Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Regizorii noştri - Mircea Moldovan


Filmul românesc în cifre
  • Ajuns la film prin filiera actoriei —3 ani la Teatrul Naţional din Craiova, 1 an la Teatrul de Stat din Sibiu, apoi din nou la I.A.T.C. ca student la facultatea de regie Mircea Moldovan a avut un debut «liniştit», dar a lucrat în mod ritmic, realizând mai multe filme decât alţi regizori din aceeaşi perioadă.
  • Se poate observa că, indiferent dacă e vorba de dramă (Fraţii, Viforniţa), comedie (Toamna bobocilor) sau de baladă de inspiraţie istorică (Pintea), filmografia lui Mircea Moldovan are o trasătura comuniă: eroii filmelor sale evoluează în mediul rural.
  • Fără să fi beneficiat de ample comentarii de presă, critica a remarcat de la început că, în filmele lui Mircea Moldovan, mediul satului are o notă pregnantă de realism şi de firesc, personajele sunt «de acolo», degajând un aer de autenticitate şi nu de «făcătură». E adevărat că reuşita regizorului se sprijinâ şi pe «prospeţimea observaţiei» scriitorului Petre Sălcudeanu (căruia îi aparţin scenariile a trei dintre filmele sale).
  • Cu fiecare film, Mircea Moldovan şi-a mărit audienţa. Trecând de un milion jumătate de spectatori până la 31 decembrie 1976, Toamna bobocilor (transmis între timp şi pe micul ecran) continuă să fie programat în cinematografe, astfel că popularitatea continuă să crească.
  • Succesul cel mai mare îl înregistrează Pintea, care se apropie de două milioane şi jumătate de spectatori. În Bucureşti, unde «prima difuzare» a filmului s-a încheiat — deocamdată — Pintea a întrunit 273 260 de spectatori, situându-se, prin această cifră, pe un loc de frunte. În ţară, filmul este încă în plină desfăşurare şi, de vreme ce contiuă să atragă lunar câte 200 000 de noi spectatori, este posibil să se înscrie printre filmele romanesti cu un box-office mare. Este încă o dovadă că filmele de inspiraţie istorică, având în prim-plan eroi populari (în cazul de faţă un erou istoric şi de legendă în acelaşi timp, se bucură de o participare masă din partea publicului. La Vatra Dornei, într-una din zile, ţapinarii maramureşeni au «coborât» la cinematograf şi au cumpărat spectacolele pe toată ziua, zi în care local­nicii n-au mai putut merge la cinema.
  • Pintea a fost achiziţionat de mai multe ţări socialiste —printre care U.R.S.S., Unga­ria, Polonia — fiind «vizat» pentru selecţie şi în alte ţări.
  • Filmul pe care Mircea Moldovan I-a terminat recent, larna bobocilor, este o continuare — evident tot comedie — la Toamna bobocilor, cu aceleaşi personaje, în aceeaşi ambianţă. Filmările au fost reali­zate în acelaşi sat ardelenesc, Purcăreni. Astfel că, spre toamnă, larna bobocilor (titlu provizoriu) va ieşi in premieră.
 
  Titlul Filmului Data premierei Nr. spectatori Autori scenariu
1. Fraţii 
(co-regie Gică Gheorghe)
1971 1.099.000 Nicolae Ţic
Constantin Bordeianu
2. Viforniţa 1973 1.156.000 Petre Sălcudeanu
3. Toamna bobocilor 1975 1.541.000 Petre Sălcudeanu
4. Pintea 1976 2.467.000 V. Chiriţă
D. Mureşan
5. Iarna bobocilor 1977 - Petre Sălcudeanu
(Cinema nr. 5, mai 1977)

Tags: fratii film, iarna bobocilor film, mircea moldovan, pintea film, regizorii noştri, toamna bobocilor film, vifornita film

Comments: