Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



Floare rară ― o comedie românească pe (micile) ecrane


     Recent, regizorul Dumitru Dinulescu a terminat filmările la Nuntă cu sirenă, producție a Studioului de film al TVR, a cărui premieră, sperăm, va avea Ioc până la sfârșitul anului. Iată câteva amănunte despre acest film, o comedie, gen destul de puțin familiar cineaștilor noștri. În rolurile principale au fost distribuiți atât actori cunoscuți ― Dorina Lazăr, Ernest Maftei, Mitică Popescu, Eusebiu Șefănescu, Maria Junghetu și Radu Panamarenco, Irina Petrescu, Ștefan Mihăilescu-Brăila, cât și actori tineri ― Laurențiu Lazăr, Nicolae Urs, Delia Seceleanu, Marta Teslaru. Scenariul este semnat de Dumitru Dinulescu și Celina Petrescu. O viziune parodică a fratelui bogat și a celui sărac materializează substanța epică a filmului, ce evocă o nuntă cu peripeții, dar și cu implicații dramatice. L-am rugat pe scriitorul și regizorul Dumitru Dinulescu să ne argumenteze opțiunea sa pentru această comedie: „Trăim într-o lume nebună, nebună, nebună. Or, o nuntă cu dar, în dolari, exprimă o lume cu noduri de interese, dar și cu insule de emoție. Această lume își caută cu disperare salvarea, indiferent de statutul social sau economic. Chiar dacă s-au eliberat niște energii, nu prea s-a găsit busola. Nu știu cu ce epocă s-ar putea compara sau asemăna această perioadă. Poate cu „craii” lui Caragiale ― tatăl, unde toți oamenii simt enorm și văd monstruos. Atât I.L. Caragiale, cât și T.Mazilu au știut să iscodească „diavolul” din oameni. Sper ca în Nuntă cu sirenă, acest Michiduță să fie clar receptat de spectatori”.
― De ce film pentru televiziune și nu film pentru marele ecran?
― Cred că televiziunea oferă un Ioc mai generos cineaștilor. Un film pentru marele ecran adună puțini spectatori față de un film difuzat pe micul ecran. Ritmul de producție este mai strâns, iar bugetul mai mic, dar tot insuficient. De altfel, în televiziune s-au mai terminat două filme semnate de Malvina Urșianu și Dan Necșulea, iar în pregătire se află două ecranizări semnate de Mircea Veroiu, după A.E. Baconsky și Nicolae Mărgineanu după „Capul de zimbru” al lui Vasile Voiculescu.
― Ce proiecte mai are regizorul Dumitru Dinulescu, după premiera comediei Nuntă cu sirenă?
― Aș intra în politică. De altfel, ca regizor, toată lumea te-njură dar ca om politic ești privit ca o Mafaldă. Toată lumea vine la tine, îți cere sfatul etc. etc. M-ar mai bate gândul să termin o piesă de teatru ― „Casa cu țoape”. Și, aș mai continua povestea unor destine din filmul Nuntă cu sirenă. Pe micile ecrane nu vezi decât produsele unei fabrici de cârnați specializate pe melodrame hispano-americane sau polițiste, autentice soap opera. Ca să nu riști nimic, poți merge pe această formula, dar ca artist ești terminat. Sper că am făcut o anti - soap opera. Și totuși, parcă tot de politică m-aș apuca.
     Regizorul Dumitru Dinulescu se află în fața unui extrem de serios examen ― comedia cinematografică. Chiar dacă este realizată pentru televiziune, zonă de producție filmică încă insuficient sprijinită și exploatată ―, sperăm că filmul scriitorului Dumitru Dinulescu va fi o lecție pentru spectatori. O lecție de râs, bineînțeles, dar și o meditație asupra unui prezent aflat într-o veșnică tranziție.
 
(România liberă, 22 septembrie 1995)

Tags: calin stanculescu, dumitru dinulescu, interviu cu dumitru dinulescu, nunta cu sirena film, pusi dinulescu

Comments: