REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film





Andrei Gorzo


  • Critic de film
  • Născut(ă): 29.06.1978 la Drăgăşani (Vâlcea)
Andrei Gorzo este conf. univ. dr. la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale”, București, Facultatea de Film – Departamentul Scenaristică, Filmologie. În prezent, este Directorul Departamentului. A studiat la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București și la New York University. Doctor în cinematografie și conferențiar universitar, cercetează și predă, la UNATC, istoria cinematografului și a ideilor despre cinema. Zone de cercetare predilecte: Noul Cinema Românesc; scrierile teoretice ale lui André Bazin; esteticile planului-secvență; Războiul Rece în cinema; viața și opera scriitorului britanic Graham Greene. A fost directorul artistic al Festivalului Internațional de Film NexT pentru primele șapte ediții (2007-2013). Este autorul unui număr de publicații elaborate în cadrul programului Éducation à l’image (implementat de Societatea Culturală NexT), dintre care cele mai recente sunt dosarele de analiză critică dedicate filmelor „O vară de neuitat”(regie Lucian Pintilie, 1994) și „Un film cu o fată fermecătoare” (regie Lucian Bratu, 1967). Cele mai recente volume de autor: Imagini încadrate în istorie. Secolul lui Miklós Jancsó (Tact, Cluj-Napoca, 2015), Viața, moartea și iar viața criticii de film (Polirom, Iași, 2019).
 

Galerie Foto


Cunoscut pentru:

Premii

  • 2012
UCIN "Lucruri care nu pot fi spuse altfel. Un mod de a gândi cinemaul, de la André Bazin la Cristi Puiu" Premiul pentru carte de teorie cinematografică
  • 2015
Premiile Asociaţiei criticilor de film "Imagini încadrate în istorie. Secolul lui Miklós Jancsó" Premiul "George Littera" pentru carte de cinema

Articole și Interviuri

Aferim! şi westernul (I)
Aferim! şi westernul (II)
Agentul subversiv VHS
Alb-albastru
Alte rocambolisme din Războiul Rece
Anticorupţie
A pune de un spectacol
Baza e în libido, şi e derizorie
Câteva observaţii în aşteptarea lui Aferim
Ce salvăm din filmul românesc ante-1989? – Directorul nostru
Consemnăm un triplu debut
Cosmosuri din noi şi de peste noi
Criticii videogramelor
Cupluri
Das Spektrum Europas
Despre oameni şi zei
Dezastru după dezastru - Ceva bun de la viaţă
De urmărit
Docu-melo-anima-film
Efigia martirei
Evadare
Examen
Exitus
Fantasma unei școlărițe
Figuri impuse (I)
Figuri impuse (II)
Filmul ca realitate perfect integră
Genitrix
Grosolănie
Hidos
High-low
Idei nemaidiscutate în limba română
Insipid
În căutarea elevaţiei şi în răspăr cu ea
În limitele previzibilului (I)
În limitele previzibilului (II)
În lumea lui
În stilul nostru
Kitsch
La capătul pământului
Luaţi de val
Lui Nae Caranfil
Matrapazlâcuri
Mistere
Modeste (I)
Modeste (II)
Musca de pe perete
Non cinema
Nulitatea lui Dan Piţa
O crimă la bloc
O dulce-absurdă fantezie de îmbogăţire
O nouă carte de cinema − O mie de feţe
O nulitate numită Adrian Popovici
Ordine în haos
Papagală
Pasabil
Pe bâjbâite
Poezia lui Mitulescu
Proiecție „Liniște și strigăt” și lansare de carte Andrei Gorzo
Pur şi simplu
Pur și simplu, dramă
Quiet Desperation
Respect
„Revoluție în realism” - proiect cinematografic derulat de ICR Londra
Rocambolisme din Războiul Rece
S-au întors
Stigmatul răului
Street Theatre
Stupid Party Tricks
Teatrul de familie a lui Radu Jude
Toxine
Trecutul nu trece
Tudor Caranfil
Uite tancul, nu e tancul
Ultimul drum
Umorul naţional
Unde e restul?
Un bun film de spionaj românesc
Un film despre facerea unui film
Un eșec lamentabil
Un impresar
Un loc numit Dincolo
Un regizor cu multe resurse
Vechiul şi noul
Veterani
Video objet trouve, comentat în familie
Whimsical
Lansare ”Close Up” la Ziua UNATC “IL Caragiale”
Înscrieri la masterul de filmologie de la UNATC – Facultatea de Film
Studiile critice Éducation à l’image – Societatea Culturală NexT (I)
Lansare de carte – „Viața, moartea și iar viața criticii de film”, de Andrei Gorzo
Viața criticii de film
Contribuții la interpretarea cinemaului românesc „nouăzecist”
Premiere românești, filme premiate și masterclass-uri online, la Festivalul Ceau, Cinema!
A apărut un nou număr al revistei “Close up”
” E pericoloso sporgersi”, de Nae Caranfil, masterizat digital
Steven Spielberg la American Independent Film Festival 2022
Ce filme au votat filmologii și cineaștii români pentru clasamentul Sight and Sound
Retrospectiva operei integrale a lui Nae Caranfil la UNATC, 28 - 31 ianuarie
Lansare de carte: „Reprezentarea de gen în cinematograful românesc” de Iulia Voicu
Andrei Gorzo, Mihai Iovănel și Cristian Mungiu, nominalizați la Premiile Observatorul cultural