Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



​Presa italiană despre „Moromeții”


     Il manifesto
     În cotidianul Il Manifesto, Silvana Silvestri dedică o substanțială parte a cronicii intitulată „Ecranul din est la Festivalul filmului de autor” filmului nostru.
     „Este românesc superbul film Moromeții de Stere Gulea. Reprezentant al noului val, afir­mat în anii ’70, regizorul a făcut parte din grupul de cineaști care au semnat documen­tarul Apa ca un bivol negru. Moromeții ar fi putut fi un film care să înainteze maiestuos în miezul vieții țărănești, așa cum, probabil, îl îmbia să o facă un roman clasic al literaturii, române. Gulea adopta, însă, o tăietură ex­trem de modernă și neobișnuită, nu prin artificii optice sau de montaj, ci deținând acel se­cret din care se naște, întotdeauna, o capo­doperă, și anume atașamentul sincer față de înțelegerea vizionară a vieții. După ce, în ultimii ani, am văzut atâtea teribiliste relatări ațe vieții contemporane sau clasice compoziții melodice, iată, acum, nucleul puternic al originii țărănești ne este expus printr-o poves­te aspră și vie, amestec de violență și afecti­vitate, prin viața cotidiană străină de tot ce este stereotip. Cu acest film, cinematografia română face un pas de importanță internațională. Filmul este realist, dar nu este vorba de un realism exacerbat, ci de acel realism care surprinde timpul și anotimpurile într-un alb și negru împins până la limita întunericului cre­puscular, iar din orele înnegurării trece la acel alb când începe să se crape de ziua: este realismul unui personaj cu o statură patriarhală, cu spate solid și o minte vivace, capabil să conducă o familie vulcanică și să te țină încordat mai bine de doua ore”.
     Într-un alt articol dedicat premianților, tot Silvana Sevestri menționează punctul de ve­dere al tinerilor spectatori care, în clasamen­tul lor, au ales, pe locul III, filmul românesc. „Filmele care au plăcut tinerilor indică o certă aplecare față de problemele contemporane filmate în maniera vivace. Dintre prefe­rințe, filmul israelian Mănușile de Raphie Adfar, dar și cel românesc, Moromeții de Gulea, pe care, au spus apreciat pentru modernitate și bogăția de sugestii.
 
     Corriere della Serra
     Corriere della Sera sub titlul „Filme surprinzătoare la Sanremo", publica un articol semnat de Leonora Autera, în care prezintă cititorilor, filmul românesc.
     „O structură realistă impresionantă are filmul românesc Moromeții de Stere Gulea, care reface prima parte a romanului omonim de Marin Preda, dând viață ambianței unui sat din câmpia Dunării, din anii dinaintea celui de-al doilea război mondial. Nefericitele întâmplări ale unei oneste familii de țărani (inte­resante coincidențele cu unele motive din Arborele cu saboți) supusă comandamentelor sociale ale timpului, ajung să surprindă și un episod al ascensiunii fasciste”
 
     La Stampa și L’Unita
     Stampa și L’Unita elogiază și ele premiul acordat filmului pentru cea mai bună interpretare masculină (Victor Rebengiuc) apreciind filmul ca „extrem de interesant (Bruno Manticone) și respectiv, Sauro Borelli în L'Unita: „Dintre alte opere ce ne-au fost propuse la Sanremo ’88, merită semnalată inspirata evo­care a unei tragedii țărănești din anii ’30, surprinsă de regizor într-o unică răsuflare”.
(Cinema nr. 4, aprilie 1988)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: moromeții film, prezente romanesti peste hotare, stere gulea, victor rebengiuc

Opinii: