Cinci filme regizate de cineaste sau axate pe personaje feminine puternice vin în premieră în selecţia Les Films de Cannes à Bucarest (24 - 30 octombrie), la Cinema Patria, Cinema Studio şi Elvira Popescu.
Festivalul de Film de la Cannes este criticat constant pentru lipsa regizoarelor din selecţie, însă un raport recent al European Audiovisual Observatory arată că filmele regizate de femei sunt, de fapt, rarităţi. Între 2003 - 2012, doar 16.3% din totalul peliculelor produse în Europa au fost semnate de cineaste. Două dintre ele au obţinut premii importante: Le Meraviglie / Minunea a câştigat Marele Premiu, iar Party Girl are Camera d’Or.
Unul dintre cele mai neconvenţionale portrete feminine din cinema poate fi găsit în Party Girl, regizat de un grup de prieteni - Marie Amachoukeli, Claire Burger, Samuel Theis, film premiat cu Camera d’Or şi Premiul Un Certain Regard pentru Cel mai bun ansamblu de actori. Povestea în sine este neobişnuită: fascinate de mama lui Samuel Theis, care a decis să se căsătorească la 60 de ani, după o viaţă tumultoasă petrecută prin cluburi, cele două regizoare i-au propus să facă un film despre ea. Angélique Litzenburger a ajuns astfel să-şi joace propriul rol într-un film doar parţial ficţiune, alături de familie şi actori neprofesionişti. „Este portretul unei femei mature, ale cărei parcurs şi personalitate sfidează toate normele sociale sau cinematografice”, scrie „Les Inrockuptibles”.
Marele Premiu la Cannes, al doilea ca importanţă după Palme d’Or, i-a revenit în 2014 cineastei italiene Alice Rohrwacher, pentru Le Meraviglie. Cap de afiş sunt Alexandra Maria Lungu, fiica unor imigranţi români, aflată la primul rol, Monica Bellucci şi Alba Rohrwacher, sora regizoarei. Actriţa româncă, descoperită de regizoare pe când avea 11 ani, la o oră de religie, o interpretează pe Gelsomina, fiica unor fermieri italieni care duc o viaţă retrasă, într-un colţ mirific de ţară, având grijă de stupii lor cu albine. Apariţia unui băiat şi a unei prezentatoare TV (Bellucci) în satul lor o fac să-şi dorească o altfel de viaţă. Alice Rohrwacher a mai fost selecţionată la Cannes în 2011, în Quinzaine des Réalisateurs, cu Corpo Celeste.
Un trio fascinant formează actriţele Juliette Binoche, Kristen Stewart şi Chloë Grace Moretz, în noul film al renumitului cineast francez Olivier Assayas, Clouds of Sils Maria, unul dintre cele mai apreciate din competiţia
Cannes 2014. Intens şi subtil, realizat la dorinţa lui Juliette Binoche, care l-a provocat pe Assayas să-i creeze un personaj complex, filmul urmăreşte o actriţă (Binoche) pusă în faţa provocării de a juca în aceeaşi piesă controversată despre două lesbiene care i-a adus celebritatea cu 20 de ani în urmă. Doar că, de data asta, trebuie s-o interpreteze pe femeia mai în vârstă, adusă la disperare de iubita ei tânără. Provocarea o obligă să-şi pună sub semnul întrebării statutul, viaţa, relaţiile. O însoţeşte în acest demers asistenta ei, jucată de Kristen Stewart, în ceea ce presa internaţională descrie drept cel mai bun rol din cariera ei. Olivier Assayas este unul dintre obişnuiţii Cannes-ului, cu peste zece filme selecţionate.
Cu totul bizară este povestea din Amour Fou, cel de-al şaselea film regizat de austriaca Jessica Hausner şi proiectat în Un Certain Regard. Acţiunea este plasată în 1810, în Berlin, şi este inspirată de povestea adevărată a scriitorului Heinrich von Kleist (Christian Friedel) şi a iubitei lui, Henriette Vogel (Birte Schnöink). Deprimat de insuccesul cărţilor lui şi sufocat de apatia şi rigiditatea din înalta societate, acesta îşi propune să se sinucidă, însă nu fără a avea un companion. Acceptă să intre în acest „pact întru moarte” o femeie căsătorită. „Un film misterios, care o să vă bântuie multă vreme”, titrează ARTE. Extrem de atent cu scenografia, costumele şi imaginea, Amour Fou este considerat cel mai bun film al autoarei. Jessica Hausner a mai concurat la Cannes cu Lovely Rita (2001) şi Hotel (2004).
Un autor respectat, Pascale Ferran, distinsă cu Camera d’Or în 1994, pentru Petits arrangements avec les morts, a revenit la Cannes, în Un Certain Regard, cu o poveste de dragoste: Bird People. Filmat aproape în întregime într-un hotel de aeroport, îi are în distribuţie pe Josh Charles, Anaïs Demoustier, Roschdy Zem, Radha Mitchell. În aeroportul din Paris, doi străini încearcă să găsească un sens în vieţile lor: un inginer american care decide să-şi schimbe radical viaţa şi o tânără cameristă care trece printr-o experienţă copleşitoare. După cum a mărturisit într-un interviu, Pascale Ferran a scris scenariul cu gândul la linia extrem de subţire dintre viaţa privată şi cea publică, în lumea modernă.
Filmele Clouds of Sils Maria şi Le Meraviglie sunt distribuite în România de Transilvania Film.
Les Films de Cannes à Bucarest, ediţia a V-a, este organizat de Asociaţia Cinemascop, în parteneriat cu Institutul Francez din Bucureşti şi cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi al Ministerului Culturii. Festivalul beneficiază de sprijinul distribuitorilor Independenţa Film, Asociaţia Macondo, Transilvania Film, Parada Film, Digital Cube, InterCom Film, Clorofilm şi Voodoo Films.
Detalii: www.filmedefestival.ro / Facebook
Cuvinte cheie: alexandra lungu, cinema studio, juliette binoche, kristen stewart, le meraviglie, les films de cannes a bucarest, party girl