Festivalul de film documentar fARAD propune la cea de-a 4-a ediție o selecție de filme valoroase, majoritatea în premieră în România și proiectate în prezența autorilor, în perioada 4 – 8 octombrie 2017, la Cinema Arta și Cinema Grădiște din Arad.
Festivalul explorează forme cinematografice diverse de reprezentare a realității, având ca temă la această ediție Celebritatea. În cuvintele Monei Nicoară, director artistic fARAD: „Ce este celebritatea? Să îți faci un nume, să ai renume, să te consideri un star? Renumele este, de fapt, o ficțiune, un alias, o mască. Documentarele complică lucrurile și mai mult: când autorii de film documentar vor să deconstruiască ficțiunea celebrității, se întâmplă să compună alte ficțiuni.”
Filmul din deschidere,
Risc (Risk), al Laurei Poitras este o disecție a unei figuri pe cât de enigmatice pe atât de însetate de atenție: fondatorul WikiLeaks, Julian Assange.
Nominalizat la Oscarul pentru cel mai bun documentar,
Nu sunt negrul vostru (
I Am Not Your Negro) contrastează eroii hollywoodieni, inevitabil albi, cool și fără griji, cu imaginea afroamericanilor în cultura pop.
Tokyo Idols, un film despre singurătate, internet și nevoia de celebritate, palpitantul thriller
Despotul și îndrăgostiții (
The Lovers and The Despot) despre răpirea unor staruri de film în Coreea de Nord, portretul controversatei figuri
sud-africane
Winnie, și fascinanta intrare în lumea filmului francez din
Admiterea (Le Concours) vin la rândul lor din circuitul marilor festivaluri în premieră în România.
Invitații speciali ai acestei ediții sunt regizorii Magnus Gertten (
Ascensiunea lui Zlatan) și Pascale Lamche (
Winnie), monteurul Erin Casper (
Risc) și monteurul și designerul de sunet
Dana Bunescu (
Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu). Ei vor intra în dialog cu publicul după proiecții, oferind totodată un feedback valoros celor unsprezece tineri documentariști care participă la a doua ediție a Laboratorului fARAD.
Laboratorul fARAD abordează practic relația dintre componenta tehnică și cea artistică a documentarului creativ de cinema, preluând modelul unor programe asemănătoare desfășurate de Sundance sau IDFA, și include, alături de sesiunile de
feedback pe proiectele în dezvoltare ale participanților, un atelier practic intensiv susținut de Dana Bunescu pe durata a șase zile, având ca temă „Sunetul de film documentar ca parte din viziunea creativă”, și un seminar despre „
Storytelling și montajul de documentar” susținut de Erin Casper.
Detalii:
fARAD