Revăzând „Pădurea spânzuraților”
În marele film al lui
Liviu Ciulei, ambianţa devine ea însăşi
dramatis personae. O ambianţă halucinantă chiar şi în dimensiunea ei liric-poetică (scena de dragoste din pădure dintre Apostol şi Ilona, trăsura dezafectată în care se retrag doi prieteni într-un răgaz al luptei ca să asculte luminosul concert de Mozart, „masa tăcerii”, unde se desfăşoară, într-o solemnitate de orgă, ritualul ultimutul prânz al condamnatului). Halucinantă mai ales prin acel tablou al frontului, coşmar compus din detalii grotesc-naturaliste: curtea popotei cu devălmăşia ei de răniţi şi hălci de animale duse spre bucătărie, buda în jurul căreia se poartă, grotesc, discuția despre laşitate a ofițerilor, noroiul unde se învălmăşesc bocanci şi copite, cimitirul — cadrul umilinţei Rozei, târându-se jalnic după ofițerul scârbit. Sau Bologa dezertând dintr-o închisoare casnică: dormitorul cu şifonierul lui rococo, cu patul cufundat în cuverturi albe, dantelate și o tânără logodnică alintată şi mondenă, atât de departe de tot ce însemnă pentru bărbat în clipe aceea războiul cu uciderea fraţilor.
Formaţia de plastician şi arhitect a lui Liviu Ciulei recunoscut la Cannes pentru valoarea
regiei saIe cinematografice — a făcut obiectul multor însemnări. S-a analizat însă mai puţin ce a adus această cultură plastică unei arte eminamente dinamice ca filmul. Și anume, efectele obţinute din dialogul savantelor linii, volume, lumini, cu personajele în mişcare. Cu omul pus în acest cadru minuţios gândit, decupat şi apoi analizat cu talent de aparatul lui
Ovidiu Gologan. Un exemplu Bologa, plimbându-se prin faţa ferestrei, agitat, prins ca într-un cleşte de reflectoarele scrutând tranşeele, reflectoarele ce-I vor surprinde curând pe el încercând să dezerteze. Este metafora care, alături de spânzuratoarea de la începutul filmului, anunţă plastic (dar dinamic, nu static) întreaga desfăşurare a dramei.
Un ambient copleşitor redimensionează drama particulară ridicând-o la puteri noi de semnificare a condiţiei umane în genere. Nu doar în război.