Peste douăzeci de filme documentare premiate fac parte din programul festivalului, majoritatea fiind proiectate în premieră pentru țara noastră. Acestea sunt împărțite în patru categorii, în funcție de subiectele pe care le abordează: Memorie, Acasă, Apă și Portrete de Arhitecți.
Sub tema Memoriei sunt grupate o serie de documentare care prezintă importanța patrimoniului în crearea unei identități, a atașamentului comunității, dar și fractura produsă în urma distrugerii acestuia. Filmul din deschiderea festivalului,
The Destruction of Memory (regia Tim Slade, USA, 2016), ridică o problemă extrem de importantă: distrugerile culturale din timpul războaielor și efectul pe care acestea îl au asupra memoriei și identității comunităților.
Franco’s Promise (regia Marc Weymuller, Franța / Spania, 2013) spune povestea unui oraș din Spania dispărut în urma conflictelor care au măcinat țara și relocat de dictatorul Franco la o distanță de câțiva kilometri, în urma unei promisiuni pe care acesta a făcut-o locuitorilor, iar
Autopcity (regia Ștefan Rusu, Republica Moldova, 2015) este un documentar investigativ ce explorează un oraș în derivă: Chișinău.
Documentarele din categoria
Acasă oferă variante diferite ale acestei sintagme. Fie că este vorba de dislocările forțate datorate războaielor sau ecologice generate de oameni, fie generate de dezastre naturale, filmele arată legătură existentă cu „acasă”:
A Walnut Tree (regia Ammar Aziz, Pakistan, 2015) intră într-o tabără de refugiați și ascultă poveștile unei familii de pakistanezi despre țara natală, iar
The Babushkas Of Chernobyl (regia Holly Morris & Anne Bogart, SUA, 2015) duce privitorii în mijlocul unei comunități de femei care locuiesc în zona interzisă de la Cernobîl în ciudat radiaților puternice.
Fallen City (regia Qi Zhao, China, 2014) urmărește răspunsul Chinei la cutremurul istoric din 2008 care a dârâmat aproape în totalitate orașul Beichuan din regiunea Sichuan.
În categoria Apă sunt grupate filme care discută importanța acestui element natural în viețile oamenilor și ale orașelor:
H2Omx (regia José Cohen, Lorenzo Hagerman, Mexic, 2013) urmărește criza de apă prin care trece un mega-oraș în care, paradoxal, plouă foarte des - Mexico City;
Watermark (regia Jennifer Baichwal, Edward Burtynsky, Canada, 2015) este un documentar uimitor despre rolul apei pentru planeta noastră, plin de imagini și perspective filmate în ultra HD, iar
Lost Rivers (regia Caroline Bâcle, Canada, 2012) aduce în discuție râurile urbane, până nu de mult extrem de importante în viața orașelor.
O constantă a festivalului rămâne categoria Portrete de Arhitecți, în care sunt incluse filme ce poartă spectatorii în lumea unor arhitecți cunoscuți:
Getting Frank Gehry (regia A.P. Komen, Karen Murphy, Australia, 2015), spune controversata poveste a primei clădiri pe care arhitectul Frank Gehry a ridicat-o în Australia,
Amare Gio Ponti (regia Francesca Molteni, Italia, 2016) e un portret profesional, dar și personal, al unuia dintre cei mai cunoscuți arhitecți italieni, iar
The Oyler House: Richard Neutra’s Desert Retreat (regia Michael Dorsey, SUA, 2012) și
The W.I.N.D. House (regia A.P. Komen, Karen Murphy, Olanda, 2015) explorează relația dintre client și arhitect.
O proiecție specială va fi documentarul
The Infinite Happiness (2015, Franța / Danemarca), în regia duo-ului creativ Ila Bêka și Louise Lemoine, care explorează complexul rezidențial 8 HOUSE, construit de arhitectul danez Bjarke Ingels (BIG) în suburbiile din Copenhaga.
În Competiția UrbanEye 2016 intră nouă scurt și mediu metraje în care clădiri, orașe sau spații din România joacă un rol important:
Blocul (regia Maria Șalaru, România, 2016),
Diametrala. Șantier în lucru (regia Dragoș Lumpan, România, 2016),
Giant (regia Salla Tykkä, Finlanda, 2014),
Iași Memories (regia Romulus Balazs, Franța, 2016),
Ia altitudine (regia Olimpiu Vuia, România, 2015),
The Last Key Holder (regia Dorota Mazur, Robert Migas, Polonia, 2016),
The Marble Village (regia Ioana Dorobanțu, România, 2011),
Up Stairs (regia Alina Ușurelu, România, 2016) și
White is The New White (regia Mihnea Rareș Hantiu, România, 2016).
Detalii:
www.urbaneye.ro