Lansat în ziua de Înălțare, în cel mai vechi cinematograf din țară, Arta din Cluj-Napoca, în cadrul TIFF 2019,
Învierea domnului Constantin (2019), regizat de cunoscutul fotograf Cornel Brad, spune povestea unui om auto-exilat în Turcia din 1999 şi proaspăt expulzat, care află că este declarat decedat de către justiţia română, prima oară chiar la cererea soției sale. La graniţa dintre două lumi, cu

gândul la viaţa sa din Istanbul şi cu trupul în Bârladul natal, domnul Constantin îşi caută răspunsurile existenţiale în zilele Săptămânii Mari. Viaţa unui emigrant întors acasă pare însă fără soluţii la simplele griji pământeşti, definitiv răvăşită de Eros şi Thanatos.
”Patimile” domnului Constantin ni se înfățișează, timp de câteva zile, în orașul său natal, în timpul Paștelui creștin-ortodox. Rememorările și rătăcirile unui om dezrădăcinat de propria viață și inexistent din punct de vedere juridic pentru propria sa țară vorbesc despre înstrăinare, singurătate și neputință. Povestea vieții sale tumultuoase, care continuă și dincolo de „moartea" juridică, ni se dezvăluie din confesiunile sale și culminează cu noaptea de Paște, moment simbolic în care creștinii prăznuiesc Învierea.
Cornel Brad nu a pornit cu gândul că va realiza un documentar. Inițial, și-a dorit ca domnul Constantin să facă parte din proiectul său „Oameni. Putere. România”, un demers artistic de realizare a unei arhive documentare sub forma unei serii de portrete fotografice ale personalităţilor excepţionale, marcante pentru istoria recentă a României. Refuzat de câteva ori, Cornel Brad a reușit, chiar la începutul Săptămânii Mari, să îl convingă pe Reliu Constantin să se lase fotografiat. Ajuns acasă la bărbatul cu faimă internațională și neintenționată, a realizat că domnul Constantin este, în adevăratul sens al cuvântului, un personaj. Volubil, prietenos, cu povești amare, dar și picante, Reliu Constantin l-a găzduit pe regizor preț de câteva zile, care l-a filmat cu un telefon mobil și a surprins perfect intimitatea, gândurile și trăirile sale.
”Învierea domnului Constantin e cu clopote, cu miei și lumânări, un condiment de Kafka, una relație toxică, umor, cutremure, trimiteri la spital, sex și supermarket, ceva din cele care ne pot face să înțelegem și să acceptăm altfel izolarea din aceste zile. În 2018, din Joia Mare pînă în Noaptea de Înviere, trei zile și trei nopți, am filmat povestea lui Reliu Constantin, petrecându-mi Paștele cu singurul om viu din lume declarat mort de două ori de o instanță.”, spune regizorul.
Detalii:
cinepub.ro