Între 5 și 11 octombrie 2015, la Astra Film Festival rulează 32 de documentare despre România, care surprind diferite perspective asupra cotidianului.
Efectul Schweighofer (regia: Alexandru Iacob, Răzvan Leucea) urmărește cazul unei companii austriece care exploatează pădurile din județul Covasna. Rețeaua (regia: Cladiu Mitcu) devoalează secretele rețelei citostaticelor formată de Vlad din dorința de a ajuta bolnavii să facă față politicilor anti-supraviețuire ale sistemului de sănătate din România. Youtube Bazaar (regia: Dan Chișu) vorbește despre felul în care democratizarea comunicării aduce noi personaje în lumina reflectoarelor, acestea devenind emițători în afara căilor tradiționale ale jurnalismului: Bahoi adună milioane de vizualizări pe propriul său canal de youtube. Relațiile dintre maghiarii și românii din Târgu Mureș sunt redate în contextul căsătoriilor interetnice în (Lav)Storiuri Transilvane (regia: Anna Kos).
În selecția din 2015 sunt prezente și filme cu o carieră festivalieră impresionantă: Toto și surorile lui (regia: Alexander Nanău), Chuck Norris vs. Comunism (regia: Ilinca Călugăreanu), Outside (regia: Andrei Schwartz).
O altă față a României se conturează prin reflexiile și creațiile autorilor literari Herta Muller – The Alphabet of Fear (regia: Albert Jansen), Lucian Blaga – Tatăl meu, Lucian Blaga (regia: Iulian Ghervaș și Adina Popescu), Mircea Cărtărescu, Norman Manea, Gabriela Adameșteanu, Florin Lăzărescu (într-un documentar de Alexandru Solomon). Aceste filme evocă diferite aspecte ale regimului comunist din România, subiect pe care îl tratează și Freedom in Childshoes (regia: Joachim Stall) și The Szekler Highwaymen (regia: Attila Zsigmond).
Focusul documentariștilor se îndreaptă și către situația romilor plecați din România. Spartacus & Cassandra (regia: Ioanis Nuguet) este o incursiune în periferia Parisului, unde doi copii romi de origine română au de luat o decizie crucială: fie o viață pe străzi alături de familie, fie opțiunea educației și a unui acoperiș alături de o familie adoptivă. Cici (regia: Yann Betant) prezintă absurditățile sistemului administrativ elvețian de care se lovește Petru atunci când încearcă să obțină o licență pentru a putea performa pe străzile din Lausanne.
Alți cineaști urmăresc poveștile de succes ale unor români stabiliți în China, Stories of Romanians in China (regia: Zhi Wang), dar și încercările românilor care trăiesc pe străzile din Paris de a duce o viață mai bună, Storm is Coming (regia: Daniel Nicolae Djamo).
Este de remarcat numărul tot mai mare de filme românești înscrise de la un an la altul, tot mai mulți autori tineri realizează documentare precum Bondoc (regia: Mihai Mincan, Mihai Voinea, Cristian Delcea), Frații Dabija (regia: Cătălin Drăghici).
România rurală este reprezentată și ea în filmele de la Astra FF: cotidianul pescarilor din Delta Dunării, în Dialoguri de baltă (regia: Ildiko Zonga Plajas), forța și rolul magic al dansului călușarilor, dincolo de spectacolul expus pe scenă, Călușarii from Bârla (regia: Adrian Oprea), dansuri de iarnă străvechi adaptate de junii din Brașov, în Borița (regia: Lorand Lorincz), povestea mitică a unui bătrân dintr-un sat transilvănean care a făcut pact cu diavolul pentru aur și bani, în Dracula revizuit (regia: Ioana Joca), un ritual de iarnă care mobilizează un întreg sat din Maramureș, în Viflaim (regia: Bjorn Reinhardt) sau moștenirea pasiunii pentru arta olăritului în documentarul Cu ochii în lut (regia: Hadrian Gavriluțiu).
Play, No Matter What! (regia: Kim van Haaster) ne îndreaptă către un sat din Modova, unde o organizație din Anglia demarează timp de 1 an de zile proiecte dedicate copiilor defavorizați. Într-un alt colț al României, în Bistrița, câțiva tineri își petrec ultimele zile de vacanță reflectând la prezent și viitor – Sfârșitul verii (regia: Alina Manolache).
Detalii: Astrafilm.ro