«Cartea de faţă este dovada îndelungatei mele prietenii cu cinematograful. Ea s-a născut din pasionantul dialog «cu-mine-însumi» şi cu lumea, asupra unuia din «chipurile» lui cele mai controversate «critic» şi mai îndrăgite «necritic»: acela musical-coregrafic».
Într-adevăr, Mircea Muşatescu, autorul acestui «Filmul muzical» (Editura Meridiane, 1979; 25 000 ex.; redactor: Viorica Matei), este un bun şi mai ales adevărat prieten al acestui «gen».Adevărat, pentru că ştie că orice prietenie trainică nu se poate întemeia decât pe respect şi cunoaştere. lar Mircea Muşatescu îşi respectă «prietenul», filmul muzical. Se vede aceasta din seriozitatea şi pasiunea cu care vorbeşte despre eI (uneori pasiunea este o formă a respectului...). Cât despre cunoaştere, nu s-ar putea spune că autorul nu-şi cunoaşte, nu s-a străduit să-şi cunoască bine prietenul. Mărturie stau ampla informaţie a cărţii, impresionanta cantitate de material (scris sau vizual) «despuiat», evidenta familiarizare cu legile «genului», cu tendinţele descifrabile, atât în unele perioade trecute, cât şi astăzi.
Pasajele strict expozitive, de natură mai curând pur documentară, alternează cu aprecieri şi consideraţii personale, în cea mai mare parte judicioase, nu o dată originale, formulate într-un stil accesibil. Cele 13 capitole ale cărţii (Începuturi; Filmul-operă; Filmul-balet; Filmul-concert; Filmul muzical în scheciuri; Filmul-muzical de desen animat; Filmul biografic muzical; Filmul-operetă; Musicalul, Comedia şi melodrama muzicală; Music-hallul şi revista pe gheaţă; Spectacolul muzical de televiziune; Încotro, filmul muzical?), prin chiar simpla lectură a titlurilor lor sunt de natură a da o idee asupra meritoriului efort al autorului de a ordona şi sistematiza un «material de lucru» extrem de variat şi divers. Se adaugă un «Mic dicţionar de personalităţi» şi o «Filmografie cronologică selectivă: 1926-1978» deosebit de interesante şi utile (în ciuda unor «scăpări» ce puteau fi evitate).
Unii adoră filmul muzical, pe alţii îi lasă rece. O carte serioasă ca aceasta va «reconcilia», probabil, cele două «tabere». În sensul că şi unii şi alţii o vor citi cu plăcere. Dacă sunt adevăraţi cinefili, fireşte.
Tags: aurel badescu, critica de film, filmul muzical carte de film, mircea musatescu