Opinia criticului
„O ecranizare fidelă și cuminte a baladei meșterului Manole, realizată în aceeași grafică modernă cu care lon Truică ne-a obișnuit din
Carnaval și
Cadoul. Aceeași capacitate fascinantă de a reduce peisajul și figurile umane la câteva tente transparente și de a ne spune totuși prin ele, fără niciun cuvânt, o întreagă poveste gravă, în ritm de Ciacona. De data aceasta, «spectacolul» este chiar mai ambițios. Grafica decorativă are o dinamică mai vie, cu sugerarea perspectivei, a spațiului în care personajele se mișcă și construiesc. Eroul nu mai este un semn pierdut printre altele, ci capătă contur distinct, adus uneori meditativ în prim-plan. Însăși adaptarea scenaristică, datorată și ea lui lon Truică, cu inovații minime, dar sugestive, marchează un plus de interes în planul ideilor: soața sacrificată ia locul ultimei cărămizi din cupola — omul este deci «cheia de bolta».” (
Val. S. Deleanu, Cinema nr. 2, februarie 1975)
„Originalitatea de stil pe care o are
Marea Zidire, eseul poetic inspirat lui Ion Truică de legenda meșterului Manole, vine în egală măsură din stilizarea energică a liniei, din hieratismul desenului, dintr-o anumită delicatețe de friză a lui, din noblețea culorii, pură și concentrată, însuflețind fundalul al cărui cromatism evocă lemnul vechi, din animația zgârcită în efecte, ușor sacadată, menită să strecoare sugestia dramatică" (
George Littera, Magazin Cinema 1976)