Anul 2019 a început cu succesul lui
Marius Olteanu la Berlin, cu
Monștri., și s-a terminat cu succesul lui
Bogdan Mureșanu, pentru
Cadoul de Crăciun – un loc în lista primelor 10 filme propuse

pentru nominalizare la Oscar pentru scurtmetraj, câștigat cu un sac de premii, printre care cel al Academiei Europene de Film.
Premiate cu fost și animațiile regizoarei
Anca Damian, scurtmetrajul
Telefonul și lungmetrajul
Călătoria fantastică a Maronei (calificat pe lista primelor 32 de filme propuse pentru o nominalizare la Oscar pentru animație).
Între ele, numeroase premii la diferite festivaluri, ceea ce a devenit un lucru obișnuit pentru producțiile românești. Diversitatea tematică, stilistică a filmelor a produs un val al schimbării.
Corneliu Porumboiu a venit cu
La Gomera, un policier cu accente comice, selectat în competiția de la Cannes, iar
Radu Jude a câștigat premii internaționale cu drama reconstituirii istorice
„Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”.
Premii internaționale au câștigat și scenografa
Viorica Petrovici, la Bari, și regizorul
Paul Mureșan, cu scurtmetrajul de animație
Ceva.
Cel mai premiat documentar al anului a fost
Profu’, realizat de
Alex Brendea.
La rubrica
Cineaști este panoul de onoare al premianților, cu link la fișa fiecăruia.