Alina Șerban
- Actress, Director, Writer
- Born: 29.10.1987 in Bucharest
She grew up in Bucharest, Romania. Overcoming tremendous obstacles, including poverty and discrimination, she became the first member of her Roma family to graduate from high school and university. After acquiring a drama degree in Bucharest at the Academy of Theatrical Arts and Cinematography, Serban attended the Tisch School of the Arts in New York, and obtained a master's from Royal Academy of Dramatic Art in London.
As a playwright, Serban pioneered Roma feminist political theatre, with three plays to her name by the age of 29. She led the way in 2009 with 'Slumdog Roma' (later revised as 'I Declare at My Own Risk'), a poignant and often funny one-woman-show in which she recounts her life journey as a young Roma woman. In 2013, her second award-winning play explored the notion of 'Home' . Three years later, she wrote and directed 'The Great Shame', Romania's first play about the taboo topic of Roma slavery, becoming the first Roma woman director to have a play included in the permanent repertoire of a state theatre in Romania in 2018.
Trivia
- Actriță de etnie romă.
- Când era în clasa a XII-a, l-a cunoscut pe Tudor Aaron Istodor, care i-a făcut cunoștință cu Cătălin Naum la Teatrul PODU.
- Scrie piesa „Două săptămâni, maxim o lună, poate șase ani”, care apoi devine „Declar pe proprie răspundere”.
- Scrie piesa de teatru ”Home”, cu care câștigă concursul „Stories of London” în Marea Britanie.
- În 2012 este declarată ”Studentul român al anului în străinătate”
- Scrie piesa ”Marea rușine”, produsă de Centrul Naţional de Cultura Romilor, jucată la Teatrul Mic și la Teatrul Excelsior.
- Facebook
Alina Șerban despre
Singură la nunta mea:
”Jucam în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de Shakespeare din Craiova, cu o companie englezească, eu jucam Mercutio, apropo, deci se poate. A venit Martha Bergman și au văzut foarte multe actrițe până la mine. Eu dădusem în țară o mică probă cu un agent de casting care mă văzuse în „Marea rușine”. Nu am înțeles foarte multe din proba aia, pentru că nu primisem un scenariu și apoi, eram la Craiova, făcând Mercutio. Sunt sunată și mi se spune: „Te rog vino neapărat la București”. Martha Bergman (n.r.-regizoare) vrea să te cunoască. Și eu am spus că nu se poate, pentru că repetam 16 ore pe zi. Nu era posibil să mai plec. Așa că am avut norocul și șansa ca ele să spună: „venim noi”. Mi-au pus de când am intrat în sală că ele au știut că eu sunt „Pamela”. Că eu sunt personajul pe care îl caută. Nu știu ce a fost, sincer, pentru că nici proba cu ea nu a fost ceva ieșit din comun, pentru că nu primisem încă scenariul. Ei mi l-au dat atunci și eu bâjbâiam așa, neștiind exact personajul, ce experiență are, am făcut o improvizație, dar nu pot să spun că au fost emoțiile de la un casting la care te duci pregătit să și speri să poți.”