Cinepub rămâne loial misiunii de promovare a cinematografului independent și prezintă o raritate a cinemaului underground românesc - un microunivers împrăștiat, care produce sporadic mici fragmente posibile ale unui canon inexistent. Este vorba de „
Golani”, filmul de diplomă al tânărului regizor Matei Parascan.

Matei Parascan (25 ani) este licențiat în Film and Creative Writing la University of Essex, UK, cu o lucrare despre filmul românesc. La 21 de ani a realizat în calitate de autor (scenariu, imagine și regie) lungmetrajul „
Golani”, un film absolut independent, care a avut premiera în 2018, la cea de-a 9-a ediție a festivalului ”Serile Filmului Românesc”.
Între 2017-2018 a mai lucrat în calitate de director de imagine la filmele „
Meie Tütar” (Fiica noastră, Estonia) și „
Pisseye” (Marea Britanie). În prezent urmează masterul de artă și filosofie la Central Saint Martins, University of the Arts - London.
„
Golani” urmărește povestea lui Doru și Mihai, doi băieți din Iași, care pe parcursul a două zile, fumează iarbă, mănâncă ciorbă și intră într-o belea mai mare decât trebuia, după ce se hotărăsc că nu se mai poate să-și tot ia țeapă de la dealerul lor de iarbă. După o prostie iremediabilă din partea lui Doru, e nevoie ca Văru’ - vărul lui Mihai - să preia situația și să găsească o manevră care să-i scoată pe băieți din probleme.
Lungmetrajul a fost filmat în Iași cu o echipă compusă atât din studenți ai University of Essex și ai UNATC, cât și persoane pentru care aceasta a fost prima experiență pe un platou de filmare.
Distribuția este compusă integral din actori neprofesioniști. „
Golani” se joacă mult cu convenția timpului „real” în cinema și marșează pe acțiuni apăsat-banale, prezentate integral, care, însă, se încarcă cu tensiune odată ce personajele sunt puse în mișcare de urmările propriilor lor acțiuni împiedicate.
„Limbajul debordează de un argou specific zonei Moldovei. Detaliile - până la un punct antropologice - ale vieților tinerilor dintr-un oraș de provincie din România, precum și valoarea documentară a conservării în imagini a unui oraș (cu străzile, patiseriile, mijloacele lui de transport…), fac din „
Golani” un film revigorant, deși pe alocuri arid, care nu suferă însă de timorare și nici de mărci ale maniei overdevelopment-ului.” - (Emil Vasilache, cinepub.ro)
Detalii:
cinepub.ro