Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Un film la start: „Meandre”


     Provenit dintre documentarişti, Mircea Săucan are la activul său filmul Când primăvara e fierbinte (1961) şi un film experimental rămas inedit, Ţărmul n-are sfârşit. Prin structura sa interioară, Mircea Săucan tinde către poezie şi ambiţia sa este de a surprinde nuanţele stărilor sufleteşti ale eroilor, de a exprima ideile într-un limbaj cinematografic bogat în metafore. Se pare însă că descoperirea unui scenariu, optarea pentru o idee, elaborarea unui decupaj îl solicită de fiecare dată îndelung şi-l fac să consume, ca şi pe alţi regizori ai noştri, foarte mult timp între două premiere personale.
     Noul scenariu regizoral pe care l-a întocmit şi la turnarea căruia a pornit acum doua luni poartă inscripţia „după un scenariu literar de Horia Lovinescu şi Ionel Hristea”, dar textul decupajului trădează ambiţia regizorului de a realiza „un film de autor” şi ca atare, în decupaj (ca şi în timpul filmărilor) totul este (sau pare) reconsiderat, recreat (eventual rescris) de regizor, ceea ce implică un risc.Cum însă regizorul nu este scriitor, trebuie să aşteptăm filmul, Mircea Săucan fiind dintre acei cineaşti care dau măsura posibilităţilor şi a intenţiilor lor nu în decupaj sau în ideile decise dinainte şi formulate programatic, ci de-abia în imaginile de pe ecran (operator – Viorel Todan). E — bănuim — tocmai raţiunea care a îndemnat la risc şi a dus la intrarea în producţie a filmului.
     Meandre îşi propune să fie un film despre noua intelectualitate (eroii principali sunt doi tineri arhitecţi), despre aspiraţia spre realizarea profesională şi umană confruntată cu laşitatea, cu invidia, cu arivismul. E de aşteptat astfel o incursiune în psihologia omului contemporan, o descifrare a sensurilor existenţei sale în contextul realităţii sociale, o analiză a dialecticii interioare a intectualului, o descoperire a miilor de valenţe care îl leagă pe ins de mediul în care trăieşte.
     Un cuplu adolescentin, interpretat de Ana Széles şi Dan Nuţu, serveşte ca o cutie de rezonanţă a dramelor celor maturi şi extinde câmpul de investigaţie. Acestea sunt promisiunile...
 
(Cinema nr. 9, septembrie 1965)

Tags: meandre film, mircea saucan, pe platou

Comments: