creează raporturi amicale cu ceilalţi interpreţi. Oricând gata să-şi ajute un coleg. Profesionist desăvârşit. Atunci când un rol îl pasionează se apropie de el cu dragostea, seriozitatea şi sfiala unui debutant" (Alexandru Tatos, Magazin estival Cinema, 1981).
"Până la rolul din
Duios Anastasia trecea, Amza Pellea era fie Nea Mărin neepuizat nici pe marele nici pe micul ecran, fie actorul personajelor tensionate la reţeaua binelui, a bunei credinţe şi a bunelor intenţii chiar dacă eşuate. Acest rol l-a aruncat dintr-odată în pielea unui personaj în răspărul propriei imagini. Un umilit şi un umilitor totodată, prudent până la frică, fricos până la compromis, dornic de supravieţuire până la crimă. Un personaj care putea să cadă lesne în schema negativă, dacă interpretul lui nu ar fi atât de închis ideii de schemă. Amza Pellea n-a salvat numai un personaj de la sufocare prin convenţional, el şi-a arătat cu aceeaşi ocazie - fericită, să recunoaştem - şi o faţetă nevăzută, necunoscută a talentului său atât de bine cunoscut." (Eva Sîrbu, Magazin estival Cinema 1980)

Trivia

  • Tatăl actriţei Oana Pellea.
  • În 2014 apare la editura Humanitas volumul: Amza Pellea - "Să rîdem cu Nea Mărin".
  • Un  bust al actorului se află din 1994 în faţa Casei de cultură din Băileşti.
  • Tot în Băileşti, în 2013, a fost ridicată în Piaţa Civică o fântână cu numele său.
  • În fiecare an, pe 12 decembrie, băileştenii se adună în parcul din centrul oraşului cu candele în memoria lui Amza Pellea.
Amza Pellea despre...
...actori: "Actorii sunt nişte copii mari care au învăţat să se joace foarte frumos."
...rolurile sale: "M-am suit pe cal la Tudor şi de atunci nu m-am dat jos decât foarte rar."
...public: „Publicul? Suveranul absolut al sălilor de spectacol. Fiinţa cu mii de ochi dotată cu sensibilitatea miilor de inimi care bat la unison în clipa supremă a creaţiei. Creierul colectiv al unei săli de spectacol reacţionează prompt şi cu precizia miracolelor naturale. Teatrul şi sora sa mai tânără cinematografia au luat fiinţă ca o consecinţe normală a nevoii de frumos a oamenilor. Atunci când arta spectacolului reuşeşte să cristalizeze diamantul «sentimentelor general umane» în sală se instaurează acea linişte desăvârşită, ruptă din scurgerea timpului pe care numai emoţia adevărată o poate crea. Cine a ascultat o dată această linişte nu o mai uită toată viaţa. Reacţia promptă a spectatorilor, hohotele de râs sau zgomotul poşetelor deschise care lasă drum liber batistei spre lacrima furişată discret în colţul ochiului, sunt semne sigure ale emoţiei, ale calităţii artistice. Nu am crezut niciodată şi nu cred în «spectacolele de valoare» care nu au succes de public. În aceste cazuri spectacolul are precis undeva o hibă care, căutată cu atenţie, iese întotdeauna la iveală. După paravanul «publicul nu înţelege», se ascund multe neputinţe. Spectacolul este făcut pentru spectatori! Creatorii sunt datori de a găsi căile de acces spre inima, sufletul şi gândul spectatorului. Dacă nu reuşesc, vina este a lor şi numai a lor, ea nu trebuie căutată într-altă parte. Dacă şi spectatorii au o vină, atunci aceea este că sunt prea generoşi (rog confraţii să mă ierte). Vina publicului este că în lipsa spectacolelor de calitate se mulţumeşte cu producţii mediocre. Dar această vină izvorăşte din setea de frumos a oamenilor, pe care noi avem datoria de a o îndestula indiferent de eforturi şi sacrificii. Să nu uităm că tocmai munca este aceea care creează valoarea.” (Cinema nr. 6, iunie 1968)

Opinia criticului
"Şi iată încă o surpriză de factură puţin mai deosebită: Amza Pellea la primul său rol de mare întindere. Există prejudecata că actorii cu o fizionomie ieşită din comun sunt destinaţi rolurilor episodice (probabil pe argumentul că fizionomia lor deosebită va face ca rolul să se reţină). Amza Pellea are o astfel de fizionomie drept care i-a fost dat să apară în rolurile mai mult sau mai puţin episodice din Setea, Tudor, Neamul Şoimăreştilor etc. Rolul trădătorului Sârbu din Haiducii şi-a găsit în Amza Pellea interpretul cred că în egală măsură în care Amza Pellea şi-a găsit în Sârbu personajul istoric cel mai apropiat fizionomiei sale. Amza Pellea joacă aproape totul din ochi. Cu acea privire care devine rând pe rând rea, crudă, vicleană, înfricoşată, umilă, trufaşă, violentă. Şi nu într-o apariţie de cinci minute, nici de zece. Nu într-un personaj care apare la început ca să dispară la urmă, ci într-un mod desfăşurat pe lungimea unui film, gândit în evoluţia lui de la un capăt la celălalt, ţinut în mână şi stăpânit fără un moment de scădere a tensiunii, fără nicio pauză de inspiraţie, ca într-o răsuflare, ca jucat de la un capăt la celălalt pe scena teatrului. Nu întâmplător insist asupra respiraţiei de alergător de cursă lungă a lui Amza, ci pentru că, nu o dată ni s-a întâmplat să regretăm respiraţia scurtă a unui actor într-un rol principal. Şi pentru că pe bucăţele e mai uşor. Întregul însă nu iartă. lar Amza Pellea a trecut cu brio proba întregului."(Eva Sîrbu, Festivalul Mamaia '66)