Vineri, 5 aprilie 2019, de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte cea de-a 23-a ediţie a Cineclubului FILM. În cadrul acestei întâlniri, vor fi prezentate, în noi versiuni digitale şi subtitrate în engleză, două titluri importante din filmografia cineastului
Mircea Săucan (1928-2003), de la a cărui naştere se împlinesc, chiar pe 5 aprilie, 91 de

ani: scurtmetrajul documentar-eseu
Casa de pe strada noastră (1957) şi lungmetrajul de ficţiune
Meandre (1967).
Al 23-lea Cineclub FILM prilejuieşte nu doar o dublă proiecţie a unor filme româneşti de referinţă, ci şi o dublă lansare. Pe de o parte, iese pe piaţă noul
număr al revistei FILM (1/2019, al 23-lea din istoria publicaţiei trimestriale editate de UCIN). La lansare vor participa criticul şi profesorul
Dana Duma, redactor şef, precum şi redactori şi colaboratori ai publicaţiei FILM, editate de UCIN.
Pe de altă parte, se lansează monografia „Mircea Săucan – Geometrii poetice” (volum apărut în colecţia „Cinemagrafia” a editurii NOI Media Print), în prezenţa autorului, criticul
Marian Sorin Rădulescu, şi a editorului, Emil Stanciu, precum şi a actorilor
Dan Nuţu şi
Ileana Popovici, colaboratori ai lui Mircea Săucan, şi a criticilor
Iulia Blaga şi
Dinu-Ioan Nicula, exegeţi ai operei cineastului.
Iulia Blaga scrie despre cartea lansată la Cineclubul FILM: „E surprinzător că până azi Săucan a rămas aparte, deoparte. Filmele lui nu sunt digitalizate şi scoase pe DVD-uri laolaltă cu alte filme româneşti şi, în general, a rămas un cineast (şi un scriitor) de nişă, specios, chiar dacă Cinemateca Română mai organizează proiecţii cu filmele lui. Personal, cred că ăsta a fost preţul pe care l-a plătit pentru a rămâne om, pentru a rămâne artist. Mi-a plăcut fraza aceasta a lui Marian Sorin Rădulescu: «Polifoniile sale poetice te pot ajuta să înţelegi, într-un mod nou, ceea ce este vechi în tine». Mi se pare una din dovezile că îl citeşte pe Săucan printre rânduri şi că poate descoperi în opera lui eteroclită polifoniile care o armonizează, pentru că este o operă-aisberg. Ceea ce e vizibil, ceea ce a rămas, ceea ce a putut fi exprimat e o mică parte din ceea ce ar fi putut exista dacă n-ar fi fost cenzura comunistă.”
Cineclubul FILM este o serie de evenimente (proiecţii speciale cu filme româneşti remarcabile, prezentate în copii noi sau restaurate şi însoţite de discuţii cu invitaţi) organizată de Arhiva Naţională de Filme – Cinemateca Română în colaborare cu revista FILM, publicaţie trimestrială a Uniunii Cineaştilor din România (UCIN). Tariful unic de acces la aceste evenimente este de 5 lei.