Cronica muzicii de film la Ringul
Gonind pe autostrada ultramodernă camionul ultramodern purtând în el o femeie ultramodernă și simbolică (deci eternă) și doi bărbați mai puțin ultramoderni și mai mult bântuiți de trecut, camionul acesta, deci, este însoțit de o muzică-tăvălug ce pare să confere adevăratul ritm al secvenței, gonindu-și parcă eroul către destinul său, pustiind totul în cale, fără pauză, fără răsuflări inexplicabile. Alcătuirea acestei muzici, structură-matcă a partiturii, este definitorie pentru desfășurarea sonoră ulterioară: și în același timp, paradoxal totuși ca amplasare în dramaturgia muzicală, este punctul maxim calitativ al partiturii filmului. Căci mai departe nu vom avea practic de-a face decât cu descompuneri și reluări ale unor idei din această structură de bază: forța ei de impact nu va mai fi însă recăpătată. Muzica electronică desigur, scrisă de
Adrian Enescu pentru
Ringul, este din această cauză, sensibil inegală. Față de începutul revelatoriu, în care era îmbinat elementul (din nou) ultramodern (ritm trepidant, ducând către muzica rock, ba chiar disco) cu elementul de valoare simbolică și de aceea cu un mai crescut potențial dramatic, seriile de efecte electronice, frecvent repetate, ce-i urmează, par să-și piardă din originalitate, capătă o nuanță de „déjà vu” sau mai precis „déjà entendu” care nu este, de fapt lait-motivică, așa cum ar vrea să pară. De aceea surprinde în mod foarte plăcut austeritatea sonoră a secvențelor din lagăr: discreția folosirii efectelor în această zonă, chiar dacă ele sunt aproximativ aceleași, se reliefează prin liniște, contrastând pregnant cu teribilul zgomot din restul filmului.
Dar „zgomot teribil” este foarte departe de a fi o sintagmă peiorativă, în cazul de față. Ba din contră, ea se relevă a fi o concepție asupra coloanei sonore, gândită mai mult ca oricând ca o „orchestrație”, așa cum o dorea într-o anchetă anterioară Adrian Enescu, ce colaborează aici, în deplină egalitate de drepturi și creativitate, cu un maestru al acestui compartiment al
gândirii cinematografice, inginerul de sunet.
A. Salamanian. Întreaga coloană sonoră este o amplă, complicată țesătură de muzică de cadru, urlată prin megafoane, și muzică originală, din ce în ce mai mult deschisă spre spații interioare, ale memoriei, dintre zgomotele în vârtejuri ale bâlciului și dialogurile șuierate, gâfâite, răcnite, orchestrate parcă și ele. Muzica filmului — cu excepția primei secvențe și a cântecului din final, asupra căruia am serioase îndoieli în legătură cu justețea plasării în context — devine pe parcurs o savantă îmbinare între muzica de cadru ce apare din ce în ce mai stresantă (fără ca să se schimbe, de fapt) prin creșterea tensiunii dramatice din bâlciul deșertăciunilor și trecerile, surprinzătoare chiar, în elemente ale structurii originale și originare, descompuse tot mai mult. Îmbinare-motor a unei coloane sonore de o rară complexitate.
Ringul este în mare măsură și un film de auzit, de ascultat: fără „partea de paradă” cedată urechii, el și-ar pierde, fără îndoială, o bună doză de dramatism, dramatism elaborat cu multă luciditate și în retorta acestei „orchestrații” care este coloana sa sonoră.