Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



​Imaginea ca stare


     Cronica imaginii la filmul Probleme personale
     Filmografia lui Anghel Deca cuprinde până acum cinci titluri: un debut în 19q8 sub aripa protectoare a colegului său mai vârstnic, Florin Mi­hăilescu (Mai presus de ori­ce); o timidă încercare a puterilor pe cont propriu (Din nou îm­preună); o declarată opţiune pentru cadrul echilibrat compus, pentru armonia de culori reci şi pentru poezia unei naturi stranii (Vacanţă tragică); o neîndoielnică vocaţie pentru realismul crud şi fără zorzoane al unui anume tip de film de actualitate tinzând spre ciné-vérité (Stop-cadru la masă); şi, în sfârşit, Probleme personale.
     Modul în care Anghel Deca a conceput imaginea filmului semnat de David Reu poate fi discutat cel puţin sub două aspecte: cel al frumuseţii plastice şi cel al stării emo­ţionale pe care o creează. Încă de la primele cadre componenta plastică este evidentă şi ea impresionează pe tot parcursul filmu­lui prin compoziţii simple şi totodată elabo­rate, prin culori armonioase şi totodată şocante, prin contururi precise care formează însă complicate desene spaţiale. Limbile de uscat cenuşiu, încremenite în apa vineţie, lacul ce se uneşte cu cerul printr-o perdea fumurie de abur, verdele crud al copacilor, decupat de dreptunghiul unei uşi ca o promisiune de căldură şi mişcare în contrast cu interiorul neutru şi înţepenit al încăperii, albul imaculat al penelor înfoiate ale porumbeilor pe fondul auriu-­roşcat al părului loanei Crăciunescu — ce pare aici o prezenţă solară în contrapunct vădit cu aparenţa rece şi selenară a Lilianei Tudor, portretele acesteia din urmă cu ochii mari deschişi spre o lume de nehotă­râri şi angoase (din păcate inexplicabile în contextul filmului) iată numai câteva dintre imaginile vădit şi izbutit frumoase.
     Mai importantă însă decât această fru­museţe căutată şi până la un punct super­ficială, în măsura în care fondul ideatic al filmului nu o dublează, mai importantă, deci, mi se pare capacitatea imaginii de a sugera o stare şi prin aceasta de a încerca să suplinească lipsa de coerenţă şi de motivaţie a discursului filmic.
     Există în scenele de intimitate ale cuplu­lui (pe malul lacului, în gara pustie, în far­macia muzeu, etc.) o undă de tristeţe care reiese din jocul de umbre, din culorile stin­se, din lentoarea mişcărilor de aparat şi care ne face să presimţim (nu să şi înţele­gem) imposibilitatea acestei iubiri, aparent atât de posibile. Aceste momente se deo­sebesc fundamental, de pildă, de secven­ţele şedintelor în care banalitatea replicilor îşi găseşte corespondent în stereotipia încadraturii, în culorile fără strălucire, gene­rând o imensă senzaţie de plictiseală şi un violent refuz de a mai accepta şabloane. După cum există în puţinele scene de stradă (inclusiv gară, metrou) o nelinişte a aparatului de a căuta şi de a surprinde chipuri, alte chipuri decât cele convenţio­nale ale eroilor, care să coloreze, să revi­goreze, să facă credibilă actualitatea acestui film dorit de actualitate.
     S-a spus că avem o şcoală remarcabiiă de operatori şi că uneori un film merită văzut în primul rând, în al doilea şi chiar în ai treilea, pentru imagine. Probleme per­sonale face parte din această categorie.
(Cinema nr. 5, mai 1981)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: anghel deca, cristina corciovescu, cronica imaginii, david reu, probleme personale film

Opinii: