Cronica TV
Poate că un titlu similar mai este de câteva ori în acest număr de revistă, îmi cer scuze, s-au făcut şi filme numite cam aşa, dar ţin să-l mai folosesc o dată în acest colţ de pagină, pentru a vorbi despre un rol şi o actriţă. Rolul este loana Boiu. Actriţa este
Irina Petrescu. Deci, bună dimineata, Irina! loana Boiu din
Suflete tari va rămâne, sigur, unul din marile roluri ale acestei actriţe, mereu fascinante, pe care o vedem, din păcate, atât de rar pe marile ecrane. Pe scena Teatrului «Bulandra», câteva seri pe săptămână (nu prea multe), Irina Petrescu îşi realizează bijuteriile interpretative cu aceeaşi baghetă de artist-vrăjitor; dar noi o vedem rar, e vina noastră, desigur, am văzut
Elisabeta I-a la premieră, am văzut
Ferma la premieră şi, spectacolele trec seară de seară, fără noi, deşi ar trebui, neapărat, să mai fim din când în când pe acolo, personajele îşi au şi ele viaţa lor, înnobilată de cristalul sufletesc al actorilor, cu infinite sclipiri lăuntrice. Pe marele ecran, n-am mai văzut-o demult pe Irina, nu neapărat din vina noastră, dar sigur dintr-o vină a cuiva, pentru că nu este de înţeles cum de Ia debutul acela minunat din
Valurile Dunării, doar câteva alte personaje i-au împrumutat chipul, cu luminile şi umbrele sale atât de particulare în
Duminică la ora 6,
Răutăciosul adolescent sau
Facerea lumii, în
Dincolo de pod, în
Acţiunea «Autobuzul» sau
Trei zile şi trei nopţi... Puţine, foarte puţine pentru o mare actriţă, care a ştiut dintotdeauna să-şi treacă personajele prin purgatoriul unei inteligenţe sfredelitoare, în căutarea adevărului lor intim, esenţial.
Dar am văzut-o recent pe Irina Petrescu în remarcabilul spectacol de televiziune aI lui Cornel Todea (care ne dovedeşte, încă o dată, că este un regizor de reala forţă creatoare, că nu este «singur printre prieteni» când are ceva de spus în montările sale) şi am uitat, subit, toate supărările noastre: loana Boiu, acest magnetic personaj camilpetrescian, i-a prilejuit actriţei unul dintre marile roluri ale carierei sale artistice. Din amnar şi cremene de «suflete tari» a tâşnit o flacără orbitoare, cu râuri de safir şi smarald, de diamant şi rubin. Piesa lui Camil Petrescu,
Suflete tari, n-a fost niciodată o încercare regizorală şi actoricească uşoară, dar nu cred că acesta este motivul principal al prezenţei sale foarte rare în repertoriile teatrelor, mai curând este vorba despre o anume comoditate a unora, tentaţi de «avantajele» minimei rezistenţe. Temeritatea tele-realizatorilor a fost răsplătită. Într-un spectacol tensionat de idei, cu alte multe valoroase interpretări actoriceşti — lon Caramitru, Valeria Seciu, Costel Constantin, Alexandru Repan, Mircea Anghelescu — Irina Petrescu propune o loană Boiu antologică. Aspră şi feminină deopotrivă (variantele scenice — puţine — anterioare ne obişnuiseră cu o loană aspră şi colţuroasă), rasată şi subtilă, autoritară şi tăioasă, mândră şi generoasă, loana Boiu poartă în ea parcă o întreagă genealogie, spiritul unei clase. Jocul Irinei Petrescu, de mare modernitate, conferă personajului o viaţă lăuntrică de neobişnuită intensitate. Şi Irina Petrescu intimidează, intimidează, intimidează, cum a făcut-o întotdeauna intimidează, cucerind.
O vedem rar pe scenă, pe micile şi pe marile ecrane... Dar după ce o vedem, după ce-i simţim incandescenţa trăirilor lăuntrice, cu tăişuri de gheaţă, personajele ei ne ţin cu respiratia tăiată până la apariţia viitoare.
Bună dimineata, Irina!