Cea de-a 14-a ediție Aristoteles Workshop, atelierul inițiat și coordonat de Dan Nuțu și Cristina Hoffman, a avut loc la Beliș, județul Cluj, între luna august a acestui an. De-a lungul a cinci săptămâni, cei 12 participanți selectați au format mai multe echipe de filmare, și-au ales subiectele și au realizat patru filme documentare despre Beliș sau împrejurimi. Alături de participanți au fost cei patru trainer-i, care au fost disponibili în fiecare etapă a filmărilor – Arne Bro, Lotte Mik-Meyer, Isidore Bethel și Laurent Becue-Renard.
Într-o pauză de lucru, tinerii cineaști ne-au răspuns câtorva întrebări legate de experiența lor la Aristoteles și de filmele la care lucrau. Materialul a fost realizat cu contribuția echipei Aristoteles Workshop.
Bronte Stahl este un regizor american, care a aflat de AW de la alți prieteni care au participat la edițiile trecute. „Cred că am venit pentru că voiam să fiu împins să fac un film. În ultimul timp am tot scris propuneri și am tot rescris scenarii sau treatment-uri – deci o parte a muncii de cineaști care mi se pare și ea interesantă, dar [cred] că își pierde legătura cu actul propriu-zis [de a filma] care ne entuziamează”, a spus Sahl. (trad. red.)
Lorenzo Fabro este din Italia și participă la atelier ca director de fotografie. „Este o experiență foarte pozitivă […] Mai ales pentru că până acum am avut tipuri diferite de tutor-i, prin asta vreau să spun că au avut roluri diferite, dar și că au sensibilități diferite. Cred că a fi tutor nu e deloc ușor, iar nici pentru un cineast nu e ușor să lucreze cu un tutor. […] De cele mai multe ori ne gândim la tutor ca la cineva care trebuie să te învețe ceva, dar eu cred că trebuie să te elibereze, să te îndrume în așa fel încât să fii liber, [...] mai conștient de punctele tale tari, pe care le poți folosi în avantajul tău și în propriul tău stil. Și ce îmi place la tutor-i este că sunt diferiți și că fiecare dintre cei de aici poate găsi pe cineva de care să se simtă mai apropiați”, a spus cineastul. (trad. red.)
Maciej Thiem a venit la Beliș din Polonia și participă la atelier ca director de fotografie, deși este mai obișnuit cu rolul de regizor. Spune că nu și-ar dori să treacă de cealaltă parte a camerei, dar că experiența aceasta l-a învățat să aprecieze mai bine munca de DOP. Maciej, ca și ceilalți participanți, ne-a povestit mai multe despre relația cu tutor-ii de la Aristoteles, despre subiectele alese și despre experiența generală în cadrul atelierului.
Sam Basset a aflat de atelier printr-o serie de coincidențe despre care ne povestește în interviu. Vine din UK și participă ca regizor la Aristoteles Workshop. „Am venit cu mari așteptări, iar experiența mea până acum a fost minunată, stimulantă. Este primul meu stagiu de educație cinematografică, eu am venit în film cu un alt background școlar. Primele trei zile au fost ca un șoc pentru mine, am învățat structură și alte lucruri. Deci da, a fost foarte bine, dar foarte intens.” (trad. red.)
Bence Prokop a aflat despre atelier de la profesorii lui de la UBB Cluj. În echipă, el este responsabil de imagine, iar până acum experiența i s-a părut mult mai solicitantă decât s-ar fi așteptat, dar și mult mai satisfăcătoare.
Vasile Todinca este din România și participă la atelier ca regizor. „[Eu] n-am mai făcut documentar, dar în puținele filme de ficțiune pe care le-am făcut eu în școală, aveam un alt mod de lucru. Aici am învățat un alt mod de lucru, e un alt workflow. Procesul de investigare, pe care în ficțiune, în mod normal, l-ai dedica tot unui research, scrierii scenariului etc, în tot procesul ăsta ajungi să cunoști oameni reali, locuri reale și te marchează într-un fel, te schimbă toate lucrurile astea. Mie mi se pare extraordinar până acum.
Imagine: Aristoteles Workshop
Montaj: Radu Georgescu