Subiect
E poate greu de înțeles azi, ca în acea perioadă nu existau aparate de filmat în comert, și era imposibil să poti procura echipamentele și substantele necesare developării, montajului sau postprocesării de sunet. Dar dacă totuși aceasta pasiune a filmului te măcina pe interior pînă a-ți modifica inevitabil existența, te înscriai într-un cineclub. Ele erau asociații finanțate în general de sindicatele comuniste, care funcționau pe lîngă mari intreprinderi, universități și case de cultură. A face film de amator în acei ani era o aventură. A încerca să oferi o alternativă culturii oficiale a filmului romanesc din acei ani, osificat într-o ideologie primitivă, putea fi un demers periculos. Căci ochiul vigilent al Securității putea pulveriza cariere sau chiar distruge vieți. E poate de neimaginat în epoca actuală, a omniprezenței imaginii animate și a conexiunii imediate pe internet, faptul că acum 30, 40 de ani pasionații de film alternativ filmau pe peliculă de 8 sau 16 milimetri, developau cînd aveau apă, în condiții total improprii și poate uscau pelicula pe fereastra trenurilor în drum spre festivalurile de profil. Filmele fiind montate apoi la hotel în nopți albe unde pasiunea se transforma într-un dulce delir cinefil. În documentarea noastră, sub tone de filme banale sau de propagandă am găsit mici bijuterii cinematografice, provocatoare și insolente la adresa bunul simț comun, creative în cel mai înalt grad, și cumva dătătoare de speranță. Că într-o zi libertatea, cuvînt atat de abstract în acele vremuri poate fi cîndva posibilă. La origine camera obscura era un dispozitiv dar și un principiu. O cutie neagră care avea pe un perete o lentilă. Prin intermediul ei se proiecta înăuntru pe peretele opus, o imagine micșorată și răsturnată a obiectului văzut sau fotografiat. Așa funcționează ochiul omenesc, așa funcționează orice aparat de captat imagini. Asta era și un film adevărat de cineclub. Un film mic proiectat în întunericul unei societăți atomizate care făcea vizibilă o imagine răsturnată a acesteia. Și cînd vezi că regele e gol începi să dorești altceva. Poate o schimbare… (Gheorghe Preda)
Trivia
- Liviu Mărghidan a avut ideea filmului.
Gheorghe Preda despre filmările la Timișoara:
”În primul rînd Timisoara va fi Capitala culturală a Europei în curînd și e deosebit de onorant pentru noi să prezentam filmul într-un asemenea loc. În al doilea rînd, aici a funcționat în comunism unul din cele mai puternice si mai originale cinecluburi din țară. În al treilea rînd la filmare aici am fost înconjurați de cei mai entuziaști oameni pe care i-am întîlnit în această aventură, care s-au mobilizat exemplar pentru ca noi să avem tot ce ne trebuie pentru realizarea filmului. Mulțumim domnului inginer Vasile Moise care a transformat o hală industrială, al cărui proprietar e, într-un platou de filmare pentru noi pentru cîteva zile.” (lapunkt.ro)