Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film




Marius Panduru


  • Cinematographer
  • Born: 03.03.1975 in Bucharest

Graduate of the University of Theatre and Film "I.L.Caragiale" (year 2001). Member of the Romanian Society of Cinematographers (RSC).
"Indiferent dacă se află pe scena Galei Gopo – unde de-a lungul celor 6 ediţii i-a revenit premiul pentru cea mai bună imagine de 4 ori – sau pe platoul de filmare – unde se află mai tot timpul din moment ce în 10 ani a făcut peste 20 de filme, plus numeroase videoclipuri muzicale şi reclame -, Marius Panduru inspiră echilibru, forţă, stăpânire de sine, dar şi eleganţă, inteligenţă şi bună creştere.

Se defineşte singur drept un bun om de echipă cu aptitudini de manager. E capabil să lucreze cu aceeaşi dedicaţie alături de regizori din orice generaţie, debutanţi sau cu îndelungată experienţă. Iar când un regizor apucă să facă echipă cu el, îl solicită neapărat şi la filmul următor. Pentru că aşa cum îl caracterizează foarte inspirat Cătălin Mitulescu: “Panduru e un scafandru de mare adâncime. Te însoţeşte cu pasiune şi, uneori, când rămâi fără, e posibil să-ţi dea şi o gură de oxigen de la el”.
Absolvent al UNATC promoţia 2001, el porneşte la drum cu colegul său de an, Cătălin Mitulescu pe care-l însoteşte în tot ceea ce a făcut până acum, de la scurtmetrajele Bucureşti-Wien 8-15 (2001), 17 minute întârziere (2002) şi Trafic (2004) la lungmetrajele Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii (2006) şiLoverboy (2011). Panduru colaborează nu numai cu el ci şi cu alţi realizatori pe care  “Strada Film” – studioul fraţilor Mitulescu – a ales să-i producă, precum Ruxandra Zenide (Ryna – 2006), Alexandru Mavrodineanu (Lecţia de box – 2007), sau Florin Şerban (Eu când vreau să fluier, fluier – 2010).
Dintre regizorii Noului Val, s-ar parea că nici Corneliu Porumboiu nu concepe să nu-l aibă alături după Visul lui Liviu (2004), A fost sau n-a fost? (2006) şi Poliţist adjectiv (2009). Iar Radu Jude, cu autoironia care-l caracterizează, apreciază astfel colaborarea lor la Lampa cu căciulă (2006) şi Cea mai fericită fată din lume (2009): “Panduru iubeşte imaginea îngrijită, compoziţiile clasice, "frumoase" într-un sens hollywoodian şi încearcă, fără succes, să salveze de la mediocritate filmele mele. Îl enervează dezinteresul meu total pentru fiţele lui operatoristice şi nu o dată mi-a spus că "scândura scenei" mi s-ar potrivi mai bine”.
Probabil că aşazisele “fiţe” de sorginte hollywoodiană l-au atras pe Nae Caranfil în strădania de a oferi cinematografului românesc o alternativă la “minimalismul” tinerei generaţii (Restul e tăcere – 2006 si viitoarea premieră Closer to the Moon).
Adevărul e că indiferent dacă lucrează cu cei amintiţi deja, cu Stere Gulea (Weekend cu mama – 2009), Alexandru Iordăchescu (Copilăria lui Icar – 2009) sau Bogdan George Apetri (Periferic – 2011) profesionalismul lui e impecabil" (Cristina Corciovescu. Aperitiff 2012)

Trivia